![]() |
snel lezen
hai mensen,
ik sta op het punt om een training te volgen bij future leadership www.train-your-brain.nl enkele vrienden van me hebben deze training al gevolgd die gaat over snel lezen en mindmapping en waren erg blij dit gedaan te hebben. nou vroeg ik me af of meerdere mensen ervaring hebben met dit soort trainingen? |
Snel lezen is feitelijk onmogelijk. Je hebt gewoon een bepaalde tijd nodig om de tekst in je op te nemen.
|
naja wanneer ik kijk naar mn vrienden, die zijn er erg op voor uit gegaan van de 350 naar de 650 woorden.
en ook het tekst begrip ging omhoog, maar ben meer opzoek naar andere ervaringen. om een beetje te vergelijken. voor 90% ben ik zeker van dat ik deze training zal volgen omdat hij voor meerdere dagen is. |
Welkom bij
Future Leadership University! Met andere woorden, gelduitdezakklopperij. Je zult vast wel enige vaardigheidjes leren waardoor je sneller woordbeelden herkent en dergelijke, maar een moeilijke tekst echt goed begrijpen gaat niet op die manier. |
Ik wil helemaal niet snel lezen.
|
Ik kan al angstaanjagend snel lezen :cool:
|
Citaat:
Als ik vragen moet beantwoorden over een bepaalde tekst, kan ik ook de tekst doorscannen op zoek naar de juiste antwoorden. Maar bij wetenschappelijke teksten (of andere moeilijke teksten) gaat dit moeilijker, je zult de grote lijnen wel begrijpen, maar misschien mis je de onderliggende gedachten of wat dan ook. Ik kan zelf ook al snel lezen. :) |
Ik zeg slotje, want spam. Of sjoerdc moet een enorm begaan persoon zijn die zich speciaal aanmeldt als forummer om deze revolutionaire nieuwe methode aan ons te melden. Dat is eigenlijk nog het meest waarschijnlijke nu ik er over nadenk.
|
ik vraag naar mensen hun ervaring met dit soort trainingen.
maar als je dat als spam wilt waarnemen moet je dat zeker doen. (gezellig forum dit trouwens :s ben nieuw denk ff een topic te openen word gelijk afgekraakt ) |
Ik hoop niet dat jij internet met de bedoeling alleen maar dingen te horen te krijgen die jou welgevallig zijn, want dan ben je aan het verkeerde adres op waarschijnlijk de meeste fora. Er wordt gewoon op gewezen dat zoiets niet overschat moet worden. Als die cursus op zijn beurt ook maar een paar tientjes kost kun je het natuurlijk wel doen, dat is het punt verder niet.
|
Mijn vader kan snel-lezen. Heeft hij zichzelf aangeleerd omdat hij voor zijn werk erg veel moet lezen. Eerst geloofde ik niet dat hij zo snel kon lezen, tenminste ik dacht: dan heb je het vast niet goed gedaan. Maar ik heb hem getest en hij neemt t gewoon supersnel in zich op.
Met cursussen heb ik verder geen ervaring. Wel geldt: oefening baart kunst. Verwacht niet dat je na een paar lesjes 'vloeiend' snel kunt lezen. |
Citaat:
|
Ik zou eens beginnen met het Prisma-boek Snellezen, voor een tientje bij de betere internetboekhandel. De echte 'truc' is voor het overgrote deel concentratie. Als je op je dooie gemak een tekst leest denk je vaak efficiënter bezig te zijn dan je in werkelijkheid bent. Door sneller te lezen kan je jezelf dwingen meer op te nemen.
|
Citaat:
|
Ik wil je wel vertellen hoe je moet snellezen. Het enige wat je hoeft te doen, zijn de oorzaken van sloomlezen aanpakken. Wat zijn die oorzaken? Sloomlezen wordt veroorzaakt door drie problemen: beperkte fixatie, terug springen en subvocalisatie.
Beperkte fixatie betekent dat je te weinig woorden per fixatie opneemt. Dat verhelpen is meestal een kwestie van vertrouwen. Als je wilt, kun je echter ook oefeningen maken. Je laat bijvoorbeeld iemand anders een zin opschrijven, legt er een blaadje overheen en je haalt dat blaadje heel even weg. Naarmate dit beter gaat, kun je het met steeds langere zinnen proberen. Terug springen is eenvoudig op te lossen. Gebruik een aanwijzer en beweeg die vloeiend onder een regel door.Je zult zien dat door het gebruik van je oog-hand coördinatie, terug springen onmogelijk wordt. Subvocalisatie betekent het in gedachte zeggen van woorden. Ook dat probleem wordt opgelost door een aanwijzer. Naarmate je sneller beweegt met je aanwijzer, heb je minder tijd voor subvocalisatie. Het tevens een kwestie van geloof in eigen kunnen. Kijk bijvoorbeeld is heel snel naar woord. Je zult zien dat je gewoon weet wat er staat. Naar mijn mening heb je hier geen dure cursus voor nodig. Ik raad het je dan ook af om voor veel geld kinderachtige mind maps te gaan maken en andere domme oefeningen. Nog vergeten te zeggen trouwens. Koop een leesplankje om je boek schuin te leggen. anders knelt de bloedtoevoer naar je hersenen af. |
|
!! Dit las ik ook op internet een tijd geleden, dus dat wilde ik ook:) maar niet voor 100 euro per maand..
