![]() |
Niet stemmen ook een stem?
Ik acht geen enkele politicus op dit moment in staat om mij toereikend te vertegenwoordigen in de landelijke politiek (niet gemeentelijke politiek!). Elke politicus heeft wel een in mijn ogen belangrijk standpunt dat mij totaal niet zint. En dat geldt al helemaal voor de verschillende partijen in hun geheel...
Is in zo'n geval, bij nationale verkiezingen, het niet stemmen in feite ook een stem? Of 'verzaak' je dan toch de democratie? |
Niet stemmen is ook een recht: negatief stemrecht. Als je besluit niet te stemmen voor een verkiezing dan geef je daarmee het signaal af dat je akkoord gaat met elke uitkomst van de verkiezingen. Je bent helemaal vrij om niet te stemmen. De volksvertegenwoordiging is net zo goed vertegenwoordigend als zij maar pak 'm beet dertig procent van de kiezers vertegenwoordigt, want blijkbaar kan het de rest dan niets schelen.
|
Niet stemmen is op zich geen stem. Het is wel een signaal naar de overheid toe, dat meestal wordt uitgelegd als luiheid.
Het is niet zo dat, als jij niet gaat stemmen, dat jouw stem dan naar de grootste partij gaat. (Dat fabeltje hoor ik nogal eens, en de meeste geloven er heilig in). Je gaat, zoals Nare Kerel al zegt, simpelweg akkoord met eender welke uitkomst van de verkiezingen. |
Citaat:
|
stem dan blanco :)
|
Ja, dat is rebels (y)
|
Met niet stemmen zeg je 'ik ben lui en het boeit me niet zo'.
Met blanco stemmen zeg je 'ik ben niet lui maar wel dom'. |
Ja, ik vind dat altijd wel schattig, mensen die denken dat ze echt een hele statement maken door blanco te stemmen :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
heel niet hele toch :p ik zeg niet dat je er echt eens tatement mee maakt tenzij meer dan 10% van nederland blanco stemt wat toch nooit gaat gebeuren maar als hij geen enkele partij goed genoeg vind is blanco stemmen altijd beter dan niet stemmen :) |
Daar kun je over twisten. Als bij een bepaalde verkiezing de opkomst enorm laag is zegt dat iets over het enthousiasme van mensen om te gaan stemmen, in het bijzonder dat geen van de partijen dat kiezersdeel aanspreekt.
|
Citaat:
bovendien leid het niet tot verandering van standpunten of tot betere politici maar eerder tot belachelijke acties als balkenende in carnavals pak en donner die een rap maakt |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens zijn na de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2004 het aantal uitgebrachte blanco stemmen niet eens geopenbaard. :) |
Citaat:
Blanco stemmen vind ik dan opzich wel een optie, maar aangezien de politiek daar ook weinig mee doet blijf je een soort grijze groep. Maar als slechts 0,3% van de mensen blanco stemt, ben je dan een groep waar in de politiek rekening mee gehouden moet worden? En is de 'blanco-groep' misschien wel groter omdat er mensen zijn die een 'dan-die-maar'-stem uitbrengen. |
Citaat:
|
Ja, mits het je bewuste keuze is en niet luiheid betreft.
En als je niet stemt omdat je er geen hol van snapt dan kan het zijn dat het je zelf is te wijten of dat de politiek te ver van de burger af staat of een combinatie van beiden. (en er is een groot verschil tussen niet-stemmen en blanco stemmen (i.v.m. restzetels en opkomstpercentage) |
Niet stemmen, tja je kan te lui zijn, het kan je geen ruk interesseren of je stemt niet uit protest.
Als je te lui bent of het boeit je niet dan kan ik daar in komen, ga je vervolgens lopen zeiken over de regering dan vind ik je best wel dom. Stem je niet uit protest of stem je blanco dan vind ik je wederom best wel dom. Ga je dan ook nog eens over de regering lopen zeiken tja... dan vind ik je een eikel. |
Niet stemmen komt overeen met wel stemmen, met 1 stem verdeeld volgens de uitslag van de verkiezingen.
|
als je blanco stemt omdat je geen mening hebt kun je natuurlijk ook op D66 stemmen.
|
Soms moet je een compromis sluiten. Ikzelf ben op sommige punten rechts en op andere punten links; de enige juiste oplossing is toch voor die ene kandidaat gaan die net iets meer in jouw richting zit.
