Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   breuken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1375423)

zwartje 13-03-2006 16:41

breuken
 
hoi iedereen,

wie wil en kan me helpen met de volgende vragen.
Ik ben al een tijdje uit de schoolbanken uit en deze bewerkingen heb ik nodig voor een vervolgcursus.Met oprechte dank!!
groetjes
8/5 * 20/9 - 4/3 : 7/3 =
7/3 : 1/2 * 4/9 : 4/3 =
4/5 + 3/8 + 10/3 - 11/6 =
34/5 * 2/3 - 7/3 + 1/4

TD 13-03-2006 16:48

Rekenregels

Vermenigvuldigen van breuken: a/b * c/d = (ac)/(bd)
-> teller maal teller en noemer maal noemer

Delen van breuken: a/b : c/d = a/b * d/c (zie vermenivuldigen)
-> vermenigvuldigen met het omgekeerde

Optellen van breuken: a/b + c/d = (ad)/(bd) + (bc)/(bd) = (ad+bc)/(bd)
-> breuken op gelijke noemer brengen, dan tellers optellen

Aftrekken is analoog maar met een min-teken.

Hou ook rekening met de volgorde van de bewerkingen.

Probeer je even?

zwartje 13-03-2006 18:38

bedankt hoor maar ik blijf steken en geraak er niet uit. ik zal toch nog wat uurtjes moeten besteden aan de opgaven :-(((
groetjes

TD 13-03-2006 19:08

Laat anders eens zien wat je geprobeerd hebt, dan zien we waar je vast zit. Probeer gewoon bovenstaande regels toe te passen, ga zo nodig expliciet na wat de a,b,c,d in jouw opgaven zijn en pas de formule dan letterlijk toe, totdat je het systeem doorhebt.

zwartje 13-03-2006 19:27

8/5 *20/9 = 160/45
4/3 : 7/3 = 12/21
160/45 -12/21 = 3 25/45 = 3 5/9 - 4/7 = 2 62/63

dat is mijn antwoord op de eerste opgave.
stom maar het kost me al wel bijna een uur werk ,het zal wel aan mij liggen zeker en niet aan de moeilijkheidsgraag van de opgave.
groetjes

TD 13-03-2006 19:33

Het klopt, al ben ik niet zo'n voorstander van 'gehelen' gevolgd door de breuk, beter is dan 2 + 62/63 of gewoon 188/63 - maar je antwoord klopt (y)

professor2 13-03-2006 19:36

Citaat:

zwartje schreef op 13-03-2006 @ 17:41 :
hoi iedereen,

wie wil en kan me helpen met de volgende vragen.
Ik ben al een tijdje uit de schoolbanken uit en deze bewerkingen heb ik nodig voor een vervolgcursus.Met oprechte dank!!
groetjes
8/5 * 20/9 - 4/3 : 7/3 =
7/3 : 1/2 * 4/9 : 4/3 =
4/5 + 3/8 + 10/3 - 11/6 =
34/5 * 2/3 - 7/3 + 1/4

gebruik altijd haakjes bij breuken trouwens
heb je het over
(7/3 : 1/2) * (4/9 : 4/3) =
of( 7/3 :( 1/2 * 4/9)) : 4/3 =
etc

zwartje 13-03-2006 19:38

oef ,dank je wel.Ik wil morgen tijdens mijn lunchpauze proberen om de andere 3 op te lossen ,zou je dan eens kunnen kijken of ze goed zijn ?
Alvast bedankt!!

TD 13-03-2006 19:38

Als je ze niet gebruikt dan is de interpretatie van links naar rechts, delen en vermenigvuldigen evenwaardig (maar voorrang op optellen en aftrekken).

Citaat:

zwartje schreef op 13-03-2006 @ 20:38 :
oef ,dank je wel.Ik wil morgen tijdens mijn lunchpauze proberen om de andere 3 op te lossen ,zou je dan eens kunnen kijken of ze goed zijn ?
Alvast bedankt!!

Tuurlijk. Ik kan ze nu ook wel snel oplossen, maar daar leer je minder van denk ik. Oefenen zal je geen kwaad doen :)

professor2 13-03-2006 19:40

Citaat:

TD schreef op 13-03-2006 @ 20:38 :
Als je ze niet gebruikt dan is de interpretatie van links naar rechts, delen en vermenigvuldigen evenwaardig (maar voorrang op optellen en aftrekken).


