![]() |
huis kopen: bijkomende kosten
Oke. Ik ben bezig met een begroting, maar kom er niet helemaal uit. Ik heb oude topics doorgespit maar toch blijft het 1 grote massa aan kosten waar ik geen overzicht over heb.
Dit heb ik tot nu toe (1 persoons huishouden, appartement van 70 m2): Eten 100 euro p/m zorgverzekering 60 (- zorgtoeslag, dus in totaal 95) telefoon (mobiel) 30 internet 20 andere verzekeringen (inboedel ed) 20 kleding 40 uitgaan ed 50 afvalstofheffing 17 rioolheffing 13 gas, water en licht ??? Dit laatste weet ik dus niet... Kan iemand die schatting maken voor deze situatie? En is het niet zo dat je korting kunt krijgen op de gemeentelijke heffingen als je weinig inkomen hebt? Welke dingen komen er nog meer bij? |
Hypotheek zit er niet bij, weet ik. Daar gaat het nu ook niet om.
|
Ik woon niet op mezelf dus reele schattingen kan ik niet voor je maken.
Er was geloof ik nog een of andere kostenbron voor vereniging voor koopwoningen ofzo :confused: de precieze naam weet ik niet. En ik geoof dat ze de gemeentelijke heffingen bijna niet meer kwijtschelden. Heb je trouwens gekeken of je voor koopsubsidie in aanmerking komt? |
Uitvaartverzekering
Wegenbelasting Benzine Auto verzekering WOZ (wet onroerendegoed zaken)) Kosten makelaar/ (Kosten Koper) |
|
Je koopt natuurlijk ook veel behalve eten. Schoonmaakmiddel, shampoo, enzovoorts.
Kabeltelevisie kost ook wat. Ik zal eens kijken wat wij precies kwijt zijn aan gas en water. Kom er later wel even op terug. Die kwijtschelding is volgens mij (deels) afhankelijk per gemeente. Wij kregen bijvoorbeeld geen kwijtschelding omdat de hoofdhuurder ondernemer is. Maar een kennis in een andere gemeente kreeg onder ongeveer gelijke omstandigheden wel kwijtschelding. Dat weet ik dus zo niet; je kunt natuurlijk even bellen met de gemeente waar je wilt gaan wonen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Koopsubsisidie krijg je vanaf je 23e las ik ergens. Aangezien ik volgende maand pas 20 word, zal dat niet echt een optie zijn :p Ow ja en hoeveel kost kabeltelevisie inderdaad? Want dat kon ik ook niet vinden... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wij betalen iets van 150 + euro aan gas water en licht.
Daarvan is het grootste deel gas/gasnet. Water kost iets meer dan een tientje. Maar wij hebben een slecht geisoleerd huis, met allemaal enkelglas. |
Reserveer ook wat voor groot onderhoud e.d., of servicekosten.
|
Fijn dat je dit topic hebt geopend, Chloe Siere. :) Ik ben de afgelopen tijd met precies hetzelfde sommetje bezig geweest en heb ook alle oude topics doorgespit.
Ik heb toen de rekeningen van gas/water/licht van mijn ouders erbij gepakt en die getallen gebruikt in mijn berekening. Daarvoor kwam ik in totaal op 240 euro per maand, voor 4 personen in een redelijk ruim huis (inclusief alle belastingen die daarmee samenhangen). Je kunt soms voor kwijtschelding van gemeentelijke heffingen in aanmerking komen, maar dat is alleen wanneer je weinig inkomen hebt en ook weinig eigen vermogen. Die regels kun je meestal wel terugvinden op de site van de gemeente waar je wilt gaan wonen. Verder had ik nog de volgende dingen: - (eenmalige) huisvestingsvergunning (in de meeste gemeenten nodig bij een 'goedkoper' huis/appartement, vaak ook te vinden op de site van de gemeente), meestal zo'n 60 euro. - servicekosten / bijdrage VvE als je een appartement koopt. - ik zag dat bij mijn ouders de meeste heffingen bij gas/water/licht in rekening worden gebracht; dat betreft afvalstoffenheffing, OZB, Rioolrecht, en van waterschap verontreiningsheffing, omslagheffing en ingezetenenomslag. - en zoals andere mensen zeiden: geld voor onderhoud. Kabeltelevisie en internet verschilt per provider; gewoon even de postcodecheck bij een paar bedrijven doen om te kijken welke je in die plaats zou kunnen nemen en dan de prijzen vergelijken. Zo vond ik dat je bij Casema voor 12 euro p/m kabeltelevisie hebt en voor 20 euro p/m een redelijke internetverbinding. |
Citaat:
|
Citaat:
|
handig topic dit idd!!
