![]() |
[Format] Kan vaste schijf niet vinden.
Oke, het probleem: een vriend van me heeft iets gedaan op z'n pc en nu start ie niet meer op. Hij geeft aan dat hij geen vaste schijf meer kan vinden. Hij vroeg mij om zijn pc te formatteren en win xp home edition er opnieuw op te zetten. Nou, geen probleem, eitje. Cd erin, booten van cd, windows setup, format + windows installeren en klaar. Maar helaas.. dit ging niet. Ik kom wel tot de windows setup, maar verder werkt het niet. Hij kan de vaste schijf niet vinden blijkbaar. Ik kan de pc wel opstarten met de cd, en dan kan ik wel alle data nog afspelen/zien. Lijkt me dus niet dat de HDD kapot is. Hij heeft ook niks IN zijn pc veranderd, dus lijkt me sterk dat er opeens een kabel loszit oid.
Weet iemand wat het kan zijn en hoe ik dit nu kan/moet doen? Oh, en is moet dit topic nou op hardware of software? Topic op Onzin: klik Foto's: 1 2 3 4 5 |
ziet ie em in de post wel gewoon?
zo ja, ff low levellen :) |
Ik heb er eigenlijk niet zoveel verstand van, en ken de termen niet zo goed.. dus je zal veel uit moeten leggen ben ik bang.
Wat is in de post? Low levellen weet ik ook niet wat het is/hoe het moet, maar laat ik eerst maar eens kijken of ie em in de post ziet. |
Het is een Serial ATA schijf, daar heb je tijdens de setup vaak drivers voor nodig. Wat voor moederbord zit er in de PC?
|
Het is een SATA schijf ja, dan moet je dus even een driverdisk "fixen" voordat je XP gaat installeren.
|
Waar kan ik zien wat voor moederbord erin zit?
@ Gimme more beer: Hoe fix ik die driverdisk dan? |
Ik neem aan dat er wel ergens een merk/type opstaat oid.
|
Voor een moederbord met een VIA chipset:
http://www.viaarena.com/default.aspx...&ArticleID=446 andere merken gaan eigenlijk wel redelijk hetzelfde, driverdisk maken, die erin doen tijdens het windows installatie ding waarbij je op F6 moet drukken voor RAID/3rd party drivers F6 douwen en het zou moeten werken (y) |
Citaat:
|
Op het moederbord zit een zilveren rondje met VIA erop, dus dat zal dan wel de VIA chipset zijn?
|
jup, dan is het een VIA. kun je gewoon die guide volgen ^^
|
Ok, ik ga het even proberen.. thx he!
Als het niet lukt zeg ik het wel weer. :D |
Dus ik moet een van deze downloaden en dan op een cd zetten.. en dan bij waar je op F6 kan duwen op F6 duwen? En de rest gaat vanzelf?
|
Bijna goed. ;)
Je moet deze drivers downloaden en het bestand uitpakken. Je ziet dan een mapje 'drvdisk' - de inhoud daarvan (dus niet het mapje zelf) zet je op een diskette, en niet op een CD-ROM. Vervolgens start je Windows setup en druk je op F6 als hij dat aangeeft. |
Ok thx! Ik ga het nu doen! :)
|
Oke volgend probleem.
Het staat op floppy zoals je zei, en ik kom bij windows setup. Ik duw op F6, en dus daarna op E. Dan zegt ie opeens dat hij geen diskettestation kan laden om OEM info van te halen, oid. Wat nu? (ga nu voetballen, lees vanavond weer) |
je hebt gewoon diskette station in je pc ? of aan een snoertje r bij ( om t effe in z'n boerenkools hollands te houden :P )
|
Hij heeft gewoon een diskette station.
|
Kabeltjes aangeduwt en nu werkt ie. Hij vindt em, maar nu krijg ik wéér een fout:
Het bestand \1386\NT5\wiamraid.sys heeft een onverwachte fout (4096) veroorzaakt op regel 2113 in d:\xpsprtm\base\boot\setup\oemdisk.c. |
Andere floppy proberen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51. |