Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Nymphea Aurora - Misery... (Doom/Death) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1363162)

thomaster87 19-02-2006 12:37

Nymphea Aurora - Misery... (Doom/Death)

Dan wordt het toch eens tijd voor wat schaamteloze zelfpromotie:

tadaaa
http://home.planet.nl/~heus0204/nymp...isery-hoes.jpg

Nymphea Aurora is een Doom/Death metal band uit omgeving Veenendaal. Zelf ben ik de toetsenist.

Engelstalige bio:

Nymphea Aurora is a Dutch band that was started under the name of Phantasmagoria as a symphonic darkwave act by guitarist and driving force André de Heus in 2000. André started writing and recording the demo My Dark Domain, which was released in 2002. At that point, André only played the synthesizer and there were only guitars in one song.

After this first demo, the music quickly grew to a more Doom/Death style, and André decided to search for musicians to form a band. In 2003 they came together to practice for the first time, and after that they continued as a band.

Because the name Phantasmagoria was already used by some bands, and because they felt it didn't represent the music anymore, they decided to change their name to Nymphea Aurora. The first gigs were played, not all that successful, but the music began gaining some shape. At the end of December 2004, a rehearsal promo was recorded, called promo 2005. This promo is not for sale and was only used for promotion.

In February 2005, Nymphea Aurora entered the studio again, to record their first demo, called Misery...
After some line-up changes and a huge delay, this demo was finally released in January 2006. With a new keyboard player and a new drummer, Nymphea Aurora grew musically. With the demo released and with a stable line-up, they started playing live again. At the end of 2006, long-time guitar player Patrick left the band, and was replaced by Joyce.

Currently, Nymphea Aurora is trying to play live as much as possible, as well as writing songs for a new release. After various line-up changes, Nymphea Aurora has grown both musically and as friends. This has already put them on bills with bands like Ataraxie, Reverend Bizarre, Syrach, Rotting Christ, Skyclad, Autumn, Malevolent Creation, Officium Triste, Trail of Tears, The Gates of Slumber, Shadowlord and Saturnus.
If you live around Holland, be sure to check them out some day!

Op onze bandsite www.nymphea-aurora.com staat een link naar enkele nummers die te downloaden zijn.

Mochten er geïnteresseerden in de demo zijn: hij kost 5 euro, 6 inclusief verzendkosten (NL)

De demo is via mij en onze website verkrijgbaar (www.nymphea-aurora.com) en inmiddels ook via psycheDOOMelic records (Oostenrijk) en tevens via nothingness records (Belgie) en weird truth (Japan)

thomaster87 19-02-2006 12:46

Het is vast een goed voorteken dat ik dit topic op 13:37 heb geopend :P

Rieno 19-02-2006 13:02

klopt het dat je eerst een ID moet aanmaken voor je mp3's kunt downloaden? want dan zuigt het nu al (n)

cut_off 19-02-2006 15:09

die metalhead op het hoesje...nja

thomaster87 19-02-2006 19:13

Citaat:

Rieno schreef op 19-02-2006 @ 14:02 :
klopt het dat je eerst een ID moet aanmaken voor je mp3's kunt downloaden? want dan zuigt het nu al (n)
Voor downloaden wel, beluisteren kan als het goed is zonder ID. Registeren kost je sowieso niks, en levert ook geen spam op.

Rieno 19-02-2006 19:15

Citaat:

thomaster87 schreef op 19-02-2006 @ 20:13 :
Voor downloaden wel, beluisteren kan als het goed is zonder ID. Registeren kost je sowieso niks, en levert ook geen spam op.
doordat registreren nodig is, leg je de drempel vrij hoog voor de 'normale' bezoeker ;) is aan te raden eigen webspace te zoeken...heb je vast wel ergens lijkt me :)

zal ik nog es kijken of ik kan luisteren (y)

