![]() |
Voetbalvandalisme & hooligan: hoe aan te pakken?
Citaat:
Stond dus op teletekst op blz. kort binnenlands nieuws.... Dit is allemaal te gek voor woorden. Wie heeft er ook maar enig idee hoe we dit moeten aanpakken? |
Voor die gasten van die aanval op ADO supporters een paar jaar cel en TBS graag. Als je iemand neer steekt voor een voetbalclub dan spoor je niet helemaal.
|
Zolang ze het op elkaar richten, zou ik er weinig problemen mee hebben, het probleem is dat er gewoon altijd onschuldige mensen bij betrokken raken. Dat kan niet. Ik zie graag het aantal klapgeile gezinnetjes op de tribunes afnemen, maar vooralsnog moet men natuurlijk hard optreden tegen relschoppers.
Dat gebeurt momenteel ook (zeker ten opzichte van het seizoen '99/'00, als ik even een voorbeeld voor ogen neem), dus kunnen we allemaal "och och och" zeggen en beseffen dat dit soort dingen inherent zijn aan het spelen van een zo competitief spel als het voetbal. Tiswah. |
Het is niet helemaal ontopic, maar wat mij het meest verbijstert is dat er nu vijf jaar geen fans van de bezoekende club meer bij de confrontaties tussen Ado en Ajax mogen zijn.
Of alleen geen ajax-fans bij Ado-uit, dat weet ik niet zeker. Ik vind het belachelijk wat die Ajax-hooligans bij het supportersclubhonk van Ado hadden aangericht, maar dat los je toch totaal niet op met zo'n verbod? Het was twee dagen voor de wedstrijd en buiten het stadion. Dan is het echt nutteloos om de andere fans te straffen voor iets dat met deze maatregel volgend jaar gewoon weer kan gebeuren. :s Meer ontopic: dit heeft weinig met voetbal te maken, als wat mensen in een binnenstad amok gaan maken. Het waren dan blijkbaar toevallig Ajax-supporters, maar het was totaal niet op een wedstrijd ofzo gericht, ze waren gewoon uit op heibel in het algemeen. Wat je daaraan moet doen? Streng aanpakken, en in de pers niet teveel aandacht aan besteden. Zoals Gimme more beer al zegt heb ik er trouwens geen problemen mee als ze onderling wat rotzooien, maar er worden helaas onschuldige mensen bij betrokken en dingen vernield. Ik heb trouwens het idee dat het geweld in en om stadions zelf echt drastisch verminderd is, midden en eind jaren negentig gebeurde er bij bijna de helft vna de wedstrijden die ik bezocht wel iets met grotere groepen, nu is dat veel minder. Maar het verplaatst zich overduidelijk naar andere plekken en niet-wedstrijddagen. :| |
Citaat:
|
Newsflash: sommige mensen worden nu eenmaal gewelddadig als ze zich vervelen. Wat je daar aan kunt doen? Niets.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een goede meldingsplicht zou al een groot gedeelte van de problemen oplossen, hooligans kunnen dan geen rotzooi trappen bij het stadion als ze rond die tijden op het politiebureau moeten zijn. Dan kunnen ze elkaar lekker afmaken op een afstands weilandje, iedereen tevreden toch?
Waar de hedendaagse supporter mee geconfronteerd wordt zijn allerlei domme maatregelen die allemaal overbodig zouden zijn bij een dergelijke meldingsplicht, denk aan de pasfotoregistratie en veel overbodige combi's naar uitwedstrijden en dan zal ook minder politie nodig zijn. Wat niet vergeten moet worden zijn belachelijk harde straffen, voor wildplassen rond het stadion kan je een extreem hoge boete krijgen of zoals ik vorig jaar een tijdens een uitwedstrijd merkte is een sneeuwballengevecht houden al iets om voor de O.v.J. te komen, die het op zijn beurt overigens ook een lachertje vond ( nee, niet ik iemand anders ). Op sport hebben we deze discussie ook eens gehad, gebruik de zoekfunctie als je meer meningen wilt lezen. |
Gewoon keiharde straffen. Op een gegeven moment is het te laat voor de zachte middelen.
