Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Rijden met gladheid. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1369824)

coopergirl 04-03-2006 07:59

Rijden met gladheid.
 
In het kader van sneeuw en gladheid vroeg ik mij het volgende af;
Wat doe je in zo'n geval anders dan wanneer het optimaal rijweer is?

Een vriendin vertelde dat je in een versnelling hoger moet rijden dan dat je normaal doet zodat je dan met de koppeling kunt afremmen.
Zijn er meer van dat soort wetenswaardigheden?
(Het spreekt voor zich dat je niet ineens remt maar dit gelijdelijk doet en je meer afstand dan normaal bewaard).

MightyMarcel 04-03-2006 08:22

- grotere afstand
- langzamere snelheid
- stuurbewegingen tot een minimum beperken.
- remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen).

NOOIT zomaar de auto in een versnelling lager zetten om 'meer af te remmen'.

overigens, in een versnelling hoger rem je juist minder af op de motor (je remt nooit af op de koppeling).

wel kun je wegrijden in de 2 of 3 ipv de 1. Duurt wat langer, maar voorkomt doorslippen van de wielen.

ik zou zelf juist eerder in een lagere versnelling rijden, dan in een hogere.

phoxetis 04-03-2006 11:15

en, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, als de wielen slippen bij het optrekken is het NIET verstandig om maar gewoon heel veel gas te geven en er vanuit te gaan dat je vanzelf wel een keer gaat rijden.

De auto zal soms zijwaarts wegglijden met alle gevolgen van dien.

ja, hier lach je waarschijnlijk om maar het is triest gesteld met de nederlandsche autorijders...

MightyMarcel 04-03-2006 11:26

Citaat:

phoxetis schreef op 04-03-2006 @ 12:15 :
en, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, als de wielen slippen bij het optrekken is het NIET verstandig om maar gewoon heel veel gas te geven en er vanuit te gaan dat je vanzelf wel een keer gaat rijden.

De auto zal soms zijwaarts wegglijden met alle gevolgen van dien.

ja, hier lach je waarschijnlijk om maar het is triest gesteld met de nederlandsche autorijders...

klopt. ook zoiets : mensen die bij een slip pardoes t gas ineens loslaten. Sommige auto's pikken dat wel, andere staan dan juist scheef op de weg.

ow, en vooral kijken waar je heen wil. Niet waar je NIET heen wil. (ooit afgevraagd hoe mensen t voor elkaar krijgen om zichzelf te pletter te rijden tegen juist net die ene boom in de wijde omgeving ? juist, door te kijken naar de boom, in plaats van naar de koersrichting. Serieus, tis heel simpel, gewoon kijken waar je heen wilt, werkt prima)

Q 04-03-2006 11:31

Let goed op of je voor of achterwiel aandrijving hebt. Achterwielaandrijving zal sneller van achter uitbreken bij gladde stukken. Gewoon gas loslaten wel meestal wel helpen.

Triloxigen 04-03-2006 11:56

Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je :mad:


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/

MightyMarcel 04-03-2006 12:23

Citaat:

********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je :mad:


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/

dr lag hier gister 20cm sneeuw en sommige plekken waren spekglad, kerel.

als je hard gaat rijden omdat je zonodig de stoere idioot uit wilt hangen, ga je gang, maar blijf dan maar lekker uit mn buurt.

die 50km is de maximum snelheid onder ideale omstandigheden, geen 'gegarandeert veilige snelheid' zoals zoveel idioten schijnen te denken.

@Q : achterwielaandrijving is wel veel leuker om mee te spelen ;)

Triloxigen 04-03-2006 12:30

Citaat:

MightyMarcel schreef op 04-03-2006 @ 13:23 :
dr lag hier gister 20cm sneeuw en sommige plekken waren spekglad, kerel.
Natte sneeuw blijft niet liggen en is ook niet glad, maat.

