![]() |
[WI] Differentiaalvergelijking
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kom niet uit de volgende opgave: Vind een functie f:[0,1]->IR, waarvoor geldt: f'(x)=f(x2) voor alle x uit [0,1]. |
Wat is IR als ik vragen mag?
|
De reele rechte. Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar het antwoord hierop.
|
Citaat:
Overigens, als f(x)=x2*n+1/(2*n+1), dan is f'(x) = x2*n maar hoezo is dit gelijk aan f(x²)=x²2*n+1/(2*n+1)? |
Citaat:
Ik heb dus nog steeds geen idee hoe deze vraag op te lossen |
Ik heb er nog niet grondig naar gekeken (morgen na de les misschien), het enige dat me "op het zicht" opvalt is dat het met een extra min-teken wel erg eenvoudig was geweest.
Neem f(x) = 1/x => f'(x) = -1/x² en f(x²) = 1/x² |
Citaat:
|
f(x)=0 voldoet aan alle eisen.
|
Goh, daar heb je veel aan, zo'n triviale oplossing.
|
Citaat:
Het is namelijk zo dat het kwadrateren van de functie gelijk moet zijn aan het machtsverhogen van de afgeleiden. De enige functies waarbij de macht verhoogd wordt zijn hyperbolische functies. Maar die worden uitgesloten omdat 0 niet binnen het domein valt. Zodoende blijft alleen de lijn f(x)=0 over. |
Citaat:
|
Even voor de TS: waar ben je dit probleem tegengekomen? Misschien dat we er met wat meer achtergrondinformatie uitkomen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens is het triviale geval f(x)=0 uitgesloten, omdat in de opgave nog geeist wordt dat f(0)=3 (had ik er eerst nog niet bijgezet, maar staat er wel). |
Ik dacht al dat je iets weggelaten zou hebben. :P
|
Citaat:
|
Het is maar een ideetje, maar kan het niet iets met een log of ln zijn? Het kwadraat zou je dan buiten de functie kunnen halen.
|
Citaat:
|
En? Komt er nog een ontknoping?
|
We wachten :o
|
Opgegeven :o lol :p
|
Ik voel hier een groots wiskundig probleem in de maak :p
|
Het enige wat ik nu van de functie kan zeggen is dat hij symmetrisch is aangezien f'(x) = f'(-x) en de toestand op x=0 gegeven is...
|
Correctie, de functie kan natuurlijk helemaal niet bestaan op punten x < 0.
|
Ga nog eens even met deze opgave naar je docent!
|
klopt dit:
f(x)= ((2n+1)x2n+1)/(n2+2n+1) |
Citaat:
f '(x) = ((2n+1)2x2n)/(n2+2n+1) f(x²) = ((2n+1)x4n+2)/(n2+2n+1) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22. |