![]() |
Aids
Ik weet niet of het hier past maar toch.
Kan aids overgegeven worden door pijpen? Neem nu, een vrouw heeft aids en pijpt een man. Niets meer. Dus niet zoenen en zo. Kan ze dat doorgeven? |
Ja, Aids kan overgebracht worden door uitwisseling van lichaamsvochten zoals bijvoorbeeld ook voorvocht en sperma.
|
Citaat:
Neem nu, een vrouw heeft aids en pijpt een man. Niets meer. Dus niet zoenen en zo. Kan ze dat doorgeven? --> Nee. Of het zou al zo toevallig moeten zijn dat zij allemaal bloed in haar mond heeft en hij een wondje op z'n lul. |
Kans op HIV-besmetting naar volgorde van hoe groot de kans is:
bloedtransfusie halve liter besmet bloed natuurlijke bevalling v. besmette moeder (geldt niet voor keizersnede) receptief anaal contact (anaal 'genomen' worden) zwangerschap v. besmette moeder invasief anaal contact (iemand anaal 'nemen') gebruik besmette naald (verschilt wel per situatie) receptief vaginaal contact (vrouw bij vaginale seks) receptief oraal contact (iemand pijpen of beffen) invasief vaginaal contact (man bij vaginale seks) Bij alle andere dingen is de kans praktisch nul. Ook met een normaal wondje in je mond kun je mensen niet besmetten want er is wel meer dan een halve druppel bloed voor nodig. En als je je mond vol bloed hebt ga je niet zoenen of pijpen natuurlijk. |
Citaat:
Hoe zit het trouwens met zwangerschappen? Als de moeder hiv -besmet is, krijgt het kind toch zuurstof via haar bloed? Dus komt het kind ook in contact met het besmet bloed. En heeft het dus een zeer grote kans om ook hiv-besmet te zijn. Juiste redenering of niet? :o |
Nee, want je krijgt dan een penis in je, als je pijpt, dus je ontvangt een penis (en belangrijker: je ontvangt sperma). Je mag het van mij ook anders zeggen, verandert niets aan de kans op besmetting. Ik begrijp dat 't niet heel duidelijk is, daarom had ik 't ook nog even uitgelegd :)
Het kind krijgt inderdaad bloed van de moeder, maar dit wordt gefilterd door de placenta. Een foetus zou nooit alle virussen en gifstoffen en dergelijke die een vrouw, zelfs als ze oppast, in haar bloed krijgt, kunnen verdragen. Het hiv wordt dus ook in principe altijd eruit gefilterd door de placenta. Soms gaat dat wel eens mis, en dan is het kind dus ook besmet. Maar de kans op besmetting is veel groter bij al het directe contact dat het kind met het bloed van de moeder heeft tijdens de bevalling. Het maakt trouwens ook wel verschil voor hoe makkelijk je iemand besmet of je alleen maar hiv positief bent, of al aids ontwikkeld hebt. Bij aids bevinden zich veel meer virusjes in het bloed dan bij hiv+ zonder aids. |
Citaat:
|
Citaat:
Alleen helaas niet voor alle slechte stoffen/ziekteverwekkers ;) |
En hoe komt het kind dan in contact met het bloed van de moeder tijdens de geboorte? Zolang het kind geen wondjes heeft ofzo kan het bloed toch niet in zijn lichaam terecht komen? Of zie ik dat verkeerd?
|
Citaat:
Helaas kunnen bepaalde ook ziektes zo worden overgedragen van moeder op kind, net zoals bijvoorbeeld alcohol, bepaalde medicijnen of drugs. hoop dat ik t zo goed heb, dit is wat ik ervan heb begrepen in mijn biolessen |
Citaat:
|
Ik neem aan dat de moeder het kind kan besmetten tijdens de bevalling vanwege de wond van het kind aan de navelstreng en slikken van het kind van bloed van de moeder, per ongeluk, ofzo, zoiets... een bevalling is gewoon een zootje, dus logisch dat er sappen worden uitgewisseld op één of andere manier. Dus.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07. |