![]() |
Omzetting lening in gift na afstuderen
Een maand geleden, 24 januari, ben ik afgestudeerd. De dag daarna heb ik meteen het uitschrijvingsformulier voor mijn universiteit op de bus gedaan en vandaag kreeg ik bericht dat mijn uitschrijving inderdaad de 26e binnen was. Mijn studie is formeel nu geëindigd op 1 februari 2006.
Anderhalve week ofzo kreeg ik ook al een bericht van de IB-groep dat mijn universiteit aan de IB-groep heeft doorgegeven dat mijn studie beëindigd is ivm. het behalen van het afsluitend getuigschrift. Natuurlijk wil ik weten wat ik moet terugbetalen, want ik heb geleend. Nu blijft op de site van de IB-groep die vervelende voorlopige lening en die voorlopige OV-studentenkaart nog staan. Uiteraard heb ik m'n OV-kaart op tijd ingeleverd. Wanneer wordt nou die lening omgezet in een gift? Ik heb elk jaar alle punten gehaald, maar hij blijft maar staan, en ik vind dat saldo er gewoon guur uitzien. Ik ben afgestudeerd en heb geen zin in gezeik, ik wil gewoon terugbetalen en zwart op wit hebben wat ik ze nog schuldig ben. Iemand ervaring ermee hoe lang het duurt voordat ze eindelijk eens duidelijkheid verschaffen? |
ik niet
|
Ik denk dat het pas echt verwerkt wordt wanneer je begint met terugbetalen van je lening. Als ik me niet vergis is dat zo'n 2 jaar na je afstuderen mits je een vaste baan hebt (en het geld hebt om je schuld af te kunnen lossen).
Je doelt trouwens op 'mijn ib-groep'? Heb je deze gegevens niet ook op papier? |
Ik doel op Mijn IB-groep ja. Ik heb ook wel een brief gekregen maar daar staat hetzelfde overzicht in. In die brief waarin stond dat ze mijn uitschrijving van de uni verwerkt hadden, stond ook iets dat ze op 1 januari zouden kijken naar de status van mijn prestatiebeurs e.d. Als ik eind januari afstudeerde, betekent dat dan echt dat ze pas 01-01-2007 gaan kijken hoe het met mijn punten stond, en dat pas vanaf díe datum de twee jaar gaan lopen voor-ie opeisbaar wordt? :s
|
Ik zou even bellen naar de IBG. Ik denk dat ze die vraag wel vaker krijgen :)
|
Ik zou even bellen.
Ik vermoed dat het pas een paar maanden later verwerkt word (dat was ook zo bij het behalen van je eerste jaar en het ozmetten naar een gift duurde ook maaaaanden. |
Kun je die gasten überhaupt bellen? Volgens mij krijg je dan altijd zo'n automatisch menu met de tien meest gestelde vragen ofzo. Logisch, ook anders worden ze continu platgebeld door woedende studenten :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jeps ze zijn bereikbaar gewoon iets van optie 3 ofzo een telefoniste spreken :) En altijd om de naam vragen en een bevestiging, de beloven namelijk wel eens dingen en vergeten het dan meteen
|
Citaat:
|
Ik heb ze nog nooit gebeld, maar ikz al het eens proberen :)
|
Ja het duurt echt zo lang. Toen ik mijn propedeuse op het HBO haalde, duurde het ook zeker wel een jaar voordat die schuld tot dan toe was kwijt gescholden. Ze zijn helaas niet zo snel.
Maar hoe was dat dan toen jij je propedeuse haalde? Die moet inmiddels al wel van je schuld af zijn lijkt me. |
Volgens mij duurt het proces altijd tot de start van het nieuwe collegejaar. Er zijn hier wat topics geweest over het switchen van studies voor februari en dan krijg je ook kwijtschelding van je ovkaart enzo. Daarbij kwam de kwijtschelding dan als ze begonnen aan de nieuwe studie, dus waarschijnlijk maken ze pas dan ergens een balans op.
|
Citaat:
|
Ze hebben het halen van mijn propedeuse en lening/gift nog steeds niet verwerkt en tis al 3 jaar geleden. Ik denk dat ze gewoon niet zo snel zijn daar. Ik zou me er in ieder geval geen zorgen over maken.
|
Ik heb het even gevraagd aan degene die naast me zit en bij hem duurde het zo'n driekwart jaar voordat hij daar een brief over kreeg. :)
|
Succes ermee. Ik heb al 2 jaar ruzie met hen.
Overigens, hou al je papierwerk bij, stuur je brieven aangetekend, noteer met wie je op welk tijdstip hebt gebeld. En hou er rekening mee dat het echt een tijd kan duren. Ik was afgestudeerd en ik bleef maar geld krijgen. Op zich niet zo'n probleem, maar uiteindelijk moet je dat terugbetalen. Ik had al 2x gemaild en 3x gebeld en 2 brieven verstuurd voor ze uiteindelijk een half jaar stopten met het storten. Ze zouden een acceptgiro sturen. Die kreeg ik in januari. 2 dagen later, op een zaterdag, wanneer niemand telefonisch bereikbaar is, krijg ik al een aanmaning dat het geld moet teruggestort worden. In 2 brieven heb ik 2 verschillende data gekregen. Ik heb ze genegeerd en gewoon het eerste bedrag netjes voor de eerste datum teruggestort. Maar daarom, bewaar alles!!! Ik geloof dat ik nu pas er helemaal vanaf ben (tenminste, ik moet nog steeds reactie krijgen op mijn laatste protest, maar er valt niets meer te halen, alles is in orde nu), tig telefoons en mails die ze gewoon de volgende keer negeren later. En dat terwijl ik alleen maar een basisbeurs en ov-vergoeding heb gekregen. Dek je in en maak kopieën. |
Citaat:
Nu is dat niet meer zo vroeger wel :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Fijn voor je. Als ik dat eerder had geweten had ik jou mijn zaken laten afhandelen. Kijk, het is leuk dat het bij sommigen allemaal perfect is verlopen, bij mij was dat helaas niet zo. Ik geef dus Nare voorop de waarschuwing dat hij alles moet bijhouden, want als ie pech heeft en in mijn situatie belandt, dan kom je nergens en blijf je brieven krijgen en bellen terwijl het na 2 jaar nog niet in orde is.