Rieno 19-02-2006 19:20

Hmm, drummer mag wel wat op zn timing letten .. vooral de bassdrum voel ik niet zo, af en toe best stevig ernaast (snare ook best wel). Solo-gitarist net zo (n)

Muziek zelf is dan imho wel weer prima (y) wat strakker spelen en het klinkt goaf volgens mij :)

EggeD 19-02-2006 21:40

Ze zoeken niet voor niks een nieuwe drummer.. :P

Even luisteren

thomaster87 21-02-2006 11:30

Ja idd, we moeten nog een nieuwe drummer hebben. Wie helpt ons?

thomaster87 03-03-2006 09:57

Dan toch even een poging op meer reacties...

eerste recensies

Goh, als die Jenje toch eens wist welke cd er deze maand aan zijn neus voorbij is gegaan...Dat was het eerste wat ik dacht na de eerste luisterbeurt van deze demo. De band zelf noemt de oude The Gathering en Celestial Season als invloeden. Ook de oude Paradise Lost en My Dying Bride worden genoemd, maar ik hoor toch vooral de Nederlandse invloeden terug, en dan met name The Gathering ten tijde van Always.

De oplettende lezer weet dan wel zo ongeveer wat de stijl van Nymphea Aurora is. Loodzware doom death metal met een diepe, maar zeer verstaanbare grunt. Na een aantal grondige luisterbeurten van deze sterke demo kan ik me bijna niet voorstellen dat deze band als eenmans symphonisch dark wave project is begonnen. Met het aantrekken van onder andere leden van Prima Nocte en Serenade of Darkness is de stijl drastisch verschoven richting doom/death metal, met deze demo, die overigens al een jaar geleden werd opgenomen, als resultaat. En dit resultaat mag er zeker zijn. Naast enkele uitzonderingen, waaronder Officium Triste, is het in de Nederlandse doom scene vrij dun gezaaid allemaal, en een band als Nymphea Aurora is dan ook een zeer welkome aanvulling.

Liefhebbers van atmosferische doom/death in de stijl van de oude The Gathering kunnen blind toehappen. Dezen zullen beslist niet worden teleurgesteld. Goh, als die Jenje toch eens wist welke cd er deze maand aan zijn neus voorbij is gegaan....

(zwaremetalen.com)

Vera: Nymphea Aurora heeft zeker de juiste invloeden om me lekker te maken: The Gathering ten tijde van 'Always' (dus met mannelijke grunt), de twee eerste cd's van Celestial Season (top!), oude Paradise Lost (yep) en My Dying Bride (altijd goed). De band zette zijn eerste stappen als éénmansproject van André de Heus in 2000 onder de naam Phantasmagoria en maakte simfonische dark wave. De demo 'My Dark Domain' is getuige van deze periode. Eind 2003 besloot André doom/death metal te maken en ging op zoek naar een voltallige groep. Uiteindelijk werd dit Nymphea Aurora met zes leden. In Februari 2005 werd deze demo opgenomen in de Nachtvorst Studio's, terwijl de band inmiddels al bezig is met het schrijven van nieuwe nummers. Zoveel mogelijk optreden en een label vinden is momenteel de voornaamste betrachting. Inderdaad beantwoordt Nymphea Aurora volledig aan de algemene verwachtingen in het doom genre. Daarbij houden ze vast aan de oude waarden, zoals diepe grunts, zeer mooie, verfijnde solo's en atmosferische toetsen. Ik had het echter een beetje moeilijk met het kartonnen geluid van de drums dat erg dunnetjes klinkt in vergelijking met de rest van de opname. De overwegend lange nummers hebben zeker elk hun momenten van begeestering, maar toch dient er nog gewerkt te worden aan de algemene opbouw. Terwijl ik constant het gevoel heb dat hier best een getalenteerde band aan het werk is, komt het er op de ene of andere manier niet uit en dat vind ik wel spijtig. Voorlopig is dit dus een hardwerkende underground band die ik aanprijs vanwege de moedige keuze om voor dit soort muziek te kiezen (die echt wel zijn aanhangers heeft, waaronder ik!) maar het kan nog veel beter. Daar ben ik van overtuigd! Nymphea Aurora moet zeker deze stijl blijven spelen, maar geef ze nog even de tijd om te ontwikkelen.
Score 68/100

lordsofmetal
--------------------------------------------------------------------------------
Quintessence (english)

