Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   korte enquete VOC (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1374285)

moniquejuh 11-03-2006 18:01

korte enquete VOC

Voor geschiedenis doe ik een klein onderzoekje wat de gemiddelde Nederlander vandaag de dag van de VOC vind.

Mijn vragen zijn:

1. Je leeftijd.
2. Je afkomst.
3. Ben je trots op het feit dat de VOC Nederlands was? Waarom wel/niet?
4. Vind je dat de Nederlandse overheid genoeg doet om spijt te betuigen tegenover de slavenhandel? Waarom wel/niet?

Heel erg bedankt als je mee wilt doen aan mijn enquete.

Badaboem 11-03-2006 18:27

wat is VOC?

zoemzoem 11-03-2006 18:42

Citaat:

Badaboem schreef op 11-03-2006 @ 19:27 :
wat is VOC?
Verenigde Oost-Indische Compagnie, google

zoemzoem 11-03-2006 18:46

Citaat:

moniquejuh schreef op 11-03-2006 @ 19:01 :
Voor geschiedenis doe ik een klein onderzoekje wat de gemiddelde Nederlander vandaag de dag van de VOC vind.

Mijn vragen zijn:

1. Je leeftijd.
2. Je afkomst.
4. Vind je dat de Nederlandse overheid genoeg doet om spijt te betuigen tegenover de slavenhandel? Waarom wel/niet?

1. 19
2. Nederlands
3. Ik vind het knap dat de VOC in die tijd de zeeën beheerste, dat ze Nederlands waren vindt het nationalistische gedeelte van mij wel leuk, maar eigenlijk kan het me niet zoveel schelen.
4. Ik weet niet precies wat ze eraan doen, maar het is hun schuld niet, dus eigenlijk vind ik ook niet dat ze hun spijt hoeven te betuigen. De Duitsers van tegenwoordig zijn toch ook niet verantwoordelijk voor de Tweede Wereldoorlog?

moniquejuh 11-03-2006 19:20

Citaat:

zoemzoem schreef op 11-03-2006 @ 19:46 :
1. 19
2. Nederlands
3. Ik vind het knap dat de VOC in die tijd de zeeën beheerste, dat ze Nederlands waren vindt het nationalistische gedeelte van mij wel leuk, maar eigenlijk kan het me niet zoveel schelen.
4. Ik weet niet precies wat ze eraan doen, maar het is hun schuld niet, dus eigenlijk vind ik ook niet dat ze hun spijt hoeven te betuigen. De Duitsers van tegenwoordig zijn toch ook niet verantwoordelijk voor de Tweede Wereldoorlog?

De Nederlandse overheid voelt zich er toch verantwoordelijk voor, zo hebben ze laatst nog een monument opgericht in Amsterdam. Het is niet geheel de schuld geweest van de VOC, maar ze hebben het wel gedaan. Maar hiermee zeg ik niet dat het de schuld van de Nederlandse bevolking is, wij kunnen er helemaal niks aan doen evenals de Duitse bevolking aan de holocaust.

Snees 11-03-2006 19:25

Citaat:

moniquejuh schreef op 11-03-2006 @ 20:20 :
[...]
Het is niet zo handig dat je in je eigen opiniepeiling je mening neerzet.

Kazet Nagorra 11-03-2006 19:47

Ja, ik ben trots op VOC, mijn raiding community op World of Warcraft.

Sylph 11-03-2006 19:55

-18
-Nederlands
-Nee, waarom zou ik? De VOC was niet echt mensvriendelijk.
-Interesseert me niet zo.

moniquejuh 11-03-2006 20:33

Citaat:

Snees schreef op 11-03-2006 @ 20:25 :
Het is niet zo handig dat je in je eigen opiniepeiling je mening neerzet.
nou en, is toch informatie over het onderwerp. Ik had in eerste instantie mijn mening al kunnen geven, deed ik pas later. Iedereen heeft toch zijn eigen mening, maakt dan toch niet uit dat de mijne ertussen staat.

I love stars 11-03-2006 20:59

Ik dacht dat vooral de WIC de slavenhandel regelde. :confused:

Orpa 11-03-2006 21:33

Citaat:

1. Je leeftijd. 17
2. Je afkomst. Nederlandse (hoewel dat mijn nationaliteit is)
3. Ben je trots op het feit dat de VOC Nederlands was? Waarom wel/niet? Jawel. Het was hoofdzakelijk de WIC die aan slavenhandel deed, de VOC zal ook niet geheel onschuldig zijn, aangezien ze hele bossen hebben platgebrand om te zorgen dat ze sommige producten als enige hadden, maar slavenhandel kwam nouwelijks tot niet voor... Ik denk dat de VOC onzettend veel heeft bijgedragen aan de Nederlandse economie... Om maar te beginnen met het feit dat ze het allereerste bedrijf ter wereld was dat aandelen verkocht...
4. Vind je dat de Nederlandse overheid genoeg doet om spijt te betuigen tegenover de slavenhandel? Waarom wel/niet? Zie bovenstaand antwoord

Sylph 11-03-2006 21:38

Citaat:

I love stars schreef op 11-03-2006 @ 21:59 :
Ook buiten de slavenhandel was de VOC niet echt mensvriendelijk. Maar goed, dat had natuurlijk ook wel met de tijdgeest te maken.