|
Citaat:
|
Citaat:
________________ vrijdag 3 juni 2005 11:05 Politie woedend over lage straffen hooligans De politievakbond ACP is woedend over de lage straffen die zes hooligans donderdag kregen opgelegd door de rechtbank van Rotterdam. Een politierechter gaf de zes mannen gevangenisstraffen van vier tot acht maanden, maar omdat het grootste deel voorwaardelijk is, komen de mannen binnen enkele dagen vrij. http://www.elsevier.nl/nieuws/nederl...497/index.html |
Citaat:
Deze straf vind ik ook laag, maar het komt zeker vaker voor dat de straffen hoog uitvallen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
huur voor een dag de arena, pleur de verschillende supporters met wat wapentuig erin, dan de boel hermetisch afsluiten, en 24 uur later kom je de troep opruimen(Y)
|
Citaat:
Uiteraard is het wel begrijpelijk dat er juist bij voetbal zoveel hooligan-problemen zijn. Ten eerste; de meeste supporters voelen zich emotioneel verbonden met hun club. Dit impliceert dat een overwinning van de club gevoelsmatig een persoonlijke overwinning is, met alle gevolgen van dien (meer zelfvertrouwen, hoog adrenaline peil etc.). Het zelfde geld voor verliezen, behalve dat de positieve emoties nu negatief zijn. Emoties=Passie=Verhoogde neiging tot agressie (voor mannen). |
Gewoon voetbal afschaffen.
Slaat toch nergens op. Helemaal uit je dak gaan voor een balletje. En wat een lonen die jongens krijgen. Toch absurd! Kunnen ze beter dat geld ergens anders in stoppen. Bij. goede doelen. Of onderwijs, millieu... vul zelf maar in. En die kaartjes kosten ook veel. Je kan beter dat geld ergens voor gebruiken. Geef het geld bijv. aan iets wat echt nodig. Er zijn op deze aardbol mensen die al blij zijn met een boterham. Voetbal afschaffen: voordelen: - minder geweld, ruzie, discriminatie - geld naar een betere bestemming - op de plek van de stadions groen - minder politie nodig (ze kunnen zich ergens anders mee bezig houden) - Prof. voetballers een nuttiger baan, bijv. in het onderwijs, zorg (hier zijn er mensen te kort) zo kan je er nog wel een heleboel verzinnen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voetbal zorgt juist voor minder discriminatie. Oerwoudgeluiden zijn iig in Nederlandse stadions nog maar zelden te horen. Fans juichen als hun gekleurde spits scoort. Voetbal is een heel veilig en succesvol onderwerp om met je allochtone buurman over te praten, en zo wederzijds begrip en respect te kweken. En stadions staan óf midden in een stad (oudere stadions) en worden bij sloop feitelijk altijd vervangen door nieuwbouw, dus eerder minder dan meer groen, of staan ergens op een industrieterrein (nieuwe situatie) waar al helemaal meteen een nieuwe fabriek zou worden neergezet in plaats van een stadion. Ik hoop dat je een grappig bedoelde onderkoffer bent. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zie liever een stukje natuur dan een stadion! Maarja van mij hoeft het niet afgeschaft te worden. Een spelletje doe je voor je plezier en dan vind ik zulke hoge lonen en de beveiliging die er voor nodig zijn een beetje absurd! maarja, ze moeten het zelf maar weten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ook je argument van het geld kan je beter ergens anders aan uitgeven klopt niet, dat geld is niet van de overheid en kan dus niet zomaar weggeven worden tenzij de voetbalfans dat zelf willen en dat zal in de meeste gevallen niet zo zijn. |
Citaat:
ochja op scholieren.com zitten natuurlijk weer van die alternatievelingen die zeggen voetbal wat is daar nu leuk aan, maar ondertussen kijkt driekwart van Nederland ernaar. een van de weinige interessante dingen op tv is toch wel voetbal, alle andere sporten zijn gewoon te saai voor woorden. en hooligans wat is er nu mis mee laat het gewoon toe, zolang er geen dingen gesloopt worden in stadions enz. |
Citaat:
niet iedereen houdt van voetbal, en dat zijn echt geen alternatievelingen. Ik hou er niet van, het kan me echt niet boeien. Maar live and let live. Wat er mis is met hooligans?? veel, want het punt is: hooligans kunnen hun takken niet thuis houden, ze slopen wel dingen, en ze vechten wel. Maar mijn eerdere reply was een serieuze suggestie. |
Citaat:
|
je kunt ze het beste aanpakken door zodra ze iets doen ze uit het stadion te halen (niet wachten tot na de wedstrijd) en ze een stadionverbod geven voor 5 jaar. grote groepen hooligans kan je natuurlijk niet allemaal tegelijk arresteren maar als je elke keer dat ze iets doen 10% weet te pakken zal de rest na een tijdje ook eens gaan nadenken of ze niet beter kunnen stoppen.
|
en er blijven telkens nieuwe hooligans bijkomen en sommigen stoppen er wellicht mee. anderen komen na een hele tijd weer onopvallend terug, er is dus toch gewoon weinig aan te doen om het helemaal te stoppen.
|
Citaat:
want juist die stoere geweldenaars maken het voor de echte supporters die wel voor voetbal komen, het vreselijk moeilijk. klote volk, die hooligans |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Goede humor zo vroeg in de ochtend (y) |
Citaat:
|
en iedereen die zegt dat als je een stadion sloopt er meer groen komt, hebben er zeker nog nooit aan gedacht dat het gras waarop gevoetbald word ook groen is ?
|
Citaat:
|
Ik snap eigenlijk niet, waarom mensen het voetbal kapot maken, als ze met elkaar vechten 1 of zelfs 2 avonden van te voren, op een plek vaak kilometers weg van een stadion....
