![]() |
Sekse gescheiden scholen?
Naar aanleiding van diverse onderzoeken van socialogen zoals Koos Neuvel die geconcludeerd hebben dat sekse gericht onderwijs, niet alleen wenselijk is maar de leerprestaties ook zou bevorderen vooral voor jongens. Aangenomen dat het waar is zou je het dan wenselijk achten?
|
Ik ben voor individueel onderwijs, maar sekse gericht?
wordt daarmee bedoelt aparte scholen voor m/v?? |
Citaat:
|
Als de reden is dat het leerprestaties zou bevorderen zou ik er op tegen zijn.
Ik kan zosnel ook geen reden bedenken waarbij ik voor gescheiden onderwijs zou zijn maa.. Ik geloof ziezo dat onderwijs niet gericht zou moeten zijn op leren, in het hoofd stampen van feiten. Mensen moeten zelf nadenken en dat doe je niet door leerprestaties te bevorderen, is een erg (primitieve of) conservatieve instelling vind ik. Leren heeft zoiezo weinig met denken te maken :) Verder zie ik zelf weinig reden voor sekse gericht onderwijs. Zou wel saai zijn :( en ik ben zoiezo tegen prestatie-gericht onderwijs, maar als ik daarop doorga dwaal ik we af... |
mwoa ik zou niet principeel tegen zijn
maar je doe meer op school dan alleen leren eerste vriendshcappen en vriendjes/vriendinnetjes etc misschien neemt later het aantal verkrachtingen wel toe vanwege emer gefrustreerde jongetjes ik noem maar wat ik weet niet of het wel wenselijk is voor de maatschappij om m/v ttoaal e scheiden dus eerst ook kijken naar de nadelen :) |
Denk dat het slecht is voor emotionele en sociale ontwikkeling.
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, laten we teruggaan naar de jaren 50 \o/
De prestaties zullen er misschien wat op vooruit gaan, maar de seksediscriminatie zal de pan uit stijgen. Ergo, not worth it. |
De prestaties zijn hoger omdat de leerlingen minder hun aandacht laten afleiden door relaties en de bijbehorende drama. Maar het kan me niet zoveel schelen als ze dat doen, dat is hun eigen probleem, en ik wil niet mensen de vrijheid om relaties aan te gaan onnodig ontzeggen. Ik ben dus beslist tegen.
|
dan kan je straks homo's herkennen aan hun lage cijfers
|
Je kan ook de lat hoger leggen zodat mensen zich, in gemengd onderwijs, wel móeten concentreren. Anders halen ze het niet :p
|
Citaat:
|
Lijkt me niet werken, want dan zou je ook hetero en homoscholen moeten hebben, waar horen zogenaamde bi's dan thuis? Je kunt ze niet laten kiezen, want dan discrimineer je hetero's en homo's.
|
Citaat:
Ik twijfel er niet aan dat dit de prestaties zal bevorderen. Of het echter ook bevorderlijk is op sociaal en maatschappelijk vlak is nog maar de vraag, daarom ben ik tegen. |
Als je naar prestaties alleen kijkt dan denk ik dat het wel een goed idee zou zijn.
Mijns inziens echter is school iets meer dan een plaats waar je kennis op doet. Het is tevens een plaats waar je sociale contacten met mensen van zowel hetzelfde geslacht als het tegenovergestelde geslacht leert kennen en leert hoe je hiermee om moet gaan. Ik denk inderdaad zoals al eerder genoemd dat we een hele hoop gefrustreerde jochies gaan krijgen die weet ik het wat allemaal gaan uitvreten. Dit omdat jongens toch wel in aanraking komen met meisjes omdat school niet de enige plaats is waar ze komen. Op een goed moment komen ze dan toch tot de conclussie dat ze geil kunnen worden en willen neuken. Als ze dan niet in een vroeg stadium geleerd hebben hoe ze met meisjes om moeten gaan dan kan dat hele nare gevolgen hebben. Tegen dus. |
Citaat:
|
Citaat:
Sowieso zijn contacten en relaties tussen jongens en meisjes niet alleen via school te scheiden. Ze zullen misschien in de klaslokalen zich beter gaan concentreren, maar zodra ze dan natuurlijk buiten zijn gaan ze los. + vele andere tegenargumenten die hier al geopperd zijn tegen dus |
Citaat:
Ik ben tegen prestatie-gericht onderwijs omdat dat nu juist geen vooruitgang biedt, het bouwt voort op bestaande opvattingen en wetenschappelijk/politiek correcte 'gedachtengangen'. Prestatiegericht onderwijs sluit originele en creatieve zaken (/gedachtengangen/acties/etc) uit, het sluit inzicht uit en is gericht op het onderzoeken maar niet op het begrijpen van hoe dingen in elkaar zitten. In de eerste plaats hoe je zelf in elkaar zit en wat eruit komt of kan komen. Modern onderwijs is gericht op aannames. Prestatiegericht werken sluit mogelijkheden uit, haalt ze uit elkaar, maar creëert geen mogelijkheden en brengt geen vooruitgang maar hoogstens verbeteringen aan een bestaande (trouwens erg primitieve) situatie. Ik ben voor vooruitgang, maar niet gericht op kwantitatieve zaken. Vooruitgang die je kan bereiken (door bv leren) is een illusie, je bent vooruitgang. Leren leidt tot verbeteringen en bekrompenheid, onderdrukking, competitie / concurrentie etc..) niet tot het goede leven Citaat:
|
Ja ik ben ook voor sex op scholen ;)
|
Citaat:
Kan je me vertellen wat jij voor opleiding hebt gevolgd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
vwo |
Kerel, ik vraag niet om raadsels, ik vraag om argumenten. En wat is waarheid wel dan, en hoe kan je het begrijpen? Of is het simpelweg een filosofische kwestie zonder waarde... En wat is het alternatief op prestatiegericht onderwijs? Hoe zou dat in zijn werk gaan?
