![]() |
Wijven
Het valt mij vaak op dat jongens en mannen het hebben over 'wijven' in plaats van over 'meisjes/vrouwen'. Vooral in groepsverband lijkt het stoer met deze term te gooien. Intussen voel ik me niet bijzonder vereerd met deze grove benaming (mij noemen ze op dat moment geen wijf, maar ik ga ervanuit dat dat verandert op het moment dat ik weg ben). Hebben ze niet door dat dit kwetsend kan zijn voor vrouwen? Een wijf klinkt namelijk vooral als iemand die 'neukbaar' is om het maar zo te noemen, niet iemand die je respecteert en bewondert om haar intelligentie/humor/gezelligheid/attentheid/etc. Soms klinkt het zelfs heel negatief, juist iemand waar je ernstig op neerkijkt.
Vervolgens probeer ik het eens en spreek ik over wijven, word ik direct uitgescholden en mag ik vrouwen niet zo noemen? (Ik vroeg: en hoe is het met jouw wijf? Nou de kamer was te klein). Alleen zijzelf hebben het recht hun vriendin 'hun wijf' te noemen. Heeft iemand een verklaring? |
Zoiets als 'wat een lekker wijf'? :o Ik denk dat dat gewoon slang is, net als meiden het hebben over 'lekker stuk' ofzo. Ik hoor het woord ook wel eens gebruikt worden, óók door meiden, als het gaat om iemand die je echt niet mag: "wat een kut-wijf". Tja. Flatteus is het in ieder geval niet. Ik gebruik het bijna nóóit. Goed hè. :o
|
Citaat:
|
Volgens mij noemen ze inderdaad alleen hun vriendin zo (die moeten ze ook wel neukbaar vinden anders was het waarschijnlijk hun vriendin niet), meisjes die ze aantrekkelijk vinden, of anders meisjes die ze absoluut niet mogen. Als het gewoon vrienden van je zijn hoef je denk ik niet bang te zijn dat ze achter je rug om opeens anders over je gaan praten. :o
|
Citaat:
|
Nee, maar ik heb er zelf nooit problemen mee.
|
Ik gebruik het regelmatig maar dan niet in de zin van 'neukbare wijven' maar meer in de zin van 'lichtelijk ordinaire wijven'.
|
Citaat:
|
Ik vind het niet zo lekker in de mond liggen.
|
Als ik het gebruik, is het enkel in sarcastisch zin.
Mocht ik ooit een bloedmooi exemplaar van het vrouwelijke geslacht beminnen, dan zal ik uiteraard onder geen enkele voorwaarde dit woord gebruiken (ook al zou het niet bepaald strategisch zijn, daar zou ik het niet niet voor doen). Ik vraag me overigens ook af in hoeverre relaties waarin de vriend zijn geliefde 'wijf' noemt serieus genomen moeten worden (er even vanuitgaand dat het over een hetero paar gaat). Mocht dit wel het geval zijn, dan zal de dame in kwestie haar neukpartner vast niet kwijt willen raken... misschien wel 'omdat hij toch zo goed is'. |
Citaat:
|
Man - Vrouw
Kerel - Mokkel Gast - Wijf Probleem is? :confused: |
m'n ex had het bij zijn vrienden enzo wel soms over wijven, maar paste zijn taalgebruik gelukkig aan waar ik bij was, dus dat vond ik wel netjes... maar boeiend, laat mensen lekker de taal gebruiken die ze willen, is het voor mij gemakkelijker de mensen uit te kiezen met wie ik wil omgaan :p
|
Citaat:
'kijk die lekkere kerel!' 'wat een lekker wijf!' 'check dat mokkel!' Sorry, maar ik vind wijf en mokkel minder sociaal in de oren klinken dan gast en kerel... of ligt dit nu aan mij? Bovendien klinkt mokkel al alsof het zonder toevoeging gebruikt zou kunnen worden. Wijf wordt meestal gebruikt in combinatie met 'lekker'. |
:confused: Ranzig wijf, lelijk wijf, asowijf. Volgens mij is de uitdrukking lekker wijf dan nog het meest zeldzaam.
