Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [TFT] Beste keuze voor videoscreening in 17-19" klasse (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1375400)

nare man 13-03-2006 16:07

[TFT] Beste keuze voor videoscreening in 17-19" klasse

Zo, mijn bak is klaar, nu alleen nog een goed scherm. Dat moet - helaas - een TFT worden, omdat er gewoon geen fatsoenlijke CRT-modellen meer te krijgen zijn, en al helemaal niet in zwart.

Dus mijn vraag is wat voor scherm ik moet zoeken als ik voornamelijk office, surfen en (veel) films ga kijken. Gamen is niet echt noodzakelijk, het hoeft dus geen snelheidsmonster te zijn, maar de videokwaliteit moet hoog zijn. Iemand een aanrader in die klasse?

:)

M@rco 13-03-2006 16:22

Heb je deze al eens gelezen?

http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1108271
http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1109965

Wat ik er zelf nog van weet heb je aan de ene kant (overdrive) MVA/PVA panelen, en TN panelen. Die laatste heeft een lagere reactietijd, maar heeft maar 16,2 miljoen kleuren ipv 16,7 miljoen; de rest wordt bereikt dmv dithering. MVA/PVA levert wél gewoon 16,7 mljn kleuren en zou dus in principe een betere kwaliteit geven. Misschien reageert Enlight nog, die gruwelt volgens mij van dithering dus wie weet heeft die een uitgebreidere uitleg ;) Nadeel is wel dat MVA/PVA t.o.v. TN redelijk duur is. Ik weet ook niet precies hoe dat kwaliteitsverschil zich nou precies uit in de praktijk, daarvoor zou je eigen schermen met beide soorten panelen moeten bekijken. Ik heb zelf een ViewSonic VP191b (19 inch, overdrive MVA, 8ms) en daar ben ik heel erg tevreden mee (echt een wereld van verschil vergeleken met mijn oude cheape Medion TFT :D), maar heb er wel meer dan 450 euro voor moeten betalen, en dat was dan nog in Duitsland. In Nederland was 'ie nog duurder.

Verder natuurlijk DVI en niet analoog, omdat je dan vaak (maar niet altijd) scherper beeld hebt en je hoeft niet te kutten met knopjes als je de resolutie verandert.

nare man 13-03-2006 16:26

Ja, DVI was ik sowieso al van plan. Maar ik word er echt helemaal depressief van, ik heb meer dan drie complete roundups gelezen en geen enkel merk scoort op het gebied van videoscreening zelfs maar acceptabel, het is om gestoord van te worden (n)

Enlightenment 13-03-2006 17:25

Citaat:

M@rco schreef op 13-03-2006 @ 17:22 :
Die laatste heeft een lagere reactietijd, maar heeft maar 16,2 miljoen kleuren ipv 16,7 miljoen; de rest wordt bereikt dmv dithering.
Hoe kom je daarbij? 7-bit betekent dus 128*128*128 = 2,1 miljoen kleuren, tegenover 8-bit: 256*256*256 = 16,7 miljoen kleuren. Sommige schermen zijn zelfs 6-bit kleuren, dan houd je maar 262 duizend kleuren over.

Door middel van dithering worden de overige kleuren wel geemuleerd, maar dat geeft een enorm lelijk effect op met allerlei puntjes. Alsof je Windows 95 draait in 16-bits kleur. Voor mij doet zo'n scherm direct af. (n)

nare man 13-03-2006 17:40

Ja, dat is dus gewoon waardeloos. Kleurweergave, kijkhoek en videoscreening performance zijn bij een hoop schermen op zijn hoogst middelmatig, maar als ik ~350 à 400 euro neertel voor een scherm dan verwacht ik wel iets meer dan 'middelmatig', zeker als je bedenkt dat een CRT van veel van die verschijnselen helemaal geen last heeft.