Voetbal hooligans moeten worden aanpakt, want dat is tuig, die vechten met elkaar, kijk eens naar Nederland op een zaterdag avond, wordt vaak op 1 avond meer geweld gebruikt dan een heel voetbal seizoen in Nederland... Wel lachen trouwens, dat mensen nu opeens het 'probleem' gaan oplossen, terwijl dit al meer dan 30 jaar in tientallen landen zich afspeelt. |
Het hooligan-voetbalvandalisme probleem bestaat voornamelijk bij mensen die geen wedstrijden bezoeken.
|
Citaat:
|
Politie werkt aan top 500 hooligans
Uitgegeven: 13 maart 2006 11:48 Laatst gewijzigd: 13 maart 2006 11:59 DEN HAAG - In de bestrijding van voetbalvandalisme werkt de politie sinds kort aan een nieuw fenomeen: Een databank met informatie over de belangrijkste probleemsupporters in Nederland. Het gaat om een zogenoemde top 500, een zwarte lijst, die bij het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme (CIV) wordt geregistreerd. De kennisbank is een belangrijk onderdeel van het nieuwe project Hooligans in Beeld (HiB). Alle 22 regiokorpsen met een club in het betaalde voetbal werken hieraan mee. Het project heeft een looptijd van twee jaar en moet eind 2007 zijn afgerond. Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) heeft een bedrag van bijna een half miljoen euro uitgetrokken voor HiB. Probleemsupporters Bij het verzamelen van informatie over probleemsupporters dient de politie niet alleen te letten op wangedrag bij voetbalwedstrijden, zo laat Remkes in een brief aan de Tweede Kamer weten. Ook probleemgedrag op andere momenten en plaatsen, in de wijk of tijdens het uitgaan, moet worden verzameld en vastgelegd. Op basis van deze informatie bespreken de regiopolitie, de betreffende profclub, het Openbaar Ministerie (OM) en andere gemeentelijke organisaties mogelijke maatregelen. Het kan gaan om stadionverboden, meldingsplichten of hulpverleningsprojecten. Een persoons- of groepsgerichte aanpak als maatwerk moet volgens Remkes centraal staan. De minister verwacht veel van de nieuwe bestrijdingsmethode. "We krijgen een sterke verbeterde informatiepositie", schrijft hij. "Het aantal incidenten rond voetbalwedstrijden zal afnemen. Daardoor kan de politie-inzet op wedstrijddagen omlaag. Bovendien krijgen we beter zicht op veelplegers en jeugdproblematiek." Remkes Remkes stelt in zijn brief aan de Tweede Kamer dat bij een positief resultaat van het proefproject 'elektronische meldingsplicht door stemherkenning' onder leiding van het OM landelijk zal worden ingevoerd. De bewindsman begon inmiddels het wetgevingsproces om een bestuursrechtelijke meldingsplicht (van overheidswege) te realiseren. Voor een civielrechtelijke meldingsplicht, afgedwongen door onder meer de clubs, moet Remkes nog in overleg treden met de voetbalbond KNVB. De minister benadrukt in zijn brief dat hij nog steeds niets voelt voor invoering van een zelfstandigde voetbalwet. "In Nederland bestaan veel mogelijkheden om voetbalvandalisme te bestrijden. Een voetbalwet zou een op zich onjuist precedent vormen. De vraag rijst dan of in het vervolg bij elke maatschappelijke kwestie een afzonderlijk stelsel van wettelijke regelingen in het leven moet worden geroepen." Remkes bespreekt dinsdag met collega Donner (Justitie) en staatssecretaris Ross (Sport) in de Tweede Kamer de ontwikkelingen in de bestrijding van voetbalvandalisme. |
Citaat:
Het aantal stadionverboden wordt stelselmatig hooggehouden voor vergrijpen waar je 'door de weeks' gewoon met een waarschuwing of een kleine boete vanaf komt. Toch worden deze cijfers wel 'keihard' gepresenteerd als men weer over voetbalvandaalisme begint. |
Ja. En de media blaast het op :mad:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35. |