En wijf staat dus duidelijk niet in verhouding tot gast. Ik vind het termen voor onzekere pubers, en als mijn vriend naar me zou refereren als zijn 'wijf' kan hij een nekslag verwachten :p Pff, wat kost het nou voor moeite om je enigszins fatsoenlijk uit te drukken, mensen die altijd maar krachttermen en stoere woordjes moeten bezigen zijn nogal sneu imo. |
we kunnen je ook gleuf noemen als je dat liever hebt
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik gebruik dat soort woorden echt nooit. Behalve als het een ontiegelijk kutwijf betreft, dan zeg ik het gewoon om haar te pesten.
|
Citaat:
|
Mannen zeggen gewoon 'wijf' in ons dialect voor hun echtgenote. Zoals 'Ah, daar is het wijf'. Eigenlijk wordt het dan meer uitgesproken als wuuf. Het is niet kwetsend bedoeld, eerder amusant.
|
Citaat:
|
Wanneer ik met vrienden praat heb ik het wel vaker over wijven. Op de 1 of andere manier vindt iedereen niet-algemene benamingen voor vrouwen een negatieve bijklank hebben.
Is dat niet gewoon omdat mannen over vrouwen vaak degenererend praten? Wanneer ik het over wijven heb bedoel ik dat niet negatief. Ik vind het gewoon beter klinken dan al die algemene bewoordingen. Vertel jij mij tenslotte maar eens waarom iemand een lekker ding noemen minder erg is dan een vrouw een lekker wijf noemen... |
'Sletjes', dat is een treffende en studentikoos verantwoorde benaming (y)
|
Niks psychologisch aan, lijkt me. Vrouwen vinden 'wijf' negatief klinken vanwege de associatie met anderen woorden waarin wijf in verband wordt gebracht met negatieve beelden, zoals viswijf, asociaal wijf, kutwijf, manwijf.
Mannen bedoelen het niet altijd zo negatief als vrouwen denken, een wijf is wel een benaming voor een vrouwelijk persoon. Sommigen denken ook wel dat wanneer ze iemand een lekker wijf noemen, het dan een compliment is. Maar op zich kun je dat best als een compliment opvatten. :p |
Als ik zulk soort taal hoor, zeg ik er altijd wat van. Maar gelukkig hoor ik het niet vaak.
|
En als ik tegen mijn vriendin zeg 'Lekker wijffie van me', dan kan dat zeker wel?
|
Citaat:
|
Dingen met een kut noem ik gewoon hoeren.
|
Als ik het woord wijf gebruik bedoel ik het meestal juist positief. Ik zeg nooit kutwijf ofzo, dan zeg ik liever kutb*tch. Maar heb het vaker over een lief/schattig/leuk/aardig wijffie. En als ik vaag wijffie zeg, bedoel ik dat ze vaag op een leuke manier is. Maar dat zeg ik ook gewoon in hun gezicht en tot nu toe eigenlijk nog nooit een klap gekregen dus dat zal wel goed zitten. Waarschijnlijk dat wijffie minder erg overkomt dan wijf. Bij vaag wijf bedoel ik wel gewoon dat ze vaag is :P Maar dat betekent niet dat ik haar gelijk haat ofzo. Een verklaring ervoor heb ik niet. Als ik vrouw zeg dan voelt het alsof ik die andere oud noem. En als ik meisje zeg alsof ik het tegen kleuters heb. Ik denk daarom..
|
Citaat:
|
Enkele playerjongetjes die ik ooit afluisterde in de trein hadden het voortdurend over wijven en chickies maar noemden hun eigen vriendinne(waar ze het ook even over hadden) toch echt dames of gewoon meisjes. Zo zie ik het eigenlijk ook in andere situaties; je vriendin noem je geen wijf, zo noem je enkel meisjes/vrouwen die je niet kent/respecteert. Dus of ik ben heel toevallig allemaal mensen met ergens wat fatsoen tegen gekomen, of jij kent rare mensen :p.
|
Als wijf niet mag, vind ik dat gozer ook niet mag.
