Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [JAVA] Eenvoudig programmeren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1375356)

Upior 13-03-2006 15:25

[JAVA] Eenvoudig programmeren

Hallo,

ik ben aan het leren voor een tentamen Inleiding Programmeren in de taal Java, en ik zoek een kleine compiler om thuis mee te oefenen. Op school hebben we wel software maar we gebruiken daar Linux, en thuis heb ik gewoon Windows XP. Ik hoef geen applets te kunnen schrijven, maar gewoon simpele programma's die dingen als If-then-else statements, lussen, arrays etc. kunnen behandelen.

Heeft iemand een suggestie?

Alvast bedankt.

dragonstorm 13-03-2006 16:01

ja, de sun sdk op deze site die ergens staat. Als je een taal gaat leren, kun je het beste gewoon in 1 keer de hele boel doen.

Voor een IDE.... durf ik je nauwelijks eclipse aan te raden, maar die schijnt wel redelijk te zijn.

Oh ja. Programmeren is per definitie niet simpel. Dat je t ff weet :)
Veel succes!

Dr HenDre 13-03-2006 16:40

arg wat een mierneukerij :p help die jonge toch ipv van alles en nog wat omheen te zeggen ;):p

Piloff 13-03-2006 16:50

Ik zou notepad++ gebruiken om de programma's te schrijven, het in cmd met javac compilen en daar ook runnen. Daar of in notepad++.

Links:
Howto:
Handige, goede howto met screenshots
Java SDK
Notepad++

Warsocket 13-03-2006 23:55

je kan van bordland
JBuilder foundation downloaden, ff registreren en je kan em gratis downloaden

Upior 15-03-2006 09:56

Okay bedankt voor de hulp. Je hoeft dan niet meer speciaal een software-ding aanroepen om input vanaf het keyboard te lezen met Notepad ++ e.d. ?

Enlightenment 15-03-2006 11:43

Die IDE's hebben een eigen compiler ja (of roepen een externe compiler aan).

Nigo 16-03-2006 04:29

Citaat:

dragonstorm schreef op 13-03-2006 @ 17:01 :
ja, de sun sdk op deze site die ergens staat. Als je een taal gaat leren, kun je het beste gewoon in 1 keer de hele boel doen.

Voor een IDE.... durf ik je nauwelijks eclipse aan te raden, maar die schijnt wel redelijk te zijn.

Oh ja. Programmeren is per definitie niet simpel. Dat je t ff weet :)
Veel succes!

Dat zeg je verkeerd ;) Programmeren is per definitie het simpelweg commanderen van je oversized rekenapparaat ;) Goed programmeren daarentegen is een vak apart, dat hem vooral in ervaring en inzicht zit.

Nu back on topic. Om java applicaties te schrijven heb je ten eerste kennis over de taal nodig en bij voorkeur kennis van Object Orientatie; het principe waar de taal zowat op berust is. Dan heb je een SDK (software development kit) nodig, zoals al eerder gezegd te downloaden via java.sun.com; de sdk bevat ook een jre (java runtime environment) die je nodig zult hebben om je java applicaties binnen te draaien. M.a.w. download de SDK en je bent veilig.
Dan wat betreft IDE zou ik je aanraden om IntelliJ Idea te gebruiken . Deze is echter wel commercieel, en Eclipse is dan een goede tweede. Het mooie hiervan is, is dat je niet zelf meer iets hoeft te configureren in je besturingssysteem (zoals klassenpaden als omgevingsvariabelen instellen) en gewoon met een druk op de knop kan compilen (dat overigens al op de achtergrond gebeurd mbv ant) en draaien.

dext0r 19-03-2006 00:18

eclipse is de bom.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.