![]() |
elektrische gitaar gekocht en amp
hey,
ik ben al een tijdje bezig met mezelf gitaar te leren, en ik blijf het leuk vinden. Heb een degelijke acoustische gitaar en nu heb ik vorige week een tweedehands gitaar gekocht en een ampje. de gitaar is een fender squier stratocaster, affinity (geen namaak ;) ), vijf jaar oud en normaal gezien in goede staat het versterkertje een een cube 15 van Roland en zo goed als nieuw nu weet ik nog niet veel van spelen met een elektrische gitaar maar als ik mijn versterker op een effect zet (metal, distortion,...) komt er een zoemend geluid uit de luidspreker, nog voor ik een snaar heb aangeraakt en alle volumeknopjes (van de gitaar en van de versterker) staan laag. Als ik op clean speel heb'k dat niet. Vandaag had ik dat voor de eerste keer voor, en heb er nu al elke dag op gespeeld voor een week. nu de vraag: Hoe komt dat geluid er? zit ik te dicht bij mijn versterker? Ben ik bedrogen en zijn er elementjes van de gitaar kapot? Is dit normaal? Hoe komt dit? graag uw mening, hartelijk dank |
Volgens mij is het vrij normaal, althans bij wat minder dure gitaren, dat je gezoem/geruis hoort. Enne, distortion hoort lawaai te zijn he ;)
|
is je amp aangesloten op een ge-aard stopcontact? .. kan wel restspanning zijn wat niet afgevoerd kan worden :)
|
geaard? storend draadje in je gitaar? staat je gitaar dicht bij een grote elektromagneet?
|
Is t niet gewoon feedback? Microfonische pickup kan ook. Kutkabel kan ook.
|
geaard. Dat was het. Dat was het verschil tussen kwalitatief goede en wat minder goede gitaren. Dank.
|
de kabel is net nieuw, dus ik denk niet dat het daaraan ligt
het beest steekt in een geaard stopcontact wat ik nog ondervonden heb: heb zo een knopje om tussen de elementjes te wisselen op standen 1-3-5 zoemt het op standen 2 en 4 niet... |
Citaat:
|
Zit je voor de monitor van je comp als je erop speelt? Hierdoor kan ook ruis ontstaan.
|
soms helpt het ook als je met je rug naar de versterker staat, dan krijg je een lagere feedback die meestal wel weg gaat, misschien een andere positie van je elementen, bv niet de rythme maar de andere (is meestal je schakelaar naar voren douwen) en soms helpt mindere hoge tonen ook vaak :)
probeer dat eens |
Ik heb hetzelfde probleem, ik heb een yamaha ERG 121 beginners gitaar en een goedkoop versterkertje. Wij hebben hier in huis niet eens geaarde stopcontacten. :| (nogal oud huis)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Probleem:
Squier Stratocaster => Single-coil elementen Een kenmerk van Single-coil elementen is dat ze flink ruisen als je er wat meer distortion/overdrive overheen pleurt :) Plug er maar eens een gitaar in met Humbuckers (Les Paul model of Superstrat) en je zult merken dat de ruis minder is :) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16. |