I love stars 11-03-2006 21:41

Citaat:

Sylph schreef op 11-03-2006 @ 22:38 :
Ook buiten de slavenhandel was de VOC niet echt mensvriendelijk. Maar goed, dat had natuurlijk ook wel met de tijdgeest te maken.
Maar hoe zit het nu met de slavenhandel van de VOC. Want de slavenhandel naar amerika was volgens mij het terrein van de WIC. Hoewel ik ook wel weet dat de VOC niet zo mensenvriendelijk was.

moniquejuh 11-03-2006 21:59

Citaat:

I love stars schreef op 11-03-2006 @ 21:59 :
het WIC hield zich voornamelijk bezig met slavenhandel, maar de VOC deed hier ook aan alleen was het voor de VOC belangrijker om de specerijen mee te nemen ipv de slaven.

blubblubblub 12-03-2006 10:20

Citaat:

1. Je leeftijd.
2. Je afkomst.

17, NL, ik ben niet trots op de VOC vanwege de slavenhandel, en het is te laat om er nog veel spijt over te betuigen.

NilsHolgersson 12-03-2006 11:31

Waarom zou je daar in vredes naam trots op zijn.. alleen omdat ik toevallig in Nederland geboren ben :s

Frostbite 12-03-2006 11:59

Citaat:

NilsHolgersson schreef op 12-03-2006 @ 12:31 :
Waarom zou je daar in vredes naam trots op zijn.. alleen omdat ik toevallig in Nederland geboren ben :s
Je weet toch wat ze bedoelt man. VOC: (y)/(n)?

1. Je leeftijd.
18

2. Je afkomst.
half Surinaams half Nederlands

Ja. Nederland was echt oppermachtig toen en dat is wel iets om trots op te zijn. Natuurlijk is macht van het ene land de onderdrukking van het andere land en was de slavenhandel erg triest. Vergelijk het met hoe we allemaal trots zijn op Muhammed Ali, maar zonder alle boksers die door hem in elkaar geslagen zijn was hij nooit groots geworden.

Alles wat ze doen is teveel. Niemand die nu leeft is ooit slaaf geweest dus niemand verdient een spijtbetuiging. De mensen die nu om excuses zeiken hadden niet eens bestaan als hun voorouders niet uit totaal verschillende dorpen in Afrika door de Nederlanders op dezelfde plantage waren neergezet. Geschiedenis is op deze manier gelopen, accepteer het en move on.

professor2 12-03-2006 13:17

Citaat:

Mijn vragen zijn:

1. Je leeftijd.
2. Je afkomst.

2 nederlands tot 1578 toen was duits en er zitten ook hugenoten en joden eergens inde familie :o
3 ik vind het wel leuk dat nederland ooit iets heeft betekend op het wereld toneel ja :)
maar trots ? mm neuh
4 ja

RHCP_NAC 12-03-2006 21:00

1. Je leeftijd.
20 jaar
2. Je afkomst.
Nederlands.
Ja, omdat Nederland een grote speler was op de wereldmarkt.
Erkennen dat het plaats heeft gevonden lijkt me genoeg, ik vraag Duitsers ook niet hun excuses aan te bieden voor de bezetting.

MaHo 12-03-2006 22:37

Citaat:

Frostbite schreef op 12-03-2006 @ 12:59 :
Je weet toch wat ze bedoelt man. VOC: (y)/(n)?

1. Je leeftijd.
18

2. Je afkomst.
half Surinaams half Nederlands

Ja. Nederland was echt oppermachtig toen en dat is wel iets om trots op te zijn. Natuurlijk is macht van het ene land de onderdrukking van het andere land en was de slavenhandel erg triest. Vergelijk het met hoe we allemaal trots zijn op Muhammed Ali, maar zonder alle boksers die door hem in elkaar geslagen zijn was hij nooit groots geworden.

Alles wat ze doen is teveel. Niemand die nu leeft is ooit slaaf geweest dus niemand verdient een spijtbetuiging. De mensen die nu om excuses zeiken hadden niet eens bestaan als hun voorouders niet uit totaal verschillende dorpen in Afrika door de Nederlanders op dezelfde plantage waren neergezet. Geschiedenis is op deze manier gelopen, accepteer het en move on.

Precies mijn invulling, alleen ben ik niet half surinaams en vind ik de muhammed ali vergelijking niet zo treffend. :p

SFDW 13-03-2006 09:41

1. Je leeftijd. ------> 17

2. Je afkomst. ----> Nederlands

3. Ben je trots op het feit dat de VOC Nederlands was? Waarom wel/niet? ---> ja, Nederland is een klein landje en ik vin het erg kanp dat wij zo'n grote organisatie als de VOC bezten.