Nymphea Aurora has its roots in a Band called Phantasmagoria that saw the light of day in 2000 and was basically a symphonic darkwave act started by guitarist and driving force André de Heus. Around 2004 they decided to change their name into Nymphea Aurora, mainly because they drifted away from the darkwave sound to doom/death. Besides a rehearsal this is their first official release being a 5-track MCD accompanied with an intro. As far as I know the band has been searching for members for quite some time but these days the have a proper line-up and when they start performing live a bit more we have a good addition to the growing legions of Dutch doom/death bands. Musically Nymphea Aurora fortunately doesn’t belong to the My Dying Bride clones. These guys draw their influences from other Dutch bands that have been active in the past. It’s clear The Gathering (during their demo and “Always” album period) is a huge influence as well as old Celestial Season. These influences clearly are audible and even the production has that early 90’s vibe to it. I have to admit that I think that at times the compositions are a bit simplistic. That doesn’t have to be a bad thing though but in this case I feel something is lacking. All in all this first official release is good enough to give an impression what these guys are up to, but still there is room for improvement.
Pim

--------------------------------------------------------------------------------
Vampster (german)

Eine Zeitreise zu den frühen 90ern gefällig? Ein Faible für Growls und schleppendes Tempo übrig? Wenn ja, dann könnte NYMPHEA AURORA die richtige Maschine dafür geschaffen haben. Denn die Niederländer, die sich im Jahre 2000 noch unter dem Namen PHANTASMAGORIA formierten, tischen auf "Misery..." symphonischen Death/Doom Metal auf, der gut mit THE GATHERINGs "Always" vergleichbar ist.
Vor allem der Track "Misery..." mit seinen atmosphärischen Keyboardflächen, die durch die Gitarrenanschläge durchschnitten werden, ruft die Erinnerung an eine Zeit wach, als MY DYING BRIDE, PARADISE LOST und eben THE GATHERING ihre Debüts dem interessierten Publikum vorlegten. NYMPHEA AURORA bleiben diesem altbackenen, aber für Nostalgiker willkommenen Stil treu und sparen mit Tempo und Noten. Die Gefahr der Eintönigkeit wird durch kluge Arrangements und Interludes umschifft, wobei hier nicht jeder Song mit gefälligen Ideen glänzt. So geht dem längsten Track, dem Achtminüter "The Touch Of An Angel", zusehends die Luft aus. Auch "In Solitude..." will sich mir in den ersten beiden Minuten nicht ganz eröffnen, da die Melodien - vor allem in Anbetracht des Songtitels - zu fröhlich wirken. Dass sie es aber - salopp gesagt - "draufhaben", beweist der schon erwähnte Song "Misery..." mit seinem spannenden Aufbau und seiner Intensität, die selbst vom mauen Drum-Sound kaum etwas von ihrer Eigenschaft verliert.

Broeder 05-03-2006 12:35

Je mag je site wel eens controleren op spelling en grammatica.

thomaster87 05-03-2006 20:30

Is het zo storend dan? Ik ga er niet over verder, er staan wat foutjes op maar ach...

thomaster87 19-03-2006 12:01

up, nog steeds een drummer gezocht

thomaster87 03-04-2006 16:36

dit nog een keer uppen helpt vast niet met het vinden van een drummert, maar ik probeer het toch nog maar eens.

thomaster87 08-09-2006 09:20

UPDATE:

http://www.baroeg.nl/ddd/uk/images/ddd5_flyer2.jpg

28. 10. 2006
Rotterdam (HOL) Dutch Doom Day 5 (Day 1) met Saturnus, Ataraxie, Doomraiser, Funeralium, Abysmal Darkening. Set van 35 minuten.