Duss dan ga je natuurlijk naar de bibliotheek, en daar waren iets van 5 boeken over snellezen/mindmapping. Dus ik had er eentje genomen en gelezen(en opdrachten gedaan) en nu lees ik ongeveer 600-700 per minuut. :) Echt super makkelijk op school nu, ik lees nu eerst hoofdstukken voor college, en snap alles veel beter. Dus het is wel de moeite waard:) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Speedreading is een handigheidje, maar meer ook niet. Het is niet zo dat je sneller dingen leert ofzo, je leest alleen iets sneller. En het verschil is niet eens zo groot geloof ik.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan al achterlijk snel lezen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja nouja, misschien kun je dan wel supersnel een boek uitlezen, maar is dat dan niet gewoon hetzelfde als een film doorspoelend kijken, je ziet wel waar het over gaat maar het gaat te snel om erin op te gaan
|
Citaat:
Ik ben daardoor literatuur eigenlijk steeds meer gaan waarderen. Het enige probleem met snel lezen, is dat ik de technieken niet in alle houdingen kan toepassen. |
Citaat:
Overigens is de literatuur waar speadreading zich op baseert op zich wel oké en logisch, alleen twijfel ik aan de bijdrage tot leren. Dat je er sneller door leert lezen zou best wel kunnen. |
Citaat:
Dit topic ging overigens niet alleen over snel lezen. Die cursus biedt ook mindmapping aan. De effectiviteit daarvan betwijfel ik. Het argument:, "Een mindmap lijkt zo op een hersencel", vind ik dan ook vrij zwak. |
Citaat:
Vergelijk het met typen. Je kunt inderdaad niet sneller typen dan dat je woorden kunt verzinnen, maar bij de meesten gaat het eerste toch een stuk langzamer dan het tweede. |
Een bedrijf dat de zin "Je krijgt 2,5 dag effectieve training verdeelt over drie maanden" op zijn site zet, en mij wil krijgen als klant zal me moeten betalen, ipv omgekeerd.
|
Citaat:
|
Als ik het goed begrepen heb, is dat zogenaamde snellezen vooral een kwestie van slechts bepaalde woorden lezen. Dat veronderstellend, kan men niet anders dan concluderen dat bij snellezen al snel nuanceverschillen zullen ontstaan, doordat men niet alles leest. Bij een artikeltje in de Spits zal het je vast nog wel lukken alle informatie snel op te nemen, en ook een artikel over een onderwerp waar je al veel van weet zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar ik kan me niet onttrekken aan het idee, dat mensen die leren snellezen, vaak luie mensen zijn die niet echt van lezen houden, dat zij het idee hebben, dat zij voortaan in een half uurtje die grote hoeveelheid stof voor het vak geschiedenis zullen hebben geleerd. Ik herinner me dat ik, een jaar of zes geleden, naar het Jeugdjournaal keek, waarin een schoolklasje (groep 8) te zien was, dat zojuist op school had leren snellezen; zij zaten allen razendsnel een romannetje door te werken. Nu vraag ik me af, of diezelfde personen tegenwoordig net zo snel Couperus of Lampo lezen en alles in dezelfde mate begrijpen, als toen zij op hun twaalfde Carry Slee lazen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je bij lange woorden ECHT alle letters (behalve de 1e en de laatste) in willekeurige volgorde zet, wordt t al een stuk moeilijker. Maar goed dit is offtopic ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Lezen met je vinger erbij. Doordat je ogen dan je vinger volgen kan je het tempo opvoeren en sneller lezen. Het enige wat ik ervan heb geleerd is dat ik heel snel bepaalde woorden in een tekst kan opzoeken, maar voor de rest werkt het niet bij mij. |
Ik heb niet zo'n cursus gevolgd, maar volgens mij is het hele idee dat je gewoon scannend leest. Dus niet woordje voor woordje, maar de belangrijkste woorden uit een zin. Op een gegeven moment leer je automatisch onbelangrijke woorden over te slaan, en alleen de belangrijkste te lezen. De rest kun je dan intrapoleren, als het ware.
Ik denk dat je dat in mindere of meerdere mate automatisch leert als je op de universiteit zit. Ik in ieder geval wel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43. |