JCG 04-03-2006 14:21

voeten op de grond, en proberen met slippende achterwiel weg te rijden :D. Op me tomosje dan ;)

LB06 04-03-2006 15:21

Gewoon rustiger aan doen. Normaal houd ik er wel van om vlot op te trekken, maar als er sneeuw ligt dan doe ik dat bewust niet. En ik houd natuurlijk meer afstand.

duivelaartje 04-03-2006 15:27

Citaat:

********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je :mad:


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/

Dat doen inderdaad veel auto's. Ik fietste naar school en ik haalde verscheidene auto's in, omdat die zonodig heel langzaam wilden rijden. Het was slechts natte sneeuw, en niet eens glad. :p

coopergirl 05-03-2006 16:12

Citaat:

********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je :mad:


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/

Ik heb het niet over 'wat sneeuw'. Hier lag 35 cm sneeuw en het was één gladde plaat. Als er wat sneeuwvlokken dwarrelen zal ik niet minder hard rijden ;)

coopergirl 05-03-2006 16:14

Citaat:

phoxetis schreef op 04-03-2006 @ 12:15 :
en, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, als de wielen slippen bij het optrekken is het NIET verstandig om maar gewoon heel veel gas te geven en er vanuit te gaan dat je vanzelf wel een keer gaat rijden.

De auto zal soms zijwaarts wegglijden met alle gevolgen van dien.

ja, hier lach je waarschijnlijk om maar het is triest gesteld met de nederlandsche autorijders...

Dat had ik eerder moeten weten :D Afgelopen week was mijn auto op school ingesneeuwd.. Voorwaarts/ achterwaarts geen beweging in te krijgen en toen gaf ik hard gaf :bloos: Ik bleef 'gelukkig' gewoon stilstaan ;)

coopergirl 05-03-2006 16:14

Citaat:

Q schreef op 04-03-2006 @ 12:31 :
Let goed op of je voor of achterwiel aandrijving hebt. Achterwielaandrijving zal sneller van achter uitbreken bij gladde stukken. Gewoon gas loslaten wel meestal wel helpen.
Ik heb voorwiel aandrijving...

Pierreke 05-03-2006 18:03

rijden met galdheid is iets speciaals... Gisteren in Duitsland: Flinke sneeuwval en de weg was een ijsbaan. Bergje naar beneden, bocht naar rechts. Onderaan staat een Nederlander zijn sneeuwkettingen vast te maken... Totaal uit t zicht voor het achteropkomende (dalende) verkeer.. Eiegnlijk zou iedere Nederlander verplicht Winterbanden moeten hebben en bovendien een cursus praktijk gladheid...

MTpower 05-03-2006 18:16

Op m'n brommer vind ik gladheid geweldig :cool:
Beetje met het achterwiel spinnen (y) :p

PCRodent 05-03-2006 18:41

Bij gladheid kan het verstandig zijn om weg te rijden in 2e versnelling in plaats van eerste. Je hebt dan minder snel spinnende wielen, volgens mij omdat je minder koppel hebt. Probeer het maar eens op een fiets met versnelling, hoe lager je versnelling, hoe makkelijker je wegglijdt.

Gimme more beer 05-03-2006 19:12

Als het glad is, wrijf ik even lekker in mijn handjes en neem ik leuke binnenweggetjes om me stevig uit te leven. Heerlijk!

MightyMarcel 06-03-2006 11:25

Citaat:

PCRodent schreef op 05-03-2006 @ 19:41 :
Bij gladheid kan het verstandig zijn om weg te rijden in 2e versnelling in plaats van eerste. Je hebt dan minder snel spinnende wielen, volgens mij omdat je minder koppel hebt. Probeer het maar eens op een fiets met versnelling, hoe lager je versnelling, hoe makkelijker je wegglijdt.
je hebt niet minder koppel (koppel is een vast gegeven bij een bepaald toerental), maar het vermogen komt minder snel (dus geleidelijker) op de aandrijving/wielen/weg te staan.

