![]() |
Lasers creëren zwevende 3D-beelden
Japanse wetenschappers hebben een manier gevonden om met lasers 3D-beelden in de lucht te projecteren. Er lijkt één nadeel: doordat het systeem de lucht verhit, weerklinkt het geluid van "kleine explosies". Dat rapporteert de blog Pink Tentacle.
In tegenstelling tot andere 3D-projecties, werkt het Japanse systeem van de National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST) niet door parallax, waarbij de ogen worden misleid door tegelijkertijd twee licht verschillende beelden te projecteren. Het apparaat van AIST creëert 'echte' 3D-beelden, door met lasers luchtdelen te verhitten zodat ze gloeien. Omdat de plasma-emissies van zuurstof- en stikstofmoleculen kort blijven nagloeien, kan zich een 3D-beeld vormen door pijlsnel meer luchtdelen te verhitten. Tijdens een demonstratie gebruikten de AIST-wetenschappers lasers die tot honderd keer per seconde werden afgevuurd. De Japanse techniek is interessant omdat het in ijle lucht kan projecteren. De 3D-beelden kunnen dus overal gevormd worden en er is geen speciale omgeving of projectiescherm nodig. Op dit moment werkt het 3D-systeem uitsluitend op korte afstand (tot drie meter) en met wit licht, maar de wetenschappers hopen de techniek te verfijnen om veel meer mogelijk te maken. Reusachtige, zwevende reclameborden recht uit een SF-film lijken geen toekomstmuziek meer. http://www.zdnet.nl/images/nw0602/060208_3Da.jpg Hoe lang zal het nog duren voordat we hologrammen hebben op onze telefoons ipv schermpjes en dat we echte 3d films kunnen huren in de videotheek? |
Ziet er mooi uit (y)
|
Citaat:
|
"Momenteel kunnen honderd monochrome puntjes per seconde worden weergegeven. Uiteraard staan de specs van dit beeldkanon voorlopig nog in geen verhouding tot de honderd miljoen fullcolor beeldpunten die een beetje videokaart tegenwoordig per seconde aan kan leveren, maar het begin is er."
Van Tweakers af. Dit geeft ongeveer de kwaliteit wel aan, om het even in perspectief te zetten, maar zoals ze al zeggen, het begin is er. http://tweakers.net/ext/i.dsp/1139754844.jpg Ook van Tweakers. |
(y)
|
Interessant, maar om even bij optica te blijven zie ik veel meer heil in zgn. solid state lasers, die zo klein zijn dat ze in microchips verwerkt kunnen worden.
|
Citaat:
|
'Jammer dat wij daar alleen niets over te zeggen hebben', wat heeft dat te betekenen? :)
|
Dit doen ze ook bij nieuwe navigatiesystemen, het ziet er mooi uit en het is veiliger. (y)
De kaart word geprojecteerd in de lucht recht voor je zonder dat het gezichtsveld word belemmerd. |
Citaat:
|
cool
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat is waar, maar dat is wel lichtelijk vergezocht als je die zin bekijkt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is dus jammer dat wij als maatschappij daar niet aan kunnen meebeslissen... |
Citaat:
Ze willen ze in 2008 op de markt laten komen, lieten ze op CES (Las Vegas) weten. |
Citaat:
|
lol, dan kun je mensen hard mee naaien. bijvoorbeeld door een deuropening tegen een muur te projecteren ofzo. ;)
|
Citaat:
Maar 'straks' kun je een muur in de deuropening projecteren. |
Citaat:
Ziet er idd ook erg cool uit. :cool: Dit zal ook niet heel erg lang duren. Bij 'echte 3d films' denk ik wel aan mensen die echt bij jou in de kamer staan in plaats van hun hoofd uit een televisie in de muur steken en daar blijf ik bij m'n 130 jaar. |
Citaat:
Echt grappig plaatje trouwens van frostbite. De KPN heeft ook zoiets met een reclame waarbij een opa zijn kleinzoon via de telefoon de kaarsen op een taart laat uitblazen. Best wel origineel bedacht. :cool: |
Citaat:
|
Ik vraag me af he, ze zitten wel gaaf te zemelen over lasers en lucht verhitten, maar je kan het dus niet aanraken, omdat het verhitte lucht is en je anders je arm er af brandt? (Of had iedereen dit reeds bedacht en is het vanzelfsprekend en ben ik een n00b?)
Het doet er eigenlijk ook niet toe, want als het niet zo is dan, eh, is het niet zo, en als het wel zo is dan is het wachten op de verbeterde technologie, maar tóch. |
Citaat:
Ik geloof niet dat dát kan .. maar als... waarom over 130 jaar ? het kan morgen zijn als ze nu al 3D in de lucht verhitten :| |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23. |