Ik ga ook een huis kopen, met hulp van me pa ;) |
Citaat:
|
Citaat:
nu ik lees dat hier n paar mensen willen kopen is dat mss ook wel intressant. als ik mag vragen, je gaat er alleen wonen maar zit nog op school (?) en verder heb je n bijbaan, maar heb je dan bijvoorbeeld n vast ontract? de hypotheekkosten betaal je volledig aan je vader? zodat hij er geen kosten van heeft of matst hij je (dat hoef ik namelijk niet te proberen bij mn ouders) ik hoop dat t voor dit topic n beetje intressant is:) |
De hypotheekkosten hoeven niet zo heel veel hoger te zijn dan de huur die je bij een huurhuis moet betalen, hoor...? (Ze kunnen ook lager zijn. Ligt er natuurlijk wel helemaal aan hoe hoog het is ed, maar goed, dat lijkt me logisch. ;):))
|
Citaat:
Het moet allemaal nog uitgezocht worden hoor. Er is nog helemaal niets zeker. Ik heb trouwens geen vast contract maar wel een vaste baan :p Geen zin om dat hier uit te leggen, ik heb in ieder geval wel een vast inkomen. Maar volgens mij hoeven er geen eisen te zijn als ik van mijn vader ga huren. |
Ik probeer het trouwens zo omdat huren hier particulier asociaal duur is en er voor een gemeentelijke huurwoning een wachttijd is van 4 tot 6 jaar (en ik sta pas een jaar ingeschreven).
|
ja das t probleem vaak ja....
ik was nieuwsgierig naar een contract omdat je zonder geen hypotheek kan afsluiten, maar jou vader doet dat natuurlijk, maar hoe je dat voor jezelf inschat zeg maar:) |
Om nog even verder te gaan op de vaste lasten:
-kabelTV is 16 euro (digitale TV komt nog wat bovenop, tenzij je het bij KPN aanvraagt, dan zal het ook wel zoiets zijn) -internet is bij mij 30 euro (10 euro telefoon + 20 euro adsl, kan ook kabel nemen voor 30 euro, dan zonder datalimiet) Gas/water/licht is bij mij ongeveer 100 euro per maand, maar dit verschilt per huis. Ik heb 35m2 en een woning rechts naast me en boven me (maar niet zulke goede isolatie). Mijn vriend heeft een apartementje van 60m2, die betaalt ook 100 euro per maand, omdat ie aan alle kanten is ingesloten. Mijn ouders hebben een huis van 150m2, en vrijstaand, dus die betalen het 3 dubbele! :o Kijk dus even naar wat voor huis je koopt... koop je een apartementje in een flat, dan ongeveer 100 euro pm. Koop je een eensgezinswoning/rijtjeshuis, dan waarschijnlijk zo'n 150 euro pm. |
Okay, 100 euro gas water licht zou alweer 50 euro schelen. Ik ben ook wel iemand die als het wat kouder is een extra paar sokken oid aantrekt :p
Kabel is hier 13,70. Wij hebben ook bepaalde zenders niet zoals mtv en cartoon network. Voor internet heb ik inderdaad al 30 euro gerekend (inclusief telefoon). Daar komt het toch wel op neer. Zou handig zijn als ik internet via de buren kan regelen :evil: (dat hebben we hier thuis ook). |
Citaat:
Beetje jammer is dat je als 20 jarige huursubsidie krijgt tot een bedrag van 331 euro nog wat. Dat is niet veel. We proberen het wel zo laag te krijgen zodat ik nog ongeveer 130 euro aan huursubsidie krijg. Het scheelt dat mijn vader een accountant is: hij gaat het helemaal tot de bodem uitzoeken hoe en wanneer het aantrekkelijk wordt. Alleen dan doen we het namelijk :) (en het moet voor hem een interessante belegging zijn, hij is nog aan het uitzoeken of de woning dat bedrag wat ie ervoor moet betalen waard is). |
je hoeft niet per se een vast contract te hebben om een hypotheek af te kunnen sluiten.
Een intentieverklaring van je werkgever is genoeg. Je kan vaker wel minder lenen als je geen vast contract hebt. |
Citaat:
In mijn oude huis (huur) en heel slecht geissoleerd betaalde we het dubbele via Greenchoise. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25. |