![]() |
Belasting betalen over spaargeld op de bank
Ik heb een InternetBonusSparen rekening bij de Rabobank. Hierop staat nu nog geen redelijk groot bedrag, maar ik hoorde dat je belasting moet betalen als je een te groot bedrag op de bank hebt staan. Klopt dit?
Vanaf welk bedrag moet men belasting gaan betalen? |
vanaf ongeveer 19.000 euro aan vermogen moet je belasting betalen jah (dit geld voor het hele vermogen bij elkaar opgeteld).
|
Citaat:
|
Citaat:
Had u in 2005 bezittingen in box 3, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan moet u over een vast rendement van 4% van die bezittingen min uw schulden belasting betalen. Van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel (zie Schulden in box 3). Een vast bedrag van € 19.522 van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het bedrag van het heffingvrije vermogen kan onder bepaalde voorwaarden worden verhoogd met de toeslag heffingvrij vermogen minderjarige kinderen en/of met de ouderentoeslag. |
Ja, maar dat is 30% over 4% rendement, dus 1,2% effectief.
|
Idd. Voor de duidelijkheid: je gemiddeld vermogen ((begin+eind)/2) - vrijstellingsbedrag. Over het bedrag wat je nu overhoudt betaal je 1,2% belasting (30% van 4% ;) ). Ik ga er vanuit dat je niet in groenbeleggingen e.d. doet; ik zal het doen ook niet onnodig ingewikkelder maken.
|
Geldt zoiets ook voor kinderen?
|
Citaat:
|
*spreekt uit ervaring*: Je ouders betalen de belasting tot je 18 wordt en daarmee automatisch de beschikking krijgt over het bedrag.
|
1.2 % kan wel kloppen ja.. spreek helaas uit ervaring :( naja helaas blij dat ik het geld heb maar de belasting is niet fijn :)
|
wat kun je er tegen doen, stel je hebt 19000 op je rekening staan, helpt het dan om vroegtijdig geld er vanaf te halen en te bewaren ergens ??
|
Officieel moet je ook je contante geld meenemen in de berekening.
Hoe de belastingdienst dat wil gaan controleren is natuurlijk een heel ander verhaal. |
Citaat:
|
Waardeloos is dat, spaar je zelf keihard en dan jatten ze er weer zoveel % vanaf. Alsof je over dat geld wat op je rekening staat niet al belasting hebt betaald?! (Het is je netto loon, bruto is wat je echt hoort te krijgen).
Dieven zijn het... ik zou alles doen om die (in hun ogen legale) diefstal te voorkomen. |
Citaat:
En yep, het gaan van 30% heffing over 4% verondersteld rendement. Effectieve belasting van je (begin)vermogen is dan 1,2% |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42. |