*als je in de 2 wegrijdt, wees dan niet zo'n onbenul om t voordeel weer te 'compenseren' door extra veel gas te geven ;)

@pierreke : zijn winterbanden in duitsland niet sowieso verplicht ?

phoxetis 06-03-2006 11:49

Citaat:

MightyMarcel schreef op 04-03-2006 @ 13:23 :
@Q : achterwielaandrijving is wel veel leuker om mee te spelen ;)
yup :D , moet alleen wel een paar zandzakken achterin gooien, met die gladheid kom je de parkeerplaats niet eens af als die al 'voorbereden' is :rolleyes:

Roxy 06-03-2006 12:14

Citaat:

MTpower schreef op 05-03-2006 @ 19:16 :
Op m'n brommer vind ik gladheid geweldig :cool:
Beetje met het achterwiel spinnen (y) :p

nah ik heb de mijne pas een maand, maar ik vond het doodeng vanochtend :D heb heeel langzaam gereden hoewel ik nog wel harder ging dan de fietsers. Gelukkig was het maar een klein stukje en is heeft het ondertussen gedooid..

MTpower 06-03-2006 13:15

Citaat:

Roxy schreef op 06-03-2006 @ 13:14 :
nah ik heb de mijne pas een maand, maar ik vond het doodeng vanochtend :D heb heeel langzaam gereden hoewel ik nog wel harder ging dan de fietsers. Gelukkig was het maar een klein stukje en is heeft het ondertussen gedooid..
Ik heb dan ook gewoon een beunpuch, dus als ik op m'n bek ga is het nog niet zo erg, minder waard wordt ie toch niet :p

Schuah 06-03-2006 15:14

Anticiperen en je snelheid/rijstijl aanpassen. 2 handjes aan het stuur.

Helaas rijden er veel te veel imbicielen/minder rijvaardige mensen rond in Nederland (lees: 75% van autorijdend Nederland)

JCG 06-03-2006 17:08

Citaat:

MTpower schreef op 06-03-2006 @ 14:15 :
Ik heb dan ook gewoon een beunpuch, dus als ik op m'n bek ga is het nog niet zo erg, minder waard wordt ie toch niet :p
Wedstrijd langste burn-out op sneeuw? ;)

MTpower 06-03-2006 17:21

Citaat:

JCG schreef op 06-03-2006 @ 18:08 :
Wedstrijd langste burn-out op sneeuw? ;)
Lol, hier ligt nu geen sneeuw en ik ga hem binnekort verkopen :p

Dittrich 06-03-2006 17:59

Citaat:

MightyMarcel schreef op 06-03-2006 @ 12:25 :
@pierreke : zijn winterbanden in duitsland niet sowieso verplicht ?
ja dat zijn ze, óók voor buitenlanders en er wordt op gecontroleerd.
vind het wel goed, zouden ze hier ook moeten doen, verschil merk je echt goed.

verder:
- grotere afstand
- langzamere snelheid
- stuurbewegingen tot een minimum beperken.
- remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen).

of op de parkeerplaats hier in de buurt (grote parkeerplaats, erg vaak leeg) ff lekker crossen :P

MightyMarcel 06-03-2006 18:48

Citaat:

vlep`un schreef op 06-03-2006 @ 18:59 :
ja dat zijn ze, óók voor buitenlanders en er wordt op gecontroleerd.
vind het wel goed, zouden ze hier ook moeten doen, verschil merk je echt goed.

verder:
- grotere afstand
- langzamere snelheid
- stuurbewegingen tot een minimum beperken.
- remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen).

of op de parkeerplaats hier in de buurt (grote parkeerplaats, erg vaak leeg) ff lekker crossen :P

ghehe, je hebt mijn post bijna letterlijk overgenomen ;)

Winterbanden zijn idd goed - bij het juiste weer. Er kleven ook wel aardig wat nadelen aan, zeker in 'typisch Nederlands' weer (doorregende zomertjes).

Dittrich 06-03-2006 18:54

Citaat:

MightyMarcel schreef op 06-03-2006 @ 19:48 :
ghehe, je hebt mijn post bijna letterlijk overgenomen ;)

Winterbanden zijn idd goed - bij het juiste weer. Er kleven ook wel aardig wat nadelen aan, zeker in 'typisch Nederlands' weer (doorregende zomertjes).