Ik doelde eigenlijk meer op de vakken die je hebt gevolgd. |
Citaat:
|
gemengde scholen zijn vruchtbaarder te noemen (=figuurlijk) met betrekking tot de pubertijd. Dit begint toch al aardig vroeg , en draagt naar mijn idee toe aan vruchtbaarheid naar volwassenheid. Bij gescheiden scholen heb ik altijd de idee dat dit leid tot fixatie in ergere zin bij volwassenheid. Maar dat is natuurlijk wel subjectief en suggestief te noemen. ;)
|
Citaat:
alternatief op prestatiegericht onderwijs is individueel onderwijs waarbij niet ergens vanuitgegaan wordt Heeft weinig nut om naar een alternatief te vragen als je niet weet of ziet of vindt wat er (fout) is, dan zie je ook het nut van t alternatief niet in> Citaat:
heb ik het niet over gehad geloof ik |
Citaat:
Maar voor de leerprestaties hoeft men het denk ik niet te doen. Alleen sluit dat niet uit dat er nog wel andere positieve effecten aan kunnen zitten. Uitgebreider onderzoek zou dus misschien in eerste instantie wel wenselijk zijn aangezien zeker lagere scholen en middelbare scholen ook lang niet alleen om leren draaien. |
Citaat:
|
Ja. Aangeleerd in de zin dat je zonder sociale contacten geen sociale vaardigheden kan ontwikkelen.
Citaat:
Het alternatief is dus individueel onderwijs (als in 1 docent per leerling?) zonder aannames (paradigma's?). Noem eens een voorbeeld (geen evolutietheorie a.u.b.) van die paradigma's die wij zouden moeten laten varen in het huidig onderwijs. Wat zouden we dan moeten doen op school. Strikt filosoferen? En het heeft wel degelijk nut om te vragen wat een alternatief is omdat jij er niet in kan slagen om mij uit te leggen wat het probleem is met het huidige onderwijs. Ik hoef het niet met je eens te zijn, ik wil gewoon concreet weten wat jouw argumenten zijn in plaats van het constant terugkomen op pseudo-filosofisch gebazel. Welke vakken had je nou gevolgd? |
Het idee sekse gericht onderwijs= goed zal voortkomen uit de (al dan niet bewezen) theorie dat de leerlingen op die manier hun aandacht beter bij de lesstof kunnen houden, omdat ze niet steeds bezig zijn met hun 'lusten' (om het zo maar te noemen)
Het eerste wat ik me dan afvraag is hoe dat werkt met homoseksuelen en lesbienes, die dan dus zowel niet bij meiden als bij jongens in de klas kunnen, het 1 om persoonlijke afleiding te voorkomen, het ander om groeps afleiding te voorkomen. En bisexuelen die dan dus geisoleerd moeten worden... Ik ben er geen voorstander van. |
Citaat:
Citaat:
Het is niet van belang voor een beter functionerende maatschappij. Citaat:
ik bedoelde te zeggen zonder vastgelegde aannames We moeten niet alleen paradigma's laten varen in het huidige onderwijs ;) Maar ik ben in principe tegen elk paradigma dat in onderwijs als de maat wordt gestelt. Dus in het huidige onderwijs bijv. vrije markt-economie in het vak economie, de 0 - 1 verhouding in de wiskunde, democratie, oerknaltheorie, uitleg communisme, anarchisme etc in vak als geschiedenis - maatschappijleer, dat zijn vijf voorbeelden, kan nog wel even doorgaan maare anu brand mn eten aan :o :o |
Citaat:
|
sorry maar ik zou niet weten wat je concreter wilt zien :)
Ik ben in principe tegen elk paradigma dat in onderwijs als de maat wordt gestelt. |
Citaat:
|
Citaat:
School is vrije tijd en geen geplande tijd Strikt filosoferen kan, strikt dansen, strikt Euclides bestuderen, bloemetje ontleden of een huis of auto ontwerpen, steentjes leggen, tuinieren, in contact komen met andere mensen... maar dat zijn allemaal bijzaken ; ) Citaat:
was (geestelijk/lichamelijk) ook niet altijd op school M&O eerst als bijvak, daarna maatschappijleer en geloof AK (bjvak)? |
Citaat:
wat je dus als visie of als mening kan opvatten, maar niet als buiten de wereld maar als de wereld zelf vind het zoiezo mooi als mensen een eigen mening/visie hebben ;) |
nergens mee eens? :(
ben ook wel benieuwt naar een andere visie |
Citaat:
|
Citaat:
"Hallo ich bin Heinrich....enz" In plaats van zoals er nu over de tweede wereldoorlog lesgegeven wordt. Tenminste dat is zoals ik het opvat. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Uit jouw verhalen hier volgt eigenlijk dat onderwijs voor jou betekent 'kinderen in een lege kamer zetten, zonder materiaal en zonder docenten, en zien wat er gebeurt'. |
Citaat:
|
Citaat:
niet omdat ze een vooropleiding hebben, maar omdat ze (be)oordelen en waardes nastreven. Individuele standpunten (aannames, ontwikkelingen) van mensen kunnen kinderen verder op weg helpen, verder begeleiden. Iemand die goed is in dansen of schaken of drugs gebruiken of (...) kan kinderen helpen verder te komen in dansen of schaken etc. Citaat:
|
Citaat:
Moet ik uit het bovenstaande bijvoorbeeld afleiden dat jij wilt dat kinderen les krijgen van een musicus voor muziek, van een schaker voor schaken, et cetera? Hoe kan een 'standpunt' (wat een abstract begrip is) een kind 'zomaar' verder helpen? Dat er uiteindelijk beoordeeld zal moeten worden is overigens onvermijdelijk. Dat geldt ook voor de meest artistieke richtingen. |
Die man heeft nog nooit in een klas vol jongens gezeten, dat is: Ongezellig, je hebt niks om naar te kijken, er is niemand om op stang te jagen, er zijn geen leuke discussies over de rol van mannen en vrouwen. Klassen zonder meisjes zijn een grote vergissing als je het mij vraagd :D
|
Ik had laatst een artikel gelezen dat er behoorlijk positief over was. Niet alleen waren de prestaties beter, ook was het veel rustiger op school: meiden hoefden zich niet raar uit te dossen voor de jongens en jongens werden rustiger omdat ze zich niet constant hoefden te bewijzen.
Ook kozen meiden eerder typische "jongensvakken" (en andersom) Ze hadden overigens wel als meisjesschool contact met een jongensschool vlakbij. Mja, opzich lijkt het me wel rustig :) |
Een van de meest opvallende punten was inderdaad dat meisjes meer betaprofielen gingen doen. Dat lijkt me toch wel een zeer wenselijke ontwikkeling want het is bekend dat er te weinig betastudenten zijn en wie kan die leegte beter invullen van meisjes? Het is bekend dat meisjes het op de middelbare school en de universiteit beter doen dan jongens, dus dan komen de beste leerlingen bij de moeilijkste studies terecht. En zo hoort het.
Ik ben voor. En dan ook meteen schooluniforms, zijn we meteen van dat gezeik af dat groepen zich provocerend gedragen door middel van hun kleding. Expressie shmexpressie. |
Trouwens, ik heb ook een keer gelezen over een onderzoek waaruit bleek dat meisjes slechter presteren bij wiskunde-proefwerken als er jongens in de zaal zitten.
|
Het zou ook wel een beetje raar zijn als het vooroordeel dat een meisje dat een betaprofiel doet een ijskoude nerd is, in het geheel niet van invloed is op de prestaties bij toetsen en de wil dat profiel te kiezen.
Mensen presteren toch het beste onder elkaar. Je ziet een vergelijkbaar verschijnsel ook bij zwarte en gemengde scholen. Op scholen waar autochtone en allochtone leerlingen bij elkaar zitten scoren de allochtone jongeren slechter dan wanneer ze op een school met alleen allochtone jongeren zitten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.