![]() |
Snel en kort vraagje
Is collegegeld hetzelfde als lesgeld? Want ik ben nu even aan het opzoeken hoeveel er per maand (of om de maand) van mijn rekening wordt afgeschreven (geld die ik voor mijn HBO opleiding betaal) op de IB site. Maar ik kan alleen een schema vinden van "lesgeld", maar ik weet niet zeker of dit hetzelfde is. Wie kan me helpen?
|
Ja
collegegeld is lesgeld. Ws zo'n 1500 euro |
De IB-Groep regelt toch niet hoeveel er wanneer van je rekening wordt afgeschreven van het collegegeld? Dat is toch iets wat de HBO-instelling zelf regelt? (Ik ken mensen die HBO doen waarbij iedere maand geld wordt afgeschreven, maar de instelling waar ik zit doet het om de maand en zo zijn er misschien nog wel meer variaties.)
Op de IBG-site staat: "Je moet lesgeld betalen als je op 1 augustus 18 jaar of ouder bent én een opleiding aan het voltijd middelbaar beroepsonderwijs of voltijd volwassenenonderwijs (vavo) volgt." Dat lijkt me dus wat anders dan collegegeld. |
En over collegegeld zeggen ze op hun site: "Het collegegeld betaal je niet aan de IB-Groep, maar aan je opleiding. Als je vragen hebt over het collegegeld (bijvoorbeeld over de hoogte, over betalen in termijnen of over gedeeltelijke terugbetaling van het collegegeld) moet je dus contact opnemen met je opleiding."
Lijkt me duidelijk. :) |
Op de middelbare school betaalde ik lesgeld (toen was het vanaf 16 jaar). Op het hoger onderwijs betaal je collegegeld. Niet hetzelfde dus.
|
lesgeld = voortgezet onderwijs, mbo
collegegeld = hbo, universiteit de ib-groep staat in het geval van collegegeld er verder overigens buiten, dat gaat via je school. |
volgens mij is het ook iets anders ja. Ik betaal ook mijn eigen opleiding HBO, maar ik kan nergens vinden op de site van mijn school hoeveel er per maand afgaat :s Bij wie moet ik dan zijn om te weten hoeveel er per maand af gaat van mijn rekening? Weet iemand dat?
|
Citaat:
|
Citaat:
hmm ok, want ik kan het nergens op de site zien :s |
collegegeld is een wettelijk vastgesteld bedrag, en zit zo om en nabij de 1500 euro per jaar.
|
Bij de meeste scholen kun je het in termijnen betalen.
ik weet van de Hogeschool R'dam dat dit er 5zijn. In DenHaag zijn het er 8. Dus meeste scholen zoiets wel hebben ,lijkt mij. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik snap ook wel dat ik dat kan doen, maar het is namelijk bij mij zo dat het OM de maand eraf wordt gehaald. Dus niet elke maand. Het is om de maand ook net een ander bedrag dat eraf wordt gehaald en ik moet precies weten hoeveel. |
Tsja, exact kan ik het niet vertellen. Anders delen door zes ;) , maar daar was je zelf dus ook al opgekomen :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53. |