24. 11. 2006
Landgraaf (HOL) De Oefenbunker - Andere bands nog niet bekend. Set van 60 minuten.

We hebben inmiddels weer een nieuwe drummer, en werken inmiddels ook weer aan nieuw materiaal. Verwacht binnenkort nog meer optredens.

Hier zijn twee nummers te beluisteren:
www.myspace.com/nympheaaurora

Fake 08-09-2006 09:26

die drummer van jullie zat laatst samen met mij bij de HKU toelating, toffe gast (y)

thomaster87 08-09-2006 10:10

Andreas?

Zeker toffe gast ja!

thomaster87 25-10-2006 19:18

UP:

LIVE

28. 10. 2006
Rotterdam (HOL) Dutch Doom Day 5 (Day 1) - Saturnus, Ataraxie, Doomraiser, Funeralium, Abysmal Darkening.

18. 11. 2006
Arnhem (HOL) Willemeen - Shadowlord

24. 11. 2006
Landgraaf (HOL) De Oefenbunker - Other bands still unknown

thomaster87 05-02-2007 11:17

Goh, nog maar eens een update dan: (like anyone cares)

inmiddels is Patrick, onze lead-gitarist, vertrokken en hebben we een nieuwe gitariste, Joyce. Verder zijn we nog bezig met nieuwe nummers en komen er weer een aantal optredens aan, waarvan ik er twee al kan bevestigen:

22. 02. 2007
Eindhoven (HOL) Effenaar - met Skyclad, In Age And Sadness, Rotting Christ, Malevolent Creation, Incantation, Mystic Circle, Neuraxis and more

30. 03. 2007
Eindhoven (HOL) Dynamo - met Syrach & Insanity Reigns Supreme

Verwacht binnenkort ook nog een gig met Officium Triste maar dat is nog niet helemaal rond.

en ojaah: www.myspace.com/nympheaaurora
hier zijn de vorige demo-opnames te beluisteren

We hebben trouwens ook een distributiedeal met Weird Truth records, dus daar is ons demoschijfje nu ook verkrijgbaar.

Gimme more beer 05-02-2007 11:32

Vrouwen in je band :(

;)

De muziek doet me verder niet zo veel, ik ben niet echt een Doom-liefhebber.

thomaster87 05-02-2007 16:26

Ach, ze is al getrouwd met een bandlid, en tot nu toe gaat het goed...

;)

thomaster87 15-02-2007 12:01

Komende optredens:

22. 02. 2007
Eindhoven (HOL) Effenaar - met Skyclad, In Age And Sadness, Rotting Christ, Malevolent Creation, Incantation, Mystic Circle, Neuraxis and more

03. 03. 2007
Wageningen (HOL) Kabaal Regionaal - met 10 andere lokale bands, laatste voorronde voor Kabaal am Gemaal.

16. 03. 2007
Ede (HOL) Café 545 - met Embodiment

30. 03. 2007
Eindhoven (HOL) Dynamo - met Syrach & Insanity Reigns Supreme

thomaster87 06-04-2007 10:05

01. 06. 2007
Leeuwarden (HOL) De Gloppe - met Draconian, Funeral and Virgin Black

06. 10. 2007
Arnhem (HOL) Willemeen - met Officium Triste, In Age And Sadness and 2 more.

Meer gigs kan ik op het moment nog niet bevestigen, maar komen er waarschijnlijk wel. Hoewel we nu eerst even aan nieuwe nummers willen werken en in de zomervakantie sowieso een tijdje niet spelen.

Lollokaust 10-04-2007 22:48

Ik keek op de wikipedia entry van mijn wijk, en zie!

Bekende personen

In het Soesterkwartier woont ook extreme metal drummer Andreas Jongeneel, ex-drummer van deathrash formatie Drowned In Torment en huidige drummer van doom/death metal band Nymphea Aurora en deathcore band Defcon.

thomaster87 12-04-2007 18:27

Woon je in het Soesterkwartier?