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? ;):D

True, maar daarom zijn het ook winterbanden, in de lente gaan er weer andere bandjes onder :)

LB06 06-03-2006 22:05

Citaat:

vlep`un schreef op 06-03-2006 @ 19:54 :
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? ;):D

True, maar daarom zijn het ook winterbanden, in de lente gaan er weer andere bandjes onder :)

Ja, in de zomer wil je écht geen winterbanden: hogere rolweerstand -> meer verbruik, minder acceleratie, meer slijtage. In de zomer heb je die extra grip echt niet nodig.

phoxetis 07-03-2006 08:10

ik meen mij te herinneren dat er onder mijn autootje iets van all weather tyres zitten. is dat niet eh, gewoon verreweg het handigst in NL ?

Dittrich 07-03-2006 08:20

Als je door Duitsland rijdt niet en ik moet eerlijk zeggen dat het verschil tussen all weather en winterbanden echt wel merkbaar is geweest voor mijzelf. Met winterbanden heb je gewoon net ff iets meer grip en das op zich wel fijn :)

MightyMarcel 07-03-2006 08:48

Citaat:

LB06 schreef op 06-03-2006 @ 23:05 :
Ja, in de zomer wil je écht geen winterbanden: hogere rolweerstand -> meer verbruik, minder acceleratie, meer slijtage. In de zomer heb je die extra grip echt niet nodig.
nou, het voornaamste nadeel van winterbanden is de minder goede afvoer van water en de wat langere remweg op een normale weg.

dat van die rolweerstand en lagere acceleratie : dat valt in de praktijk wel mee.

--

all weather tyres zijn een soort van 'lente-zomer-herfst- bandjes die voor Nederland prima voldoen, maar die niet in de buurt komen van winterbanden zodra het sneeuwt.

Roxy 07-03-2006 10:50

Citaat:

MTpower schreef op 06-03-2006 @ 14:15 :
Ik heb dan ook gewoon een beunpuch, dus als ik op m'n bek ga is het nog niet zo erg, minder waard wordt ie toch niet :p
Ach mijn oldtimerding was ook niet zo duur maar ik denk dat ik hem amper op zou kunnen tillen als ik onderuit ga :D Dus daarom gister maar weer extreem rustig gereden en bijna de trein daardoor gemist :D

phoxetis 07-03-2006 12:19

Citaat:

vlep`un schreef op 07-03-2006 @ 09:20 :
Als je door Duitsland rijdt niet en ik moet eerlijk zeggen dat het verschil tussen all weather en winterbanden echt wel merkbaar is geweest voor mijzelf. Met winterbanden heb je gewoon net ff iets meer grip en das op zich wel fijn :)
ja, nouja, het spaart wel een extra set velgen uit, en een boel opslagruimte... voor die enkele verregende winterdag die wij hier in NL hebben hoef ik eigenlijk niet zo nodig die rompslomp eromheen. of is dit nu verkeerd gedacht?

coopergirl 07-03-2006 12:30

Citaat:

phoxetis schreef op 07-03-2006 @ 13:19 :
ja, nouja, het spaart wel een extra set velgen uit, en een boel opslagruimte... voor die enkele verregende winterdag die wij hier in NL hebben hoef ik eigenlijk niet zo nodig die rompslomp eromheen. of is dit nu verkeerd gedacht?
Ik begreep uit bovenstaande posten dat het in Duitsland verplicht en noodzakelijk was, maar in NL niet.. Althans, ik ga dus echt geen winterbanden op mijn auto laten zetten als ik de hele winter in NL blijf... Zu teuer!

Loontjuh 07-03-2006 13:13

Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?

phoxetis 07-03-2006 13:31

Citaat:

Loontjuh schreef op 07-03-2006 @ 14:13 :
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
uhm, als je een handgeschakelde auto hebt wel ja... of ontkoppelen en zachtjes remmen. niet met de handrem! mijn ervaring is overigens dat het één òf het ander vaak het beste werkt.

met een automaat wordt het verhaal anders. het lijkt erop dat een automaat zelf ontkoppelt als je het gas loslaat, ik zit me af te vragen of het zinnig is om 'm in de neutrale stand te zetten...

Gimme more beer 07-03-2006 13:41

Citaat:

Loontjuh schreef op 07-03-2006 @ 14:13 :
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
In een auto zonder ABS is dat meestal wel het handigst, terugschakelen en een heel klein beetje "pompend" proberen te remmen. Maar als je ABS hebt, gewoon keihard de rem intrappen en niet schrikken van het lawaai :P

MTpower 07-03-2006 14:50

Citaat:

JCG schreef op 06-03-2006 @ 18:08 :
Wedstrijd langste burn-out op sneeuw? ;)
Nu echt te laat, komt over 5 minuten iemand om dat ding te kopen :p

MightyMarcel 07-03-2006 15:13

Citaat:

Loontjuh schreef op 07-03-2006 @ 14:13 :
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
als je daar de ruimte voor hebt wel ja.

MightyMarcel 07-03-2006 15:16

Citaat:

phoxetis schreef op 07-03-2006 @ 14:31 :
uhm, als je een handgeschakelde auto hebt wel ja... of ontkoppelen en zachtjes remmen. niet met de handrem! mijn ervaring is overigens dat het één òf het ander vaak het beste werkt.

met een automaat wordt het verhaal anders. het lijkt erop dat een automaat zelf ontkoppelt als je het gas loslaat, ik zit me af te vragen of het zinnig is om 'm in de neutrale stand te zetten...

ontkoppelen zou ik, in de meeste gevallen, toch niet aanraden.

maar goed, de ene slip is de andere niet. Punt is echter dat, bij ontkoppelen, je de aandrijving ineens helemaal wegneemt, wat weer een contraslip ten gevolg kan hebben.

een automaat : gewoon gas los, niet in de N zetten. (probeer sowieso een automaat maar s in de N te zetten tijdens rijden; vind-t-ding sowieso al niet prettig meestal. Daarnaast, de reactie van een automaat die ineens alle aandrijving abrupt wegneemt - ontkoppelen bij andere auto's gaat tenminste nog geleidelijk - kan behoorlijk fel zijn.)

laatste opmerking : je kan 'pompend remmen', das inderdaad hoe t vroeger geleerd werd. Het is echter zonde van de remkracht. Je kan in principe beter wel permanent remmen, ook zonder ABS, maar niet zo hard.

zonder abs moet je gewoon niet sturen + remmen tegelijkertijd.

Dittrich 07-03-2006 15:26

Mja idd, mijn automaatje vind het echt niet fijn als ik tijdens het rijden het ding in de N zet of als ik hem in de Drive wil zetten als ik de rem er niet op heb staan. Als je het gas loslaat remt ie gewoon op de motor af bij mij.

Mutant_oud 07-03-2006 17:54

Citaat:

********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je :mad:


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/

Hehe, ik ken het ^^ Hier ben ik eens 100km moeten gaan rijden met 20km verse sneeuw op de snelweg. Nix sneeuwkettingen gelegd (wel bij) en me rot ergeren aan de idioten die 20 reden op de snelweg (70 was echt te doen) en aan de idioten die toch nog harder voorbij moesten.

Oh, vooral niet doen: als je auto begint te glijden: van schrik remmen of gas geven. Heel rustig blijven en stuur goed vasthouden. Gas iets loslaten en meestal heeft ie dan zo weer grip.

Citaat:

phoxetis schreef op 07-03-2006 @ 13:19 :
ja, nouja, het spaart wel een extra set velgen uit, en een boel opslagruimte... voor die enkele verregende winterdag die wij hier in NL hebben hoef ik eigenlijk niet zo nodig die rompslomp eromheen. of is dit nu verkeerd gedacht?
Dat is verkeerd gedacht. Niet alleen de afwatering enzo is beter, ze hebben meer grip en zijn beter gericht op de koude temperaturen. Zomerbanden slijten in de winter veel harder en andersom. Als je 2 sets hebt, doe je veel langer met je banden en ben je dus echt niet duurder uit. Daarbij zijn er heel wat garages (zoals wij) die gewoon aan opslag doen, mensen laten hun banden hier achter en komen ze in april of oktober omwisselen, ook met maar 1 set velgen.
Alleen als je lichtmetalen velgen hebt, dan zijn stalen velgen voor de winter an sich wel een aanrader, anders gaan je mooie velgjes er nogal verweerd uitzien.

Diegenen die denken goedkoper uit te zijn door all weathers te nemen of door te rijden op hun zomerbanden, zijn stiekem dus mis, al is het even een grotere investering. Buiten dat zijn er ook wel goedkopere merkjes met winterbanden.

