Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK]Frisdranken koolzuurvrij maken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1374441)

Periodiek 11-03-2006 22:44

[SK]Frisdranken koolzuurvrij maken

Frisdranken kan je op verschillende manieren ontgassen d.m.v onderdruk creeëren, ultrasoonbad, verwarmen of gewoon roeren. Maar laatst heb ik het met heliumgas gedaan.

Ik vroeg me af; hoe kan het waterstofcarbonaat-molecuul ontleden onder invloed van helium?

Warsocket 14-03-2006 23:33

ik dacht alstijd dat de co2 in frisdrank gewoon opgelost gas in water was en geen waterstof carbonaat

er vanuitgaande dat het toch opgelost gas is

de bubbels van helium geven een aanheschtingspung voor de koolstofdioxide om zich aan t hechten en zo komt het er (veel) sneller uit

zelfe idee als kras in de fles daar komen ook meer bubbels vandaan omdat je co2 zicht daar makeklijk aan hecht en dus zo gasbelletjes vormt

Mr. Vigilante 15-03-2006 10:21

H2CO3 is toch een onstabiel zuur en valt uiteen in H20 en CO2.

Periodiek 15-03-2006 22:28

Citaat:

Warsocket schreef op 15-03-2006 @ 00:33 :
ik dacht alstijd dat de co2 in frisdrank gewoon opgelost gas in water was en geen waterstof carbonaat

er vanuitgaande dat het toch opgelost gas is

de bubbels van helium geven een aanheschtingspung voor de koolstofdioxide om zich aan t hechten en zo komt het er (veel) sneller uit

zelfe idee als kras in de fles daar komen ook meer bubbels vandaan omdat je co2 zicht daar makeklijk aan hecht en dus zo gasbelletjes vormt

gas kun je niet 'oplossen', alleen mengen in een vloeistof met een hoge viscositeit;)

Ik wil weten waarom helium de reactie positief katalyseert.

sdekivit 16-03-2006 12:39

misschien doordat je het helium in je oplossing brengt verhoog je de partiele druk in de oplossing, waardoor het gas de oplossing uit wil.

brands 18-03-2006 17:52

Koolzuur is toch de prik die erin zit?

Als dat zo is weet ik mss wel een manier voor deze practicum

Periodiek 18-03-2006 19:34

Citaat:

brands schreef op 18-03-2006 @ 18:52 :
Koolzuur is toch de prik die erin zit?

Als dat zo is weet ik mss wel een manier voor deze practicum

wat bedoel je?

brands 18-03-2006 20:00

Citaat:

Periodiek schreef op 18-03-2006 @ 20:34 :
wat bedoel je?
Ik frisdrank bijv. cola zit toch prik? En dat is toch koolzuur?

Periodiek 18-03-2006 20:25

Citaat:

brands schreef op 18-03-2006 @ 21:00 :
Ik frisdrank bijv. cola zit toch prik? En dat is toch koolzuur?
ja H2CO3

de evenwichtreactie

H+ +HCO3²- <==> H2CO3 <==> H20 + CO2

brands 19-03-2006 08:41

Citaat:

Periodiek schreef op 18-03-2006 @ 21:25 :
ja H2CO3

de evenwichtreactie

H+ +HCO3²- <==> H2CO3 <==> H20 + CO2

Dan weet ik wel een goeie manier om de koolzuur eruit te krijgen.

Doe dat zo:
Neem diverse soorten frisdrank bijv. cola, fanta enzo. Zet een emmer in de wasbak van het lokaal/prakticumlokaal. Vul de emmer tweederde tot water. Vul een maatcilinder (de grootste die daar is), zorg ervoor dat je de maatcilinder er luchtdicht in de emmer doet (er zijn verschillende methodes voor). Ze een flesje/blikje onder de maatcilinder. Maak het blikje open en kijk hoeveel koolzuur eruit komt. Als er niet genoeg uitkomt moet je er nog een suikerklontje in doen. Dan heb je het gewenste resultaat.

Ik hoop dat deze persoon dit snapt anders moet die gene dat maar even zeggen.

Periodiek 19-03-2006 22:29

Citaat:

brands schreef op 19-03-2006 @ 09:41 :
Dan weet ik wel een goeie manier om de koolzuur eruit te krijgen.

Doe dat zo:
Neem diverse soorten frisdrank bijv. cola, fanta enzo. Zet een emmer in de wasbak van het lokaal/prakticumlokaal. Vul de emmer tweederde tot water. Vul een maatcilinder (de grootste die daar is), zorg ervoor dat je de maatcilinder er luchtdicht in de emmer doet (er zijn verschillende methodes voor). Ze een flesje/blikje onder de maatcilinder. Maak het blikje open en kijk hoeveel koolzuur eruit komt. Als er niet genoeg uitkomt moet je er nog een suikerklontje in doen. Dan heb je het gewenste resultaat.

Ik hoop dat deze persoon dit snapt anders moet die gene dat maar even zeggen.

de vraag was niet hóe de prik uit de drank kan worden gehaald, want ik leg in m'n eerste post uit wat verschillende manieren zijn. Ik vroeg me af hoe het molecuul ontleedt onder invloed van helium.

Jouw methode is lastig, geeft veel troep en bovendien kan het suiker interfereren bij het meten.

brands 20-03-2006 07:06

Citaat:

Periodiek schreef op 19-03-2006 @ 23:29 :
de vraag was niet hóe de prik uit de drank kan worden gehaald, want ik leg in m'n eerste post uit wat verschillende manieren zijn. Ik vroeg me af hoe het molecuul ontleedt onder invloed van helium.

Jouw methode is lastig, geeft veel troep en bovendien kan het suiker interfereren bij het meten.

Oeps, sorry :) :) Dan weet ik het niet :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.