M@rco 13-03-2006 17:45

Citaat:

Enlightenment schreef op 13-03-2006 @ 18:25 :
Hoe kom je daarbij? 7-bit betekent dus 128*128*128 = 2,1 miljoen kleuren, tegenover 8-bit: 256*256*256 = 16,7 miljoen kleuren. Sommige schermen zijn zelfs 6-bit kleuren, dan houd je maar 262 duizend kleuren over.
Ik geloof dat TN panelen zelfs altijd 6-bit zijn, dus 64x64x64 = 262.144 kleuren. De rest zal dan inderdaad door dithering worden bereikt, maar 16,2 vs. 16,7 is het onderscheid wat eigenlijk vrijwel altijd wordt gemaakt. Maar die 16,2 is idd wel met dithering, zie hier:

http://www.behardware.com/articles/4...-nutshell.html

Klein foutje van mij dan :o

Enlightenment 13-03-2006 17:52

@Marco
Het is ook wel beetje verwarrend door 16,2 miljoen kleuren te noemen, je zou denken dat dat dan zonder dithering is en middels dithering 16,7 miljoen wordt bereikt. Maarja dan zou dithering niet nodig zijn. En 6-bit is om te huilen. Je ziet de puntjes ZO goed gewoon ik vind het echt superlelijk.

@Nare man
Ja ook duurdere schermen hebben hier dus last van. Het ligt echt aan het type scherm dat je hebt. Alle schermen komen ook uit 6/7 fabrieken dus het merk dat je neemt zegt opzich niet alles. Maar bijvoorbeeld Eizo maakt wel mooie schermen met goede kleurechtheid etc. Maar voor mij te duur voor wat je krijgt. Ik zou zeggen even zoeken naar een 12ms scherm wat echt 8-bit is zonder dithering met voldoende kijkhoek en DVI-D interface. Moet best te vinden zijn. :)

nare man 13-03-2006 18:08

Vast :)

Maar hoe zie ik of een scherm TN of xVA is? Dat staat er vrijwel nooit bij :(

M@rco 13-03-2006 18:11

Citaat:

Enlightenment schreef op 13-03-2006 @ 18:52 :
@Marco
Het is ook wel beetje verwarrend door 16,2 miljoen kleuren te noemen, je zou denken dat dat dan zonder dithering is en middels dithering 16,7 miljoen wordt bereikt. Maarja dan zou dithering niet nodig zijn. En 6-bit is om te huilen. Je ziet de puntjes ZO goed gewoon ik vind het echt superlelijk.

Puntjes? Ik heb toch heel wat schermen gezien, maar ik kan niet zeggen dat mij ooit puntjes zijn opgevallen. Misschien heb je ervaring met een heel erg slecht scherm? Ik kan me niet voorstellen dat zo ontzettend veel mensen zulke schermen gebruiken als het er echt zo enorm lelijk uitziet.
Citaat:

nare man schreef op 13-03-2006 @ 19:08 :

Moet je even in die twee topics op GoT kijken, daar hebben ze een mooi overzicht gemaakt :)

nare man 13-03-2006 18:16

Bah, moet ik toch weer in de prijsklasse 350+ euro gaan denken voor een scherm dat misschien niet eens 100% goed werkt. Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan de computerindustrie op dit moment :)

Enlightenment 13-03-2006 20:30

Citaat:

M@rco schreef op 13-03-2006 @ 19:11 :
Puntjes? Ik heb toch heel wat schermen gezien, maar ik kan niet zeggen dat mij ooit puntjes zijn opgevallen. Misschien heb je ervaring met een heel erg slecht scherm? Ik kan me niet voorstellen dat zo ontzettend veel mensen zulke schermen gebruiken als het er echt zo enorm lelijk uitziet.
Ik denk dat je je in dat laatste flink vergist. Veel consumenten zitten met rommel opgescheept. Maar ze weten het niet, vooral omdat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben; ze zijn zich er niet van bewust. En die puntjes doel ik dus op dithering die vooral zichtbaar is bij egale vlakken. Zoals een webpagina met een achtergrond, allemaal puntjes. Superlelijk is dat. Liever nog geen dithering dan en gewoon weinig kleuren.
Citaat:

nare man schreef op 13-03-2006 @ 19:08 :

Datasheet bekijken, staat bijna altijd wel in. En je kunt ook de fabrikant mailen mocht je een scherm op het oog hebben waarbij geen datasheet wordt geleverd.

nare man 13-03-2006 21:24

Heersch, ik zie dat ze bij een aantal webwinkels ook nog Samsung Syncmasters 997DF hebben, gewoon lekkere oldskool 19" CRT-bakken (y)

Fuck vooruitgang (y)

Jolt 13-03-2006 22:32

Eizo <3 vraag de rest maar aan King.

J-roenn 14-03-2006 09:56

zwarte crt's zijn nog wel te krijgen, al zijn ze een beetje schaars aan het worden.

SisterOfMercy 14-03-2006 14:39

Ga dan meteen voor een 21" crt monitor, die zijn ook nog wel te krijgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.