![]() |
Rijden met gladheid.
In het kader van sneeuw en gladheid vroeg ik mij het volgende af;
Wat doe je in zo'n geval anders dan wanneer het optimaal rijweer is? Een vriendin vertelde dat je in een versnelling hoger moet rijden dan dat je normaal doet zodat je dan met de koppeling kunt afremmen. Zijn er meer van dat soort wetenswaardigheden? (Het spreekt voor zich dat je niet ineens remt maar dit gelijdelijk doet en je meer afstand dan normaal bewaard). |
- grotere afstand
- langzamere snelheid - stuurbewegingen tot een minimum beperken. - remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen). NOOIT zomaar de auto in een versnelling lager zetten om 'meer af te remmen'. overigens, in een versnelling hoger rem je juist minder af op de motor (je remt nooit af op de koppeling). wel kun je wegrijden in de 2 of 3 ipv de 1. Duurt wat langer, maar voorkomt doorslippen van de wielen. ik zou zelf juist eerder in een lagere versnelling rijden, dan in een hogere. |
en, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, als de wielen slippen bij het optrekken is het NIET verstandig om maar gewoon heel veel gas te geven en er vanuit te gaan dat je vanzelf wel een keer gaat rijden.
De auto zal soms zijwaarts wegglijden met alle gevolgen van dien. ja, hier lach je waarschijnlijk om maar het is triest gesteld met de nederlandsche autorijders... |
Citaat:
ow, en vooral kijken waar je heen wil. Niet waar je NIET heen wil. (ooit afgevraagd hoe mensen t voor elkaar krijgen om zichzelf te pletter te rijden tegen juist net die ene boom in de wijde omgeving ? juist, door te kijken naar de boom, in plaats van naar de koersrichting. Serieus, tis heel simpel, gewoon kijken waar je heen wilt, werkt prima) |
Let goed op of je voor of achterwiel aandrijving hebt. Achterwielaandrijving zal sneller van achter uitbreken bij gladde stukken. Gewoon gas loslaten wel meestal wel helpen.
|
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je :mad:
Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/ |
Citaat:
als je hard gaat rijden omdat je zonodig de stoere idioot uit wilt hangen, ga je gang, maar blijf dan maar lekker uit mn buurt. die 50km is de maximum snelheid onder ideale omstandigheden, geen 'gegarandeert veilige snelheid' zoals zoveel idioten schijnen te denken. @Q : achterwielaandrijving is wel veel leuker om mee te spelen ;) |
Citaat:
|
voeten op de grond, en proberen met slippende achterwiel weg te rijden :D. Op me tomosje dan ;)
|
Gewoon rustiger aan doen. Normaal houd ik er wel van om vlot op te trekken, maar als er sneeuw ligt dan doe ik dat bewust niet. En ik houd natuurlijk meer afstand.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
rijden met galdheid is iets speciaals... Gisteren in Duitsland: Flinke sneeuwval en de weg was een ijsbaan. Bergje naar beneden, bocht naar rechts. Onderaan staat een Nederlander zijn sneeuwkettingen vast te maken... Totaal uit t zicht voor het achteropkomende (dalende) verkeer.. Eiegnlijk zou iedere Nederlander verplicht Winterbanden moeten hebben en bovendien een cursus praktijk gladheid...
|
Op m'n brommer vind ik gladheid geweldig :cool:
Beetje met het achterwiel spinnen (y) :p |
Bij gladheid kan het verstandig zijn om weg te rijden in 2e versnelling in plaats van eerste. Je hebt dan minder snel spinnende wielen, volgens mij omdat je minder koppel hebt. Probeer het maar eens op een fiets met versnelling, hoe lager je versnelling, hoe makkelijker je wegglijdt.
|
Als het glad is, wrijf ik even lekker in mijn handjes en neem ik leuke binnenweggetjes om me stevig uit te leven. Heerlijk!
|
Citaat:
*als je in de 2 wegrijdt, wees dan niet zo'n onbenul om t voordeel weer te 'compenseren' door extra veel gas te geven ;) @pierreke : zijn winterbanden in duitsland niet sowieso verplicht ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Anticiperen en je snelheid/rijstijl aanpassen. 2 handjes aan het stuur.