Tuurlijk. Ik kan ze nu ook wel snel oplossen, maar daar leer je minder van denk ik. Oefenen zal je geen kwaad doen :)

spoiler ;)

zwartje 13-03-2006 19:42

heu ...ik denk dat er de volgende regel telt voor de oplossing:
1 vermenigvuldigen ,
2 delen
3 optrekken
4 aftrekken
zo heb ik het toch begrepen bij de hulp hier.

zwartje 13-03-2006 19:44

alvast bedankt voor je hulp en ik zal wel blijven zwoegen ,je hebt gelijk ,ik moet het zelf leren begrijpen.
Het helpt al te weten dat ik het toch al een beetje begrijp;al begrijp ik niet meteen waarom ik dat nodig zou hebben voor mijn bevordering op het werk.

TD 13-03-2006 19:45

Citaat:

zwartje schreef op 13-03-2006 @ 20:42 :
heu ...ik denk dat er de volgende regel telt voor de oplossing:
1 vermenigvuldigen ,
2 delen
3 optrekken
4 aftrekken
zo heb ik het toch begrepen bij de hulp hier.

Nee, het is:

1) Vermenigvuldigen (en delen)
2) Optellen (en aftrekken)

De bewerkingen in dezelfde regel zijn gelijkwaardig en moet je uitvoeren zoals je ze tegenkomt, van links naar rechts.

zwartje 13-03-2006 20:00

in mijn handboek staat : bij een combinatie van bewerkingen geldt de volgende volgorde:
eerst vermenigvuldigen daarna delen dan optellen daarna aftrekken
als voorbeeld staat er 80 : 3/4 + 2 - 11/5 = 23 3/7

TD 13-03-2006 20:02

Het voorbeeld klopt toevallig, de regel is echter niet in overeenstemming met de internationaal geldende regels. Het is volgens de (inmiddels verouderde) "Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord"-regel. Oud of slecht handboek, of je hebt een docent die het oude systeem beter vindt :)

zwartje 14-03-2006 14:19

hallo ,hier mijn uitwerkingen. :confused:
Kan je eens kijken of deze correct zijn?Ik heb ze wel volgens de regels van mijn docent gemaakt.
7/3 : 1/2 x 4/9 : 4/3 = 63/8
4/5 + 3/8 + 10/3 - 11/6 = 4 61/120
34/5 x 2/3 - 7/3 + 1/4 = 2 9/20

Young Grow Old 14-03-2006 15:20

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 15:19 :
hallo ,hier mijn uitwerkingen. :confused:
Kan je eens kijken of deze correct zijn?Ik heb ze wel volgens de regels van mijn docent gemaakt.
7/3 : 1/2 x 4/9 : 4/3 = 63/8
4/5 + 3/8 + 10/3 - 11/6 = 4 61/120
34/5 x 2/3 - 7/3 + 1/4 = 2 9/20

De derde is goed, de eerste twee niet.. Ik denk dat je toch nog ergens een regeltje niet goed begrepen hebt

zwartje 14-03-2006 15:42

dan nog maar eens opnieuw uitwerken...ik word er gek van :s
alvast bedankt al weet ik niet wat te veranderen.
greetz

zwartje 14-03-2006 16:09

nog een poging:
7/3 : 1/2 x 4/9 : 4/3 =56 7/8
4/5 +3/8 +10/3 - 11/6 = 2 27/40

tis te hopen dat ik er hiermee vanaf ben want ik heb nog een verhoudingvraagje:
de verhouding van 3 getallen is als 7 : 4 : 9.Hoe groot is elk getal als het derde getal 315 is?
wie kan me uitleggen hoe dat te doen aub?
Ik weet het ,tzal wel weer aan mijn gebrek aan kennis liggen!
:)

TD 14-03-2006 16:41

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 17:09 :
nog een poging:
7/3 : 1/2 x 4/9 : 4/3 =56 7/8
4/5 +3/8 +10/3 - 11/6 = 2 27/40

De tweede is juist, de eerste niet (volgens 'mijn' rekenregels).

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 17:09 :
de verhouding van 3 getallen is als 7 : 4 : 9.Hoe groot is elk getal als het derde getal 315 is?
Met hoeveel moet je 9 vermenigvuldigen om 315 te krijgen? Vermenigvuldig dit getal met 7 en met 4 om respectievelijk het eerste en het tweede getal te krijgen.

zwartje 14-03-2006 16:45

Citaat:

TD schreef op 14-03-2006 @ 17:41 :
De tweede is juist, de eerste niet (volgens 'mijn' rekenregels).