OMFG :eek:

Je moet je nu aansluiten bij de SKUMS = SoesterKwartieriaanse Underground Metal Scéne.

Dat van onze drummer is trouwens niet zijn schuld, heeft de zanger van zijn oude band gedaan :p Staat wel gaaf zo he!

Ontopic:

Waarschijnlijk binnenkort meer info over nog wat optredens. Het is nog een beetje vaag allemaal maar we komen er wel uit.

Lollokaust 12-04-2007 20:13

Ja. En WTF is SKUMS? ;D

Wazigheid 15-04-2007 11:54

Ben nu Misery aan het luisteren (registratie is trouwens niet nodig :confused: ). Ik heb weinig verstand van de technische dingen enzo, maar vind het zo beroerd niet,doet me wel aan My Dying Bride denken, maar goed dat is ook een van de weinge doom bands die ik wat beter ken :D . Ga lekker door! (y)

Kazet Nagorra 16-04-2007 15:06

Best aardig, maar niet bijster origineel. Het zou cooler zijn als er wat meer variatie zou zitten in de melodie, maar dat is ook niet echt doom-achtig natuurlijk. :p

thomaster87 21-04-2007 12:38

Ik kan wel zeggen dat het oude opnames zijn, en dat er met name in het drumwerk en de toetsenpartijen (door line-up wisselingen) iets meer afwisseling zit. Maar het is Doom inderdaad :P

thomaster87 02-07-2007 15:46

ach, laat ik for the sake of it nog wat optredens posten...

http://home.planet.nl/~loeff155//nym...ages/6juli.jpg
http://home.planet.nl/~loeff155//nym...instcancer.jpg

En 6 Oktober nog een gig in de Willemeen met Officium Triste, iN Age and Sadness en nog een aantal andere bands.

thomaster87 17-08-2007 09:14

Zo, nog maar wat erbij dan...

http://www.goudvishal.nl/g_webflyers...l_of_tears.jpg

25. 08. 2007
Arnhem (HOL) Goudvishal met Trail Of Tears, Scenario II & Annatar.
22. 09. 2007
Oss (HOL) Battle Against Cancer and Battle Against Cancer met Autumn, Alter Ego X, Casual Silence, Ceremony of Opposites, Fuelblooded, Another Messiah & Lost InSanity
06. 10. 2007
Arnhem (HOL) Willemeen met Officium Triste, In Age And Sadness, Am Tuat en meer...

thomaster87 03-12-2007 12:04

8 December in de Meester in Almere met Another Messiah en Stone in Egypt
19 Januari in Café 545 in Ede met In Age and Sadness

En nog 2 meer maar die ben ik even vergeten en de site ligt eruit. Optreden heeft momenteel even wat minder prioriteit aangezien we weer de studio in willen, maar we krijgen ze nog wel aangeboden en nee zeggen dat doen we dan ook weer niet :)

MazeMouse 03-12-2007 22:39

Hmmm, ik woon net niet in het soesterkwartier. Misschien eens live gaan kijken als jullie in de buurt zijn ;)
(Ik zeg expres live want opnames KUN je oppoetsen. Alles wat live kut is blijft kut ;))

thomaster87 10-12-2007 18:33

Onze komende demo gaat een beter drumgeluid en productie hebben hoor, dat beloof ik vast, maar we moeten nog even hard aan de nummers werken voor we de studio weer ingaan.

thomaster87 14-02-2008 10:05

23-03-2008 @ De Kade, Zaandam (HOL)
w/ Mourning Beloveth (IRE), Officium Triste, Mael Morda (IRE) & In Age And Sadness

04-04-2008 @ Café 545, Ede (HOL)
w/ The Prophecy (UK) & In Age And Sadness

om er maar weer eens wat te posten...

thomaster87 25-02-2008 15:53

17-05-08 in Dynamo Eindhoven met Esoteric

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.