![]() |
twee studies --> ook twee keer collegegeld?
Hoihoi!
Ik wil vanaf volgend jaar twee studies gaan doen (één voltijd en de ander deeltijd). Weet iemand of je dan ook dubbel collegegeld moet betalen? :o |
Que no!
|
Zoekfunctie.
|
Nee, dat hoeft niet.
|
Nee, je betaalt slechts éénmaal studiegeld!
|
wel voor boeken natuurlijk, maar dat lijkt me duidelijk.
en als je 2 studies op 2 verschillende scholen doet dan? (heel onhandig natuurlijk, maargoed) |
Citaat:
|
Wat wil je gaan doen?
|
twee studies willen doen en dan zo'n vraag op een forum gaan stellen
|
Citaat:
|
Citaat:
No offence hoor, ik ken je niet en misschien kun jij het wél aan, maar ik waarschuw je even :) |
Hier heb je niks aan, maar ik vraag me altijd af waarom mensen twee studies willen doen. Bij sommige studies begrijp ik het wel enigszins (eentje puur voor de interesse, maar weinig kans op een baan en de ander voor een baan, al moet het wel een leuke studie zijn).
Maar dan nog, zou ik liever één vak goed leren dan twee half (of twee ook goed, maar dan weinig tijd om 'student te zijn'). |
Er zijn genoeg mensen die twee studies makkelijk tegelijk aan kunnen hoor.
Ik weet niet of je nu al bezig bent met studeren, maar het is misschien aan te raden eerst het eerste jaar van één van de studies te halen. Dit omdat je dan goed kunt inschatten hoeveel tijd je ervoor nodig hebt. Ook zit je nu natuurlijk met het Bindend studie advies (en je moet dus voor elke studie in je eerste jaar minstens 40 punten halen, en het jaar erop alle punten uit het eerste jaar). |
Het gaat ook niet zo zeer om het wel of niet kunnen, maar de vraag waarom je dat wilt.
Verder dacht ik dat bij veel studies het eerste jaar gemakkelijker is in vergelijking met de jaren erna? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn genoeg antwoorden op de vraag 'waarom'. Ik zou het niet aankunnen overigens. |
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je dat bij A-opleidingen veel minder hebt. Daar zijn de toelatingseisen ook 'soepeler', met elk profiel kun je binnen. Het lijkt mij dan ook logischer dat het elk jaar wat moeilijker wordt. |
Citaat:
|
Een combinatie van twee studies kan ook heel bruikbaar zijn in het werkveld. Ik geloof iig dat het in bepaalde gevallen een grote meerwaarde kan zijn als je twee studies gedaan hebt (en die combineert in je werk).
En niet iedereen zal ooit de beste worden in iets en als dat toch niet tot de mogelijkeden behoort dan kun je beter in twee dingen dan in één ding goed zijn, lijkt me. ;):) |
Hier in België betaal je dus tweemaal inschrijvingsgeld. Voltijds 505 + deeltijds 280 euro... :(
Zelf combineer ik wijsbegeerte met politieke wetenschappen. Maar dankzij ons minorsysteem, haal ik het tweede diploma veel sneller dan normaal. Waarom ik het doe? Extra zekerheid, omdat je met wijsbegeerte alleen nu niet bepaald veel werk vindt... 'k Zou je wel aanraden om tijdens je eerste jaar geen tweede richting bij te nemen. Er zijn heel wat studenten die 'schrikken' van de overgang, en het allemaal wat onderschatten, met alle gevolgen van dien... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Bovendien krijg je in Nederland studiefinanciering, en in België alleen als je ouders weinig geld hebben dacht ik, of je krijgt iig veel minder.
|
Citaat:
Als je in Nederland twee studies zou doen en je zou twee keer collegegeld moeten betalen ben je 3000 euro kwijt, als je in belgie twee studies doet, moet je twee keer college geld betalen en ben je 1000 euro kwijt. Snap je? |
Ik dacht het volgende:
Stel dat ik dit jaar haal op 1 vak na. Volgend jaar ga ik sowieso wat anders doen, maar ik zou het toch wel zonde vinden van mijn propedeuse. Dan kan ik zeker wel me inschrijven voor deze studie en voor een nieuwe en dan dus dat ene vak over doen zodat ik wel mn propedeuse heb en vervolgens daarmee stoppen en verder gaan met mn tweede opleiding. Snap? :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49. |