![]() |
de achterband van mijn fiets is kapot
tja, vandaag wilde ik naar mn werk fietsen, en toen was mn band leeg.
Ik had geen fietspomp, dus heb ik toch maar geprobeerd op die lege band te fietsen, want fietsend is het al een half uur naar mijn werk, laat staan lopend... Maar dat bleek dus niet zo'n goed idee. De binnen- en buitenband liggen nu helemaal van mijn achterwiel af. Verder heb ik er nog niet echt naar gekeken, omdat ik net terug ben van mijn werk. En ik heb ook niet al te veel verstand van fietsen en banden plakken enzo. Dus, morgen wil ik kijken wat er precies mee aan de hand is, en wat ik allemaal moet maken, en mijn vraag is nu: Waar moet ik allemaal op letten, wat er kapot kan zijn, en hoe repareer ik dat? oh, en ik heb ook nog nooit een band geplakt, maar er wel ens naar gekeken toen iemand mijn band plakte. Maar je moet toch eerst de band oppompen, em dan in een bak water leggen zodat je het gat kan vinden, dan het gat schuren, lijmen en er zo'n plakkertje opplakken toch? Nouja, ik hoop dat iemand mij kan helpen, anders vrees ik dat de fietsenmaker dat moet doen, en ik denk dat mijn portomonee dat niet zo leuk vind... :o |
Als je op een lekke band hebt gereden is de kans groot dat je nieuwe banden erop moet zetten. Daarvoor heb je een speciale tang nodig. Persoonlijk vind ik het een zwaar en lastig karwei. Als je nog nooit gezien hebt hoe dit in zijn werk gaat, zou ik er niet aan beginnen. :)
Een band plakken is niet zo moeilijk; Je zet je fiets op de kop. Laat alle eventuele lucht in de lekke band via het ventiel ontsnappen. Werk aan de andere kant als waar de ketting zich bevindt. Steek de eerste bandenlichter tussen velg en band en wip een stuk band over de velg. Klem het uiteinde van de bandenlichter achter een spaak. Steek de tweede bandenlichter een aantal centimeter verder tussen velg en band en wip hiermee wederom een suk band over de velg. Verwijder indien aanwezig het 'rondje' om het ventiel. Druk het ventiel naar binnen, uit de velg. Nu trek je voorzichtig de binnenband uit de buitenband Je pomt de band op, legt 'm in een teiltje zodat je ziet waar ie lek is. Vervolgens markeer je waar het gaatje zit. Ik stop er vaak een heel klein schroefje in. Veiliger is natuurlijk om een rondje met een stift te zetten. Nu schuur je de band op de plek van het gaatje (en er omheen) goed. Met bandenlijm smeer je de boel ruim in. Dit laat je zo'n 3 minuten intrekken. Vervolgens plak je er een plakkertje op. Je band controleren of er scherpe stukjes inzitten waardoor de band lek ging. Nu leg je de band weer op de fiets, je begint bij het ventiel. Nu pomp je er een beetje lucht in omdat de band anders gedraaid erin kan komen te liggen. Met je handen leg je de binnenband erop. Ik zou geen bandenlichter hiervoor gebruiken omdat je dan weer een nieuw gaatje kunt creeeren. Althans, zo is het bij mij wel eens gegaan ( :p ) http://www.student.io.tudelft.nl/io9.../bandplak.html Veel heb ik van bovenstaande site gecopieerd :) |
Citaat:
Ik had gisteravond ook niet zo heel veel zin meer om te googlen :o |
vergeet het maar, als je een uur hebt gefietst op een lege band kun je binnen- en buitenband weggooien vermoedelijk... maar daar leer je ook weer van ;)
|
Citaat:
|
Bak water is niet per se nodig, je kunt ook gewoon luisteren waar hij leegloopt. Scheelt weer zooi. (y)
|
Citaat:
Ik doe het altijd gewoon met m'n handen en als het wat lastig gaat gebruik ik gewoon van die pennetjes. :o http://i12.photobucket.com/albums/a2...r/SP_A0324.jpg Citaat:
Met een beetje mazzel is het wiel nog wel goed, maar grote kans dat die nu ook verneukt is en dan is het toch wel een duur grapje :o Nieuwe banden (binnen+buiten) heb je waarschijnlijk toch wel nodig. Volgende keer niet meer gaan fietsen met een lekke band :nono: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.