![]() |
Jaren 50
Hello,
Ik moet voor school een werk maken over de Muziek van de jaren 50... Wat moet ik zeker zoal vermelden en wat waren de belangrijkste dingen omtrent muziek rond die tijd? Greetz |
Op dit forum zul je niet veel babyboomers aantreffen! ;)
|
Iemand dan een andere link waar ik terecht kan voor deze vraag of deze informatie?
Heb google al helemaal afgezocht maar vind nergens goede informatie... |
Veel verder dan Johnny Cash en een hele sloot aan 50's garage rock 'n roll revival bandjes kom ik ook niet :(
|
|
Je had wel wat opkomende electronica / tapemusic in die tijd. Verder was het best braaf naar mijn idee, beetje be-bop en andere jazz, improvisatie, rock & roll begon toen, blabla.
|
tuurlijk wil ik je graag helpen met je huiswerk! :)
|
Citaat:
Anyway... Rock&roll met name de rockabilly (één van de eerste vormen van rock&roll) en doo wop (de meest populaire vorm van rock&roll in die tijd). Sun Records moet je vermelden, dat was het label waar een hoop groten op zaten, van R&B tot rock&roll tot blues tot country. Artiesten als: Johnny Cash, Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Howlin' Wolf, Roy Orbison, Carl Perkins etcetera. En R&B en country moet je ook vermelden, dat was ook populair in die tijd, daar waar de rock&roll uit ontstond. |
een boek waar je wel veel in kan vinden:
Jong!, Jongerencultuur en stijl in Nederland 1950-2000. (Redactie: Kitty de Leeuw, Sjouk Hoitsma, Ingrid de Jager, Peter Schonewille.) Behandelt niet alleen muziek maar ook kleding, vrijetijdsbesteding, uitgaan etc. Het is niet meer te koop maar ze hebben 'm wel in de bibliotheek denk ik. |
in de jaren '50 is de jongeren cultuur ontstaan, interessant is bijvoorbeeld een te vertellen over de jeugd in amsterdam, de groep op het leidseplein en de groep op de nieuwedijk ( de dijkers ) waarmee de verschillende 'groepen' voor het eerst echt zichtbaar werden.
In jong! staan voornamelijk plaatjes overigens.. Misschien is het ook handig mensen te interviewen |
de hoofdmoot was toch nog jazz die tijd?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54. |