MightyMarcel 08-03-2006 10:27

Citaat:

Mutant schreef op 07-03-2006 @ 18:54 :
Hehe, ik ken het ^^ Hier ben ik eens 100km moeten gaan rijden met 20km verse sneeuw op de snelweg. Nix sneeuwkettingen gelegd (wel bij) en me rot ergeren aan de idioten die 20 reden op de snelweg (70 was echt te doen) en aan de idioten die toch nog harder voorbij moesten.

Oh, vooral niet doen: als je auto begint te glijden: van schrik remmen of gas geven. Heel rustig blijven en stuur goed vasthouden. Gas iets loslaten en meestal heeft ie dan zo weer grip.


Dat is verkeerd gedacht. Niet alleen de afwatering enzo is beter, ze hebben meer grip en zijn beter gericht op de koude temperaturen. Zomerbanden slijten in de winter veel harder en andersom. Als je 2 sets hebt, doe je veel langer met je banden en ben je dus echt niet duurder uit. Daarbij zijn er heel wat garages (zoals wij) die gewoon aan opslag doen, mensen laten hun banden hier achter en komen ze in april of oktober omwisselen, ook met maar 1 set velgen.
Alleen als je lichtmetalen velgen hebt, dan zijn stalen velgen voor de winter an sich wel een aanrader, anders gaan je mooie velgjes er nogal verweerd uitzien.

Diegenen die denken goedkoper uit te zijn door all weathers te nemen of door te rijden op hun zomerbanden, zijn stiekem dus mis, al is het even een grotere investering. Buiten dat zijn er ook wel goedkopere merkjes met winterbanden.

winterbanden zijn nou niet echt voorzien van 'betere afwatering'.

Mutant_oud 08-03-2006 15:30

Je weet best wat ik bedoel. Leuk ook dat je commentaar hebt op 1 woordje en niet op mijn verhaal.

koekjes 17-03-2006 08:57

ff een stomme kutup maar werkt DTC (dynamic traction control) echt? want mn ma heeft t op dr auto zitten maar ik vroeg me gewoon af of t werkte

phoxetis 17-03-2006 09:16

Citaat:

koekjes schreef op 17-03-2006 @ 09:57 :
ff een stomme kutup maar werkt DTC (dynamic traction control) echt? want mn ma heeft t op dr auto zitten maar ik vroeg me gewoon af of t werkte
probeer het een keer in de regen....

koekjes 18-03-2006 13:31

Citaat:

phoxetis schreef op 17-03-2006 @ 10:16 :
probeer het een keer in de regen....
"he mam wil je even met 100 km per uur door die bocht rijden met die diepe plas water"

no thnx ;)

paco 20-03-2006 21:13

Audi a6 quattro

die 4-wiel aandrijving is een wonder, serieus.

Zelfs zonder winterbanden doet de auto gewoon precies wat je wil.
Ik ging naar groot parkeer terrein met platgereden sneeuw, leek meer op ijs trouwens.
Ff tjekken hoe gek ik moest doen wilde hij het allemaal niet meer trekken.
Je hoorde keihard de auto alle 4 de wielen bijremmen en kutten, maar ik kon gewoon rijden zoals ik wilde.
Eenmaal die leuke ESP zooi uitgezet, gas op de wielen sturen en JAAAAAH
vermogen op de achterwielen, leuk leuk leuk!

Ik vind het btw vreemd waarom slipcursus niet verplicht onderdeel van een auto examen is. Mensen reageren zo raar op sneeuw, ijs, gladheid en aquaplannen...
Keiharde onzinnige remacties, aldan niet gecombineerd met sturen!!
Het niet kunnen controleren van vermogen op de wielen en proberen met spinnende wielen weg te cruisen.... Ain't gonna work tenzij je tof bent.
En met aquaplannen keihard in 1 ruk je gas los of een sjor aan je stuur uit die goot....
Leuk voor de mensen die naast je rijden of de vangrail die nog recht was.

paco de taco 23-03-2006 22:27

in z'n 2 wegrijden is ook klets, geef dan gewoon wat minder gas


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.