![]() |
Bloemlezing over de dood
Ik ben bezig met een bloemlezing over de dood. Tot dusver heb ik deze gedichten uitgekozen:
Doodgaan - Willem Kloos Uitvaart van mijn dochterken - Vondel Willig Sterven - Christiaan Huygens Verdronken Vlinder - Lennaert Nijgh Insomnia - J.C. Bloem In memoriam mijzelf - Slauerhoff Schaduw van de dood - Frederik Hemkes Het geschenk - Rosalie Loveling De uiterste seconde - S. Vestdijk Landschap met dode muis - Jellema Ik moet nog 5 gedichten m.b.t. dit thema hebben. Heeft iemand nog goede suggesties? Bij voorbaat dank. |
Volgens mij kwam ik de titel "bloemlezing over de dood"al op moderne talen tegen :nono: , kies één forum uit.
ontopic, nee geen idee :( edit: ik zie dat iem je dit topic aanbeveelde/aanbeval, goede zet. Maar die ander moet dus dicht. |
Het gedicht "Ochtend" van Esther Jansma is een prachtig gedicht over een gestorven kind. Ik kan de hele versie zo niet op het internet vinden, maar het begint zo:
Ochtend Had jij je gezichtje uitgeleend? Nam je voor even maar andere ogen? Een mond voor vuurtaal, watertaal? De herinnering is tijdens de droom blijkbaar vervormd. Je hield je aan ons vast. Niet waar, je lag stil en je sprak met geesten. |
Ook een gestorven kind, door Joost vd Vondel
Kinder-lijk Constantijntje, ‘t zalig kijntje, Cherubijntje, van omhoog D’ijdelheden hier beneden Uitlacht met een lodderoog. ‘Moeder’, zeit hij, ‘waarom schreit gij, Waarom greit gij op mijn lