![]() |
[F1] GP Maleisië
http://img124.imageshack.us/img124/1...af1logo7az.jpg
Uitzendschema vrijdag 17 Maart: 04.00-05.00 Eerste Oefensessie 07.00-08.00 Tweede Oefensessie zaterdag 18 Maart: 04.00-05.00 Derde Oefensessie 07.00 Kwalificatie zondag 19 Maart: 08.00 Race http://img75.imageshack.us/img75/355...ieklein0py.jpg Circuit : Sepang Land : Maleisië Lengte : 5.543 Aantal ronden : 56 Totale lengte : 310,408 km Baan oppervlak : vlak Hoeveelheid grip : ruw Ronde record : 1:38.049 (JP. Montoya) http://img108.imageshack.us/img108/7100/mal20058of.jpg Als economische grootmacht in spé pakte Maleisië in 1998 uit met de bouw van een state-of-the-art circuit nabij Sepang voor hun F1-race. De F1-teams beschikken er over hele goede faciliteiten en ook aan de fans werd gedacht. Vooral de tribune tussen die tussen de lange rechte stukken voor de start in werd gebouwd biedt een prachtig zicht voor de fans. Ook aan de lay-out van het circuit werd veel aandacht besteedt om het zo uitdagend mogelijk te maken voor de rijders. Met 15 heel vloeiende bochten en 8 lange rechte stukken (het langste is bijna een kilometer lang) is dat zeker het geval en inhalen is er zeker mogelijk. Het ultramoderne circuit beschikt ook over een heel goede organisatie en het circuit is dan ook het enige ter wereld dat het officiële F1-logo in zijn naam mag gebruiken. Historie circuit In de loop van de jaren negentig ging Maleisië zich meer en meer bemoeien met de Formule 1. In 1997 was het land sponsor van het Stewart Formule 1-team. Tegenwoordig prijkt de naam ’Malaysia’ op de zijkanten van de Saubers, die al jaren worden gesponsord door de Maleisische oliemaatschappij Petronas (tevens de weldoener van Sauber). Het zat er dus aan te komen, dat het land wel op de Formule 1-kalender moest verschijnen. Een andere factor was ongetwijfeld, dat Bernie Ecclestone op zoek was naar nieuwe locaties waar niet moeilijk wordt gedaan over sigarettensponsoring. De Grand Prix van Japan was een perfect georganiseerde race gebleken, dus waarom niet in die regio verder gekeken? Zo ontdekte hij Azië als braakliggend terrein. Het Sepang F1 Circuit in het zuiden van Maleisië is speciaal aangelegd voor de Formule 1-races, die het Aziatische land jaarlijks hoopt te kunnen blijven organiseren. De baan heeft een uitgekiende vormgeving, die garant staat voor boeiende racerij. Opvallend zijn de twee lange rechte stukken in het hart van het circuit. Ze zijn met elkaar verbonden door een nauwe haarspeldbocht. Verder heeft Sepang twee korte rechte stukken en een evenwichtige variatie aan smalle en vloeiende bochten. http://img301.imageshack.us/img301/4...gaerial6wa.jpg Historie Grand Prix Maleisië was in 1999 wel het eerste maar zeker niet het laatste Aziatische land dat de Formule 1 in huis wist te halen. Deze tendens zou op den duur best eens ten koste kunnen gaan van de ’Europese’ Grand Prix’. De enige in Sepang gehouden race met internationale status was een sportwagenrace in 1985, gewonnen door Jochen Mass en Jacky Ickx (Porsche). De eerste Grand Prix van Maleisië ging de geschiedenis in als de race van de ’barge-boards’. Kampioenspretendent Ferrari werd gediskwalificeerd, maar dat werd binnen veertien dagen door de FIA ongedaan gemaakt - en dat na een race waarin Irvine en Schumacher afgetekend eerste en tweede waren geworden! Eind 2000 won Michael Schumacher, en hij stelde daarmee de constructeursbeker voor Ferrari veilig. Vanaf 2001 is de Grand Prix van Maleisië naar voren gehaald op de kalender. Schumacher was in 2001 opnieuw de sterkste. De Grand Prix van 2002 leverde een Williams-dubbelzege op, met Ralf Schumacher voor Juan Pablo Montoya. Michael Schumacher eindigde ’slechts’ als derde, na een akkefietje met Montoya in de eerste bocht na de start. De editie van 2003 was er een van ’de nieuwe lichting’. Fernando Alonso veroverde pole-position, Kimi Raikkonen boekte zijn eerste Grand Prix-zege. Maleisië 20 maart 2005 Opnieuw succes voor Renault. Deze keer is het Fernando Alonso die zowel in de kwalificatie (3:07.672) als in de race de beste coureur is. Fisichella heeft last van een beschadigde voorkant aan zijn R25 en in een verdedigingspoging schakelt hij zichzelf en Mark Webber uit. Jarno Trulli wordt tweede en behaalt daarmee de eerste podiumplaats voor Toyota. De derde plaats is voor Nick Heidfeld, terwijl Michael Schumacher slechts zevende wordt. Eerdere winnaars 2004 Fernando Alonso (Renault) 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 2003 Kimi Raikkonen (McLaren) 2002 Ralf Schumacher (Williams) 2001 Michael Schumacher (Ferrari) 2000 Michael Schumacher (Ferrari) 1999 Eddie Irvine (Ferrari) http://img240.imageshack.us/img240/1...rcuit019ws.jpg |
Nieuws:
- David Coulthard heeft zijn krachtbron moeten vervangen - Felipe Massa heeft zijn krachtbron moeten vervangen - Nick Heidfeld heeft een waarschuwing gekregen van de wedstrijdleiding n.a.v. zijn gevecht met Coulthard - Williams heeft te kennen gegeven geen goede tactiek te hebben gebruikt en gaat aanvallender de race van start in Maleisië - Ferrari voelt zich "gevleit" door de aandacht over de "Illegale" achtervleugel |
Als Albers maar tot meer dan 1 rondje komt ben ik al tevreden... :D
Het zal een zeer zware race worden door de luchtvochtigheid en de hitte. Dat kan ook nog bijdragen aan een interessante race. En ff een opvallend bericht: Citaat:
Als het doorgaat schat ik toch Rossi hoger in aangezien hij al veel ervaring heeft in rally en F1 wagens. Alonso daarintegen heeft geen ervaring op een MotoGP machine en zal die achterstand niet zomaar inhalen. |
Citaat:
Ik kan niks vinden op f1racing terwijl ik toch elke dag kijk :bloos: Edit: al gevonden op F1racing.nl |
V1:
1 Würz, Alexander Williams 1:34.946 +0.000 19 2 Kubica, Robert BMW 1:35.733 +0.787 22 3 Davidson, Anthony Honda 1:35.997 +1.051 25 4 Montoya, Juan-Pablo McLaren 1:36.709 +1.763 4 5 Coulthard, David Red Bull Racing 1:37.042 +2.096 7 6 Schumacher, Michael Ferrari 1:37.043 +2.097 4 7 Massa, Felipe Ferrari 1:37.557 +2.611 18 8 Doornbos, Robert Red Bull Racing 1:37.604 +2.658 18 9 Schumacher, Ralf Toyota 1:37.826 +2.880 9 10 Klien, Christian Red Bull Racing 1:38.448 +3.502 5 11 Jani, Neel Scuderia Toro Rosso 1:38.668 +3.722 21 12 Trulli, Jarno Toyota 1:38.873 +3.927 8 13 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 1:39.599 +4.653 14 14 Monteiro, Tiago Midland F1 1:39.899 +4.953 8 15 Midland F1, Giorgio Midland F1 1:40.092 +5.146 22 16 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso 1:40.123 +5.177 8 17 Albers, Christijan Midland F1 1:40.608 +5.662 12 18 Sato, Takumo Super Aguri 1:41.072 +6.126 18 19 Ide, Yuji Super Aguri 1:43.449 +8.503 19 V2: 1 Davidson, Anthony Honda 1:35.041 +0.000 14 2 Würz, Alexander Williams 1:35.388 +0.347 30 3 Alonso, Fernando Renault 1:35.806 +0.765 14 4 Massa, Felipe Ferrari 1:35.924 +0.883 22 5 Räikkönen, Kimi McLaren 1:36.132 +1.091 15 6 Fisichella, Giancarlo Renault 1:36.182 +1.141 14 7 Schumacher, Michael Ferrari 1:36.617 +1.576 17 8 Button, Jenson Honda 1:36.661 +1.620 12 9 Villeneuve, Jacques BMW 1:37.045 +2.004 9 10 Barrichello, Rubens Honda 1:37.270 +2.229 13 11 Trulli, Jarno Toyota 1:37.317 +2.276 23 12 Heidfeld, Nick BMW 1:37.418 +2.377 7 13 Kubica, Robert BMW 1:37.457 +2.416 28 14 Montoya, Juan-Pablo McLaren 1:37.463 +2.422 12 15 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso 1:37.590 +2.549 22 16 Coulthard, David Red Bull Racing 1:37.603 +2.562 8 17 Schumacher, Ralf Toyota 1:37.695 +2.654 20 18 Jani, Neel Scuderia Toro Rosso 1:37.831 +2.790 23 19 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 1:37.926 +2.885 21 20 Webber, Mark Williams 1:38.081 +3.040 5 21 Rosberg, Nico Williams 1:38.205 +3.164 6 22 Mondini, Giorgio Midland F1 1:38.256 +3.215 20 23 Klien, Christian Red Bull Racing 1:38.644 +3.603 10 24 Albers, Christijan Midland F1 1:38.918 +3.877 20 25 Doornbos, Robert Red Bull Racing 1:39.105 +4.064 28 26 Monteiro, Tiago Midland F1 1:39.416 +4.375 20 27 Sato, Takumo Super Aguri 1:41.549 +6.508 22 28 Ide, Yuji Super Aguri 1:43.164 +8.123 16 |
Toyota en Williams doen het nog niet zo goed (n) niet echt in het voordeel van mijn managerspel :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik verwacht vooral van Rosberg weer veel in de Race. |
M. Schumacher moet waarschijnlijk z'n motor ook vervangen :D
|
Wanneer is de herhaling? Zondag is namelijk mijn 'uitslaap-dag'
Hoop dat Button op het podium komt en ook dat Kimi geen pech heeft en gewoon kan laten zien dat hij de beste is. |
De echte die-hards worden daarvoor natuurlijk gewoon eerder wakker he. :nono: :p
Maar ik ga het in ieder geval wel kijken ja, morgen kwalificatie ook, die is nu wel een stuk interessanter geworden. Hoop, zoals altijd, dat kimmi geen pech meer heeft maar gewoon door kan stoten naar de eerste plaats. |
Citaat:
Wordt het trouwens niet eens tijd dat Davidson gewoon ergens een vast stoeltje gaat pakken? Want hij doet het altijd supergoed in de vrije trainingen, ook dit seizoen begint hij weer snel. Maja, van de andere kant is het wel normaal dat de derde rijder het dan goed wil doen, dan alleen kan hij zich laten zien. Maar ik ben er zeker van dat hij met een vast stoeltje ook leuke dingen kan laten zien in de race. (y) |
Leuke kwali weer hoor, die nieuwe regels mag ik wel.
Een aantal verassingen, vooral Fisico op 1 en Alonso dan weer teleurstellend op 8, Button was eigenlijk wel te verwachten dat ie ergens in de top 3 zou eindigen dus dat is niet zo'n verassing maar heel gaaf voor Rosberg (y) die gast gaat het echt wel maken dit jaar, dat die Williams inneens zo verbeterd is dit jaar, vorig jaar stonden ze bijna nergens en dit jaar in het begin dan, staan ze oppeens heel hoog (y) Hoop weer op een mooie race morgen, Verwachting top 3: 1. Fisichella 2. Raikkonnen 3. Rosberg Volledige uitslag: http://img135.imageshack.us/img135/8485/kwali7eu.jpg |
Mooie kwali, wel iets minder dan die van de vorige race maar toch een stuk spannender dan het vorig seizoen was. Vreemd dat Alonso en Raikonen iets verder achteraanstaan, maar van Raikonen weet ik gewoon dat dat niets uitmaakt, aangezien hij zich de vorige keer van de laatste positie naar voren gereden heeft.
Mijn verwachting: 1. Raikonen 2. Fisichella 3. Alonso |
Ik hoop op een stevig regenbuitje morgen... in de 10e ronde ofzo.
De enige kans voor Albers om aansluiting te vinden. Het is toch wel teleurstellend dat ze gewoon een seconde trager zijn dan Torro Rosso. Maar Albers wel weer een halve seconde sneller dan Monteiro, en dat is gewoon goed. En Rosberg blijft indruk maken. Die Williams is gewoon erg sterk. En dat Rosberg sneller is dan Webber vind ik niet zo vreemd, aangezien ik Webber de meest overschatte rijder van dit veld vind. |
Leuke kwalificatie alweer (y)
Alonso viel wel tegen.. Volgens mij hadden ze hem te veel benzine meegegeven.. Niet al te slim. Want Fisichella kon wel de pole rijden, dus het lag in ieder geval niet aan Alonso. Nouja, Alonso heeft het meeste punten, dus het is voor het kampioenschap ietsje beter dat hij niet de pole heeft. :p Schumacher viel wel ietsje tegen, hij was vierde, maar hij zal als veertiende moeten starten morgen. En van Massa vind ik het raar dat hij niet meer mee deed in de tweede 'cut', maarja, dat zal wel de tactiek van Ferrari zijn. Mooi dat Button tweede is geworden. Ook mooi om te zien hoe leuk hij dit nieuwe kwalificatie-systeem vind. Hij was helemaal blij tijdens de persconferentie. |
Deze manier van kwalificeren moeten ze gewoon zo houden! Echt leuk weer. :)(y)
Opvallend dat Williams het zo goed doet zeg, RedBull valt ook niet echt tegen. Alonso had beter gekund als je naar zijn startpositie kijkt, en toch jammer om te zien dat Midland vrij veel moet toegeven op Torro Rosso en de andere teams. :( Voorspelling race: 1. Kimi 2. Schumi 3. Button |
Kut dat Raikonen weeeer de lul is, en dat het weeeer niet zijn schuld was. Albers heeft het lekker gedaan, 13e plaats. Top 3, tja, 1-2tje voor Renault is jammer, ik had daar liever een McLaren bij zien staan. Verder niet veel gebeurd op de mooie blow-ups na, al met al wel een mooie race. (y)
|
Bla ik was niet goed genoeg wakker om het actief te kunnen volgen :p Jammer voor mijn manager dat Webber uitviel :(
Albers twaalfde toch? :p Wel netjes dat ie iig heeft uitgereden. Alleen dat geklaag over geen drinken achteraf, daar had ie vooraf toch wel om kunnen vragen, of is het niet zo simpel. |
Waarom heeft Kimi toch altijd pech :mad:
|
Citaat:
|
Citaat:
11. Vit.Liuzzi,Ita,Toro Ros. + 2 ronden 12. CHRISTIJAN ALBERS,Midl. + 2 ronden 13. Tiago Monteiro,Por,Midl. + 2 ronden 14. Takuma Sato,Jap,Super A. + 3 ronden Dat wel idd, maar toch twaalfde. |
1 Fisichella, Giancarlo Renault 0:0.000 +0.000 1:30:40.529
2 Alonso, Fernando Renault 0:0.000 +0.000 + 4.585 3 Button, Jenson Honda 0:0.000 +0.000 + 9.631 4 Montoya, Juan-Pablo McLaren 0:0.000 +0.000 + 39.351 5 Massa, Felipe Ferrari 0:0.000 +0.000 + 43.254 6 Schumacher, Michael Ferrari 0:0.000 +0.000 + 43.854 7 Villeneuve, Jacques BMW 0:0.000 +0.000 + 1:20.461 8 Schumacher, Ralf Toyota 0:0.000 +0.000 + 1:21.288 9 Trulli, Jarno Toyota 0:0.000 +0.000 + 1 ronden 10 Barrichello, Rubens Honda 0:0.000 +0.000 + 1 ronden 11 