![]() |
vraag stemmen gemeenteraadsverkiezingen
Ik wil op nummer 30 stemmen, de lijstduwer. Maar ik wil niet dat mijn stem op de grote hoop eindigt, mocht de nummer 30 niet voldoende voorkeursstemmen krijgen.
Blijft mijn stem bij de partij waarop ik stem? Of vervalt de stem en komt ie op de hoop stemmen die dan vervolgens bij de partij met de grootste kiesdeler komt? |
Stel dat jij op nummer 30 van de PvdA stemt, en de PdvA krijgt maar 25 zetels, dan telt jouw stem nog steeds gewoon voor de PvdA.
Lijkt me :D Of is dat niet wat je bedoele? |
Als diegene onvoldoende stemmen krijgt voor een zetel zal je stem gewoon op de grote hoop worden gegooid. Je stem gaat iig nooit verloren.
|
Citaat:
Stel ik stem nummer 30 van de PvdA, 25 zetels, waar blijft mijn stem? Stel er is nog 1 stem nodig voor 26 zetels, gaat ie dan daarheen of wordt hij op de grote hoop gegooid en kan hij dus uiteindelijk zelfs bij de VVD komen (door die kiesdeler)? |
Citaat:
|
Hij is dan gewoon voor die partij waar jij op stemt, meen ik.
|
doe niet zo lui en ga gewoon stemmen op iemand. dan weet je tenonste dat het aan jou niet gelegen heeft.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe kan je stem nou niet voor de partij zijn waarop je stemt :confused:
Als jouw gekozen persoon niet voldoende voorkeursstemmen krijgt dan is je stem voor die bepaalde persoon alleen 'verloren' gegaan in de zin van dat je die persoon niet aan een zetel hebt geholpen en het dus misschien strategischer was geweest om op iemand anders te stemmen die je liever in de raad had gehad dan degenen die er nu in zitten. Maar je stem kan toch nooit opeens niet meer voor die partij zijn? Als die partij 25 zetels krijgt en jouw persoon staat op nummer 30 dan is jouw stem voor die partij toch al meegetelt voor die 25 zetels? Of zit er een of andere rare constructie in ons kiessysteem die ik niet snap :confused: |
Citaat:
|
Je stemt blijft bij de partij.
(Overigens snap ik niet waarom je op een lijstduwer zou willen stemmen.) (edit: Ik zat er qua uitleg wat naast) |
Citaat:
|
Je stem blijft uiteraard bij de partij waar die persoon opstaat, anders is het ook geen lijstduwer ;)
Maar je hebt ook een kiesdeler en sommige partijen combineren dan beide totaal aantal stemmen om zo toch een extra zetel te verwerven ;) |
Citaat:
|
ow sorry dan heb ik het verkeerd begrepen SORRY
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05. |