Ik ben op zoek. Heeft een vrouwelijk persoon voor mij een benaming die ik wel mag gebruiken maar niet uni-sex is en niet algemeen? |
ik noem meisjes meestal ook wijven?
|
Ik gebruik het bijna altijd als aanduiding voor meisje/vrouw :o
Zit verder niets achter ofzo, gewoon een manier van praten, net als dat ik een jongen vaak gozer/gast noem :o |
Ik denk dat het vooral ook met de klank en associatie te maken heeft. Ik persoonlijk vind gozer vriendelijker klinken dan wijf. Wijf vind ik onrespectvol linken, gozer vind ik daarentegen 'normaal'. Maar dat is mijn mening :)
|
wijf (het ~ (v.), wijven)
1 [pej.] vrouw Merk op dat er [pej.] voor staat; meaning pe·jo·ra·tief1 (de ~ (m.), -tieven) 1 woord waarmee de gebruiker minachting voor het aangeduide laat blijken pe·jo·ra·tief2 (bn.) 1 minachting uitdrukkend => minachtend; <=> melioratief Even om aan te tonen dat meisjes het niet per se denigrerend vinden klinken om ergens over te kunnen zeuren...het woord an sich is denigrerend. Wat is er mis met gewoon 'meisje' of 'vrouw' zeggen :confused: En nog even voor de volledigheid, dat [pej.] staat NIET bij gozer of gast; go·zer (de ~ (m.), ~s) 1 [inf.] kerel, vent => jongen gast (de ~ (m.), ~en) 1 iem. die, meestal daartoe uitgenodigd, bij iem. blijft eten of slapen 2 persoon voor wie men iets betaalt 3 klant in een horecagelegenheid of vakantieverblijf 4 [inf.] persoon => man 5 [Belg., inf.] knecht van een ambachtsman of fabrikant, gezel |
Citaat:
Echt van een mug een olifant maken, als ik dat zeg bedoel ik er verder niets mee. En de van Dale zit er ook wel eens naast :o |
Je noemt je moeder toch ook geen 'wijf'?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is dan ook niet goed mogelijk om met mannelijke inzichten alle vrouwen als positief te ervaren.
|
Citaat:
Ik denk bij de benaming wijf meestal aan een oude slonzig geklede en onverzorgde vrouw, à la Ma Flodder. |
Citaat:
Ik gebruik voor 'vrouwelijke wezens' uit mijn leeftijdscategorie gewoon de woorden 'meid' of 'vrouw' hoor, MT. Hoezo maakt 'vrouw' heb oud? Kom op, we hebben het hier over mensen van een jaar of 19-20. Die mag je toch wel vrouw noemen? :confused: |
Het kan, je mag ook van mij :o
Het is gewoon een manier van praten... Als we met een groep ergens zijn en ik wil de aandacht van een wijf (:o) hebben om welke reden dan ook zal ik eerst 'HE!!' roepen oid en als dat niet lukt zal ik het woord wijf erbij gebruiken (of wuuf, wat hier gebruikelijker is maar op hetzelfde neer komt :o ). Dat werkt meestal goed :) (y) |
Citaat:
Zit een marokkaan in de friettent. Komt een meisje binnen, hij zegt tegen zn vriend: hee moet je dat meisje zien! HEE MEISJE! HEE! *meisje reageert niet, duh* HEE! MEISJE! HEEEEEEEEEEEEEE!! *meisje reageert nog steeds niet* HEE! HOER! Nou. Vind je het echt normaal om mensen aan te spreken met 'Hee!'? Geen wonder dat opa's en oma's klagen over 'de jeugd van tegenwoordig' en Balkie over 'normen- en waardenverval' Als je mij met HEE WIJF aan zou spreken zou ik je 1. een klap in je gezicht geven 2. in je gezicht spugen 3. in je ballen rammen. FATSOEN is het belangrijkste om een 'wijf te scoren' zoals jij het waarschijnlijk zal noemen? |
Citaat:
Ik zou gewoon niet reageren, degene die het zegt gewoon negeren. Ík voel me niet aangesproken hoor. |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43. |