Maar niet stemmen is onverantwoord. Ik ben dan ook voorstander van het herinvoeren van de stemplicht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Daar heb je gelijk in.
Ik zie liever geen Wilders aan het hoofd van ons land. Dan nog liever Wiegel, Halsema, Zalm of Marijnissen. |
Citaat:
Ik vind dat je alleen moet stemmen als je je er op z'n minst een beetje in hebt verdiept. In grote lijnen de standpunten weten enz. Anders liever helemaal niet stemmen en dan vooral niet zeuren als de uitkomst niet bevalt. |
Citaat:
|
Kijk maar tot welk debacle de stemplicht in België heeft geleid... Vlaams Blok/Belang anyone?
|
Nou, het gaat wel heel ver om te zeggen dat er een verband zit tussen de stemplicht en de populariteit van het Vlaams Blok. Ik denk dat die partij gewoon veel stemmen trekt omdat hij inspeelt op sentimenten die onder veel mensen leven. Heel belangrijk is ook het effect van de boycot door andere partijen, die verhoogt de populariteit alleen maar, omdat mensen dan denken 'zie je wel, VB heeft gelijk, alleen de zittende elite wil het niet'.
|
Net zoals in Nederland met de LPF dus. Een of andere ontspoorde milieu activist schiet Pim door ze kop en de helft van het volk ging uit solidariteit op de LPF stemmen. We hebben allemaal gezien wat daar van gekomen is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Delfzijl gaat massaal blanco stemmen
Inwoners van de gemeente Delfzijl gaan massaal blanco stemmen. Uit een opinieonderzoek onder vierhonderd stemgerechtigden in de Groningse plaats blijkt dat bijna twintig procent bewust geen keuze zal maken. Dit is meer dan welke politieke partij dan ook scoort in de enquête. Het havenstadje is de afgelopen jaren vooral in het nieuws gekomen door politieke schandalen. Onlangs werd eerst de burgemeester tot aftreden gedwongen, en vervolgens de wethouders, waarna een waarnemend burgemeester tot de verkiezingen van komende dinsdag in z'n eentje de gemeente runt. Naar aanleiding van de problemen woedt een machtsstrijd in de plaatselijke PvdA, waar de lijsttrekker, één van de voormalige wethouders, werd gedwongen af te zien van nieuwe bestuursaspiraties. Een blanco stem heeft overigens geen politieke gevolgen; de zetels worden verdeeld over de partijen waarop wel gestemd is. Met het gebaar hopen de Delfzijlers echter een duidelijk signaal af te geven. "Je geeft als kiezer wel een signaal dat het je niet bevalt, maar je geeft geen richting aan waar de oplossing gezocht moet worden", stelt politicoloog Gerrit Voerman van het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen. Twintig procent zou echter het hoogste percentage blanco stemmen bij een verkiezing ooit zijn. bron |
niet stemmen = geen stem
blanco stemmen = wel een stem |
Citaat:
Al vind ik het overigens niet alleen domheid en luiheid om "blanco" te stemmen. De mensen die het deden bij het referendum over de Europese grondwet bijvoorbeeld, waren het kleine groepje mensen dat oprecht eerlijk was. |
Citaat:
je gaat helemaal naar de stembus om op niks te stemmen dom lijkt me ook niet, je geeft gewoon aan geen van de partijen veelbelovend te vinden, slimmer dan niet stemmen |
Citaat:
|
Niet stemmen is geen stem. Als je je niet kan vinden in geen van alle partijen, stem dan blanco, dat telt wel als stem :)
|
als je niemand op de lijst ziet staan die goed bij je past, uhm apart..
ik zie hier zelfs een partij voor de dieren,voor ouderen, echt voor werkelijk waar alles. Wat maakt jou zo speciaal? |
Citaat:
|
Haha, ik lachte me dood om Delfzijl. :o (y)
|
Ja, ik snap dat niet. Stem dan niet en doe iets nuttigs met je tijd.
|
Die twee jonge gasten bij dat stembureau in Delfzijl. :D
Het is echt niet stoer om blanco te stemmen. :( |
Citaat:
|
maar ja als je ziet hoe erg ze in delfzijl er aan toe zijn ik had een aanslag gepleegd ipv massaal blanco stemmen :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06. |