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso 0:0.000 +0.000 + 2 12 Albers, Christijan Midland F1 0:0.000 +0.000 + 2 ronden 13 Monteiro, Tiago Midland F1 0:0.000 +0.000 + 2 ronden 14 Sato, Takumo Super Aguri 0:0.000 +0.000 + 3 ronden 15 Heidfeld, Nick BMW 0:0.000 +0.000 + 8 ronden 16 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 0:0.000 +0.000 + 15 17 Ide, Yuji Super Aguri 0:0.000 +0.000 + 23 ronden 18 Webber, Mark Williams 0:0.000 +0.000 + 40 ronden 19 Coulthard, David Red Bull Racing 0:0.000 +0.000 + 46 ronden 20 Klien, Christian Red Bull Racing 0:0.000 +0.000 + 50 ronden 21 Rosberg, Nico Williams 0:0.000 +0.000 + 50 ronden 22 Räikkönen, Kimi McLaren 0:0.000 +0.000 + 56 ronden Jammer van Raikkonen, hij had het zeker spannender kunnen maken. De Williamsen vielen me tegen, de Toyota's in zekere zin mee. Tja, en over Ferrari, ik denk dat ze pas in de 2e helf van het seizoen mee kunnen doen om de overwinning. |
Citaat:
|
Citaat:
Leuke race trouwens (y) |
Na afloop van de GrandPrix van Maleisië is er een dik document op dat mat gevallen bij de FIA waarin maarliefst acht teams protest hebben aangetekend wat betreft de voorvleugel van Ferrari.
Haast alle teams hebben hun twijfels over de door Ferrari gebruikte flexibele vleugels. De betreffende voor- en achtervleugel zijn gemaakt van flexibel materiaal dat ervoor zorgt dat de neerwaartse kracht per circuitdeel kan verschillen. Zo zou door de rijwind de achtervleugel een klein beetje doorbuigen en de voorvleugel wat naar buiten worden getrokken waardoor de neerwaartse kracht afneemt en de wagen een hogere snelheid kan behalen op de rechte stukken. In de bochten is de rijwind minder, dus nemen de vleugels hun normale positie weer in, wat zorgt voor een tegenovergestelde effect. Deze vleugel heeft de tests van de FIA weerstaan en zou dus legaal zijn. De teams hebben hier dus hun twijfels bij. 2 teams hebben het protest niet aangetekend (waarschijnlijk omdat ze dezelfde onderdelen gebruiken). Persoonlijk vindt ik het goed ontworpen, maar ik denk dat hij niet meer gebruikt mag worden.. http://kotisivu.mtv3.fi/vilukissa/flexible.gif |
Top weekend voor Renault. Weer goede race van Button, Barrichello haakt af en dat is zonde. Weer pech voor Kimi, zo wordt de kans op een wereldkampioenschap toch al heel wat kleiner. Massa ook leuk meegereden. Zonde dat Rosberg niet mee kon, die kerel is volgens mij wel een aanwinst.
Op naar de volgende race. |
Saaie race, maar mooie dubbel voor Renault, mede dankzij een superstart van beiden (Alonso haalde 4 auto's in voor de eerste bocht :cool: ). Toch merkwaardig dat McLaren en Ferrari niet echt dichterbij kwamen, al moest Ferrari wel van ver komen op de startgrid. Button deed het weer goed, maar Barrichello viel tegen (zeker mechanische problemen gehad of zo). Raikkonen weer met de pech, tja...
Albers goed uitgereden, het ging wel redelijk volgens mij. Toch hoop ik dat de Midlands de volgende keer wat sneller wegkomen bij de start. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.