4. Vind je dat de Nederlandse overheid genoeg doet om spijt te betuigen tegenover de slavenhandel? Waarom wel/niet? Niet, maar volgens mij werden er maar relatief weinig slaven naar Nederland gebracht. Één van mijn voorouders is in kaap de goede hoop getrouwd met een negerin maar zij wilde dat zelf en is daarom mee naar Nederland gekomen.

Canaille 13-03-2006 09:47

Citaat:

zoemzoem schreef op 11-03-2006 @ 19:46 :
1. 15
2. Nederlands

=zwart wit= 13-03-2006 10:34

1. Je leeftijd. 16
2. Je afkomst. nederlands
3. Ben je trots op het feit dat de VOC Nederlands was? Waarom wel/niet? mja. naar mijn idee presteerde nederland altijd aardig in vergelijking met grootte etc, en dat vind ik wel iets om 'trots' op te zijn.
geen idee wat ze doen, maar ik vind het ook niet nodig.

Blood Fire Rage 13-03-2006 11:59

Leeftijd: 22
Afkomst: Groninger :p
Trots: Ja. Voor die tijd was het uniek en knap dat zo'n klein landje het voor elkaar kon krijgen.
Spijt: Slavernij ligt in het verleden. De staat nu heeft daar niets mee te maken. Ik ga niet aan de duitse regering vragen of ze hun spijt willen betuigen voor wat hun vaders en grootvaders tijdens de oorlog deden. Ik ga niet tegen de koningen van de negerstammetjes aan de westkust van Afrika zeggen dat een andere koning van het stammetje 300 jaar geleden mensen verkocht en dat hij daarom spijt moet betuigen.

Kommando 13-03-2006 17:33

1. Je leeftijd 15.
2. Je afkomst Nederlands/Engels.
3. Ben je trots op het feit dat de VOC Nederlands was? Waarom wel/niet? Nee, de VOC deed misschien niet aan slavenhandel, maar ze waren alsnog niet erg mensvriendelijk (en dan vooral tegenover inheemse volkeren).
4. Vind je dat de Nederlandse overheid genoeg doet om spijt te betuigen tegenover de slavenhandel? Waarom wel/niet? Ik vind van niet. Tuurlijk, de VOC/WIC hebben mens onterende dingen toendertijd gedaan, maar daar zijn de Nederlanders vn tegenwoordig niet verantwoordelijk voor.

Blood Fire Rage 13-03-2006 21:29

Citaat:

Kommando schreef op 13-03-2006 @ 18:33 :
3. Ben je trots op het feit dat de VOC Nederlands was? Waarom wel/niet? Nee, de VOC deed misschien niet aan slavenhandel, maar ze waren alsnog niet erg mensvriendelijk (en dan vooral tegenover inheemse volkeren).
[/B]
:D Daar heb je een ijzersterk punt waar ik nog niet eens bij stil had gestaan (y)

Belgarath 13-03-2006 22:26

Citaat:

1. Je leeftijd.
2. Je afkomst.

1. 18
2. Nederlands
3. Ja, ik vind het knap dat Nederland het voor elkaar kreeg om zo machtig en rijk te worden van de VOC terwijl zeevaart en handel met onbekende gebieden in die tijd toch veel risico met zich mee brachten. Niet iets waar je makkelijk veel geld in investeert lijkt me. (nationalisme is overigens een vreemd ding, waarom ben ik trots op de prestaties van andere mensen die toevallig dezelfde nationaliteit als ik hebben :confused: )
4. Wat mij betreft doen ze genoeg. Erkennen dat slavernij fout is, is wat mij betreft al genoeg. Noch de daders noch de slachtoffers leven nu nog, maar ik vind het wel belangrijk om als land vast te stellen dat slavernij fout is.

Kommando 14-03-2006 15:47

Citaat:

Blood Fire Rage schreef op 13-03-2006 @ 22:29 :
:D Daar heb je een ijzersterk punt waar ik nog niet eens bij stil had gestaan (y)
Hehehe, iedereen heeft 't inmiddels wel gezegd, maar 'tis wel zo. :P

moniquejuh 14-03-2006 17:34

Ik wil alle deelnemers van deze enquete vriendelijk bedanken dat ze mee hebben gedaan. Just for the record, ik heb deze gegevens gebruikt in een werkstuk over wat de VOC heeft betekend voor het leven van nu.

BEDANKT!! :D

groetjes, Monique

moniquejuh 14-03-2006 17:35

Citaat:

moniquejuh schreef op 14-03-2006 @ 18:34 :
Ik wil alle deelnemers van deze enquete vriendelijk bedanken dat ze mee hebben gedaan. Just for the record, ik heb deze gegevens gebruikt in een werkstuk over wat de VOC heeft betekend voor het leven van nu.

BEDANKT!! :D

groetjes, Monique

er zou nu eventueel wel een slotje op mogen.......

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.