Helaas rijden er veel te veel imbicielen/minder rijvaardige mensen rond in Nederland (lees: 75% van autorijdend Nederland) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
vind het wel goed, zouden ze hier ook moeten doen, verschil merk je echt goed. verder: - grotere afstand - langzamere snelheid - stuurbewegingen tot een minimum beperken. - remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen). of op de parkeerplaats hier in de buurt (grote parkeerplaats, erg vaak leeg) ff lekker crossen :P |
Citaat:
Winterbanden zijn idd goed - bij het juiste weer. Er kleven ook wel aardig wat nadelen aan, zeker in 'typisch Nederlands' weer (doorregende zomertjes). |
Citaat:
True, maar daarom zijn het ook winterbanden, in de lente gaan er weer andere bandjes onder :) |
Citaat:
|
ik meen mij te herinneren dat er onder mijn autootje iets van all weather tyres zitten. is dat niet eh, gewoon verreweg het handigst in NL ?
|
Als je door Duitsland rijdt niet en ik moet eerlijk zeggen dat het verschil tussen all weather en winterbanden echt wel merkbaar is geweest voor mijzelf. Met winterbanden heb je gewoon net ff iets meer grip en das op zich wel fijn :)
|
Citaat:
dat van die rolweerstand en lagere acceleratie : dat valt in de praktijk wel mee. -- all weather tyres zijn een soort van 'lente-zomer-herfst- bandjes die voor Nederland prima voldoen, maar die niet in de buurt komen van winterbanden zodra het sneeuwt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
|
Citaat:
met een automaat wordt het verhaal anders. het lijkt erop dat een automaat zelf ontkoppelt als je het gas loslaat, ik zit me af te vragen of het zinnig is om 'm in de neutrale stand te zetten... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar goed, de ene slip is de andere niet. Punt is echter dat, bij ontkoppelen, je de aandrijving ineens helemaal wegneemt, wat weer een contraslip ten gevolg kan hebben. een automaat : gewoon gas los, niet in de N zetten. (probeer sowieso een automaat maar s in de N te zetten tijdens rijden; vind-t-ding sowieso al niet prettig meestal. Daarnaast, de reactie van een automaat die ineens alle aandrijving abrupt wegneemt - ontkoppelen bij andere auto's gaat tenminste nog geleidelijk - kan behoorlijk fel zijn.) laatste opmerking : je kan 'pompend remmen', das inderdaad hoe t vroeger geleerd werd. Het is echter zonde van de remkracht. Je kan in principe beter wel permanent remmen, ook zonder ABS, maar niet zo hard. zonder abs moet je gewoon niet sturen + remmen tegelijkertijd. |
Mja idd, mijn automaatje vind het echt niet fijn als ik tijdens het rijden het ding in de N zet of als ik hem in de Drive wil zetten als ik de rem er niet op heb staan. Als je het gas loslaat remt ie gewoon op de motor af bij mij.
|
Citaat:
Oh, vooral niet doen: als je auto begint te glijden: van schrik remmen of gas geven. Heel rustig blijven en stuur goed vasthouden. Gas iets loslaten en meestal heeft ie dan zo weer grip. Citaat:
Alleen als je lichtmetalen velgen hebt, dan zijn stalen velgen voor de winter an sich wel een aanrader, anders gaan je mooie velgjes er nogal verweerd uitzien. Diegenen die denken goedkoper uit te zijn door all weathers te nemen of door te rijden op hun zomerbanden, zijn stiekem dus mis, al is het even een grotere investering. Buiten dat zijn er ook wel goedkopere merkjes met winterbanden. |
Citaat:
|
Je weet best wat ik bedoel. Leuk ook dat je commentaar hebt op 1 woordje en niet op mijn verhaal.
|
ff een stomme kutup maar werkt DTC (dynamic traction control) echt? want mn ma heeft t op dr auto zitten maar ik vroeg me gewoon af of t werkte
|
Citaat:
|
Citaat:
no thnx ;) |
Audi a6 quattro
die 4-wiel aandrijving is een wonder, serieus. Zelfs zonder winterbanden doet de auto gewoon precies wat je wil. Ik ging naar groot parkeer terrein met platgereden sneeuw, leek meer op ijs trouwens. Ff tjekken hoe gek ik moest doen wilde hij het allemaal niet meer trekken. Je hoorde keihard de auto alle 4 de wielen bijremmen en kutten, maar ik kon gewoon rijden zoals ik wilde. Eenmaal die leuke ESP zooi uitgezet, gas op de wielen sturen en JAAAAAH vermogen op de achterwielen, leuk leuk leuk! Ik vind het btw vreemd waarom slipcursus niet verplicht onderdeel van een auto examen is. Mensen reageren zo raar op sneeuw, ijs, gladheid en aquaplannen... Keiharde onzinnige remacties, aldan niet gecombineerd met sturen!! Het niet kunnen controleren van vermogen op de wielen en proberen met spinnende wielen weg te cruisen.... Ain't gonna work tenzij je tof bent. En met aquaplannen keihard in 1 ruk je gas los of een sjor aan je stuur uit die goot.... Leuk voor de mensen die naast je rijden of de vangrail die nog recht was. |
in z'n 2 wegrijden is ook klets, geef dan gewoon wat minder gas
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26. |