|
Citaat:
@Nare : je kan ze zelfs mailen. (en ja, ze geven antwoord, hoewel ze daar wel een week voor nodig hebben. Voordeel : niet wachten aan de telefoon.) die voorlopig lening wordt pas na de start van het volgende collegejaar bekeken (eerder doen ze dr niks mee) en dan hebben ze nog 'even' (tot 1 januari dus) nodig om het ene bedrag van het andere bedrag af te trekken en je te vertellen hoeveel ze nog van je motte hebbuh. T zijn een stelletje randdebielen daar in Groningen, maar he, je krijgt geld van ze, dat maakt een hoop goed. |
Het zit hoog hoor :D
|
Citaat:
Ik ben ook altijd tevreden geweest over de IB-Groep, behalve het punt waar de wijziging van je status scholier -> student plaatsvindt. Dat loopt administratief gewoon niet zo lekker. |
Dat geloof ik graag. Ik ken echt niemand die niet minstens drie keer een aanvaring heeft gehad met de IBG of geconfronteerd is met papierwerk en bureaucratie. (n)
Ik heb nog gedacht aan het stopzetten van mijn maandelijkse lening. Het is heel stom, want als ik inlog bij Mijn IB-groep staat daar nog wel 'aanvullende lening xxx euro' maar ik kan dus niet meer naar het 'Betalingen' schermpje (waar je dus kunt zien op welke data welke bedragen gestort zijn en nog gestort zullen worden). En in februari heb ik al geen geld meer gekregen, dus ik ga er vanuit dat dat wel goed zit. Ik hoorde van het meisje bij het postkantoor toen ik mijn OV inleverde ook al zo'n schrikverhaal, dat een vriend van haar tíjden na zijn afstuderen ineens nog gevraagd werd om zijn inleverbewijs OV-kaart. Zij zei ook, dat kun je maar beter minstens tien jaar bewaren :D |
Mr. nare man, gefeliciteerd met je bul...join the club :cool:
Ik heb mijn bul afgelopen jaar mogen ontvangen en ik zat ook te wachten op dat bericht van de IBG over de gift omzetting. De kwijtschelding kreeg ik al/pas (ik heb niet echt een referentiepunt mbt IBG toestanden) na 4 maanden. Dan weet je dat in ieder geval :) En wat wordt het? Mergers & Acquisitions? :p |
Waarschijnlijk wel, want ik kom te werken in de ondernemingspraktijk, maar ik denk eerder Private Equity, dat is helemaal hot momenteel, en redelijk makkelijk om te doen als advocaat-stagiair. Niet meteen beginnen met een IPO van anderhalf miljard ;)
|
Citaat:
|
Wijze les: altijd al je administratie minimaal 5 jaar bewaren ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je bent in elk geval als ondernemer verplicht om je administratie zeven jaar te bewaren op grond van de wet. Voor rechtspersonen volgt dat rechtstreeks uit art. 10 BW2 en voor andere ondernemers uit art. 15a BW3.
|
Citaat:
Wil je andere, in jouw ogen minder belangrijke, zaken kortere tijd bewaren, dan kun je daarover specifieke, schriftelijke afspraken maken met de Belastingdienst. |
En bedankt nare ;)
Ik ben als ondernemer natuurlijk gebonden aan dergelijke bepalingen, dus je kunt erop rekenen dat ik dat heel uitgebreid heb uitgezocht :) |
O ik ben waarschijnlijk in de war met particuliere gegevens :o
|
Die mag je best weggooien als jij denkt dat dat nodig is, maar wanneer je een beroep of bedrijf uitoefent ben je verplicht een administratie bij te houden 'zodanig, dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen kunnen worden gekend'.
|
Citaat:
Een bedrijf mag het wel van je verwachten, maar het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid en vanzelfsprekend die van het bedrijf zelf. Als de IB-Groep na vier jaar komt vragen om een bepaald innamebewijs, is het natuurlijk hun eigen probleem dat ze hun administratie niet op orde hebben, maar als jij geen innamebewijs kunt overleggen, sta je ook heel zwak. Natuurlijk ligt de bewijslast in eerste instantie bij de IB-Groep, maar toch word je er niet vrolijk van :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk is het érg verstandig belangrijke documenten (waaronder dus ook belastingaangiften en aankopen van bijvoorbeeld >100 euro) goed en overzichtelijk te archiveren en simpelweg te bewaren tot het in de weg staat (maar ten minste 5 à 7 jaar), want de kans blijft gewoon aanwezig en in sommige gevallen zelfs relatief groot dat je ze ooit nog nodig gaat hebben. Overigens is het ook verstandig, mocht je onverhoopt iets kwijtraken, (digitale) kopieën te bewaren van de belangrijkste documenten. En als je dat niet gedaan hebt, maar het toch kwijt bent geraakt, zo snel mogelijk zorgen voor een nieuw exemplaar. Ik ben het dus absoluut met je eens dat je beter voorzichtig kunt zijn, want het kan je uiteindelijk simpelweg problemen schelen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.