Met hoeveel moet je 9 vermenigvuldigen om 315 te krijgen? Vermenigvuldig dit getal met 7 en met 4 om respectievelijk het eerste en het tweede getal te krijgen.

das te mooi om waar te zijn ,zo simpel!
die verhoudingsvraag is dan 245 : 140 : 315

die eerste breukoefening ,daar kom ik altijd op het zelfde uit.pffft!

TD 14-03-2006 16:50

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 17:45 :
das te mooi om waar te zijn ,zo simpel!
die verhoudingsvraag is dan 245 : 140 : 315

Lijkt me goed!

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 17:45 :
die eerste breukoefening ,daar kom ik altijd op het zelfde uit.pffft!
Laat eens zien wat je doet, in stappen.

Global1 14-03-2006 18:10

heb je geen rekenmachine ofzo?

algemeen geldt:

a/b + c/d = (ad+cb)/bd

a/b : ccd = a/b * d/c = ab/bc

zwartje 14-03-2006 18:41

Citaat:

TD schreef op 14-03-2006 @ 17:50 :
Lijkt me goed!


Laat eens zien wat je doet, in stappen.

das dus mijn verhaal en een rekenmachine krijg ik ook niet ter beschikking op mijn tentamen dus lijkt me dat geen goed idee om het klakkeloos op te lossen.Op deze manier vang ik toch iets op ,waarvoor mijn dank.
7/3 : 1/2 x 4/9 : 4/3 =
1/2 x 4/9 = 4/18
7/3 : 4/18 = 7/3 x 18/4 = 126/12 = 42/4 = 21/2
21/2 : 4/3 = 21 x 3/4 = 63 := 56 7/8

TD 14-03-2006 18:51

Je doet eerst de vermenigvuldiging terwijk ik eerst een deling tegenkom.

zwartje 14-03-2006 18:57

Citaat:

TD schreef op 14-03-2006 @ 19:51 :
Je doet eerst de vermenigvuldiging terwijk ik eerst een deling tegenkom.
ja ,ik weet het maar zoals ik schreef zou ik het via de oude methode moeten doen vrees ik zoals in mijn boek staat.dus eerst * dan : dan + dan -
tja nu weet ik het even ook niet meer wat het beste is.

zwartje 14-03-2006 19:26

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 19:57 :
ja ,ik weet het maar zoals ik schreef zou ik het via de oude methode moeten doen vrees ik zoals in mijn boek staat.dus eerst * dan : dan + dan -
tja nu weet ik het even ook niet meer wat het beste is.

nieuwe berekening dus eerst gedeeld dan kom ik uit op 1 + 5/9

TD 14-03-2006 19:35

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 20:26 :
nieuwe berekening dus eerst gedeeld dan kom ik uit op 1 + 5/9
Klopt :)

Young Grow Old 15-03-2006 09:21

Citaat:

zwartje schreef op 14-03-2006 @ 19:41 :
das dus mijn verhaal en een rekenmachine krijg ik ook niet ter beschikking op mijn tentamen dus lijkt me dat geen goed idee om het klakkeloos op te lossen.Op deze manier vang ik toch iets op ,waarvoor mijn dank.
7/3 : 1/2 x 4/9 : 4/3 =
1/2 x 4/9 = 4/18
7/3 : 4/18 = 7/3 x 18/4 = 126/12 = 42/4 = 21/2
21/2 : 4/3 = 21 x 3/4 = 63 := 56 7/8

1+5/9 is inderdaad het goede antwoord.
Wat in deze berekening fout gaat, is dat je eerst 1/2*4/9 uitrekent en 7/3 dan door deze uitkomst deelt. Dit werkt niet, omdat je dan 7/3 niet alleen door 1/2, maar ook door 4/9 deelt, terwijl je 7/3 door 1/2 moet delen en met 4/9 moet vermenigvuldigen.

Laat ik een voorbeeld geven met gehele getallen:

12/2*3, oftewel: 12 gedeeld door 2 maal 3
Omdat 12/2=6, moet het antwoord dus zijn 6*3=18.
Als je het op jouw manier van hierboven doet, krijg je 2*3=6 en dan 12/6=2. Ik hoop dat je snapt dat dit fout gaat.

zwartje 15-03-2006 14:53

van harte bedankt voor het helpen!
Nu nog kwestie van onthouden :confused:
Als ik nog zo van die 'probleemgevalletjes ' krijg dan horen jullie mij wel.
Nog maals bedankt (y)

TD 15-03-2006 15:34

Graag gedaan :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.