![]() |
Gedicht voor Tekenen
Voor school, tekenen, moet ik 2 tekeningen maken van 2 gedichten. Dat gevoelens opwekt en dat je dat dan tekent... ofzo. Die gedichten moeten redelijk bekent zijn, maar ik kan er geen vinden... Heeft iemand een goede site waar ik gedichten kan vinden?
Het moet 1 gedicht in het Nl zijn, en 1 in een buitenlandse taal. Alvast bedankt! Anne |
Die titelloze van Lucebert is daar PERFECT voor! (geeft gevoel weer, schept een prachtig beeld en is ook nog eens bekend)
ik draai een kleine revolutie af ik draai een kleine mooie revolutie af ik ben nie tlanger van land ik ben weer water ikdraag schuimende koppen in mijn hoofd ik draag schietende schimmen in mijn hoofd op mijn rug rust een zeemeermin op mijn rug rust de wind de wind en de zeemeermin zingen de schuimende koppen ruisen de schietende schimmen vallen ik draai een kleine mooie ritselende revolutie af en ik val en ik ruis en ik zing Met een gedicht in een andere taal kan ik je niet helpen. Ja - misschien zo'n Engels kindergedichtje... |
shakespear doet het altijd geweldig. Ik vind het een acreatieve zeur, maargoed, zolang alle literaire kopstukken blijven knikken sta ik alleen.
|
i carry your heart with me(i carry it in
my heart)i am never without it(anywhere i go you go,my dear; and whatever is done by only me is your doing,my darling) i fear no fate(for you are my fate,my sweet)i want no world(for beautiful you are my world,my true) and it's you are whatever a moon has always meant and whatever a sun will always sing is you here is the deepest secret nobody knows (here is the root of the root and the bud of the bud and the sky of the sky of a tree called life;which grows higher than the soul can hope or mind can hide) and this is the wonder that's keeping the stars apart i carry your heart(i carry it in my heart) by E.Cummings Dit is toch nog bekend en je kan er wel iets bij tekenen. Of neem een zuid afrikaans gedicht. Die kind wat dood geskiet is deur soldate by Nyanga Die kind is nie dood nie die kind lig sy vuiste teen sy moeder wat Afrika skreeu skreeu die geur van vryheid en heide in die lokasies van die omsingelde hart Die kind lig sy vuiste teen sy vader wat Afrika skreeu skreeu die geur van geregtigheid en bloed in die strate van sy gewapende trots Die kind is nie dood nie nòg by Langa nòg by Nyanga nòg by Orlando nòg by Sharpville nòg by die polisiestasie in Philippi waar hy lê met 'n koeël deur sy kop Die kind is die skaduwee van die soldate op wag met gewere sarasene en knuppels die kind is teenwoordig by alle vergaderings en wetgewings die kind loer deur die vensters van huise en in die harte van moeders die kind wat net wou speel in die son by Nyanga is orals die kind wat 'n man geword het trek deur die ganse Afrika die kind wat 'n reus geword het reis deur die hele wêreld Sonder 'n pas ingrid jonker Het is natuurlijk maar wat je leuk vindt :) |
Zuid-Afrikaans heeft heel wat leuke dingen te bieden en het is origineler dan Engels waar waarschijnlijk 9 van de 10 mee aan komen draven. Mooi idee van dromenvanger.
|
Citaat:
Die kind is nie dood nie = Het kind is nog niet dood? Ik denk dat ik daar heel goed bij kan tekenen.. maar sommige zinnen van dat gedicht begrijp ik nog niet helemaal. Wat bedoelen ze bijvoorbeeld met vuiste teen? Echt heel erg bedankt met dat gedicht! ik denk dat ik die ga nemen. Dankje:) |
Misschien dat vuiste teen = vuisten/handen tegen betekent, dus dat het kind z'n handen tegen z'n moeder aanlegt?
|
Citaat:
|
Dankje!
Nog 1 dingetje, Deze zin: wat Afrika skreeu skreeu die geur van vryheid en heide = wat Afrika schreeuwt (???) de geur van vrijheid en (???) maar echt heel leuk, mijn tekendocent vind het ook leuk. |
Het kind dat doodgeschoten is door soldaten bij Nyanga
Het kind is niet dood het kind heft zijn vuisten naar zijn moeder die Afrika schreeuwt de geur schreeuwt van vrijheid en heide in de townships van het omsingelde hart het kind heft zijn vuisten naar zijn vader in de optocht van de generaties die Afrika schreeuwen de geur schreeuwen van gerechtigheid en bloed in de straten van zijn gewapende trots Het kind is niet dood noch bij Langa noch bij Nyanga noch bij Orlando noch bij Sharpville noch bij het politiebureau van Philippi waar het ligt met een kogel door zijn hoofd Het kind is de schaduw van de soldaten op wacht met geweren pantserwagens en knuppels het kind is aanwezigbij alle vergaderingen en wetgevingen het kind loert door de vensters van huizen en in de harten van moeders het kind dat alleen maar wilde spelen in de zon bij Nyanga is overal het kind dat een man is geworden trekt door heel Afrika het kind dat een reus is geworden trekt door de gehele wereld Zonder pas (Uit 'Ik herhaal je', een biografie door Henk van Woerden en de vertaling van haar gedichten door Gerrit Komrij, uitgeverij Podium, 2000 - inmiddels 5e druk) Met dank aan Google. ;) http://www.muurgedichten.nl/jonker.html <- Het is daar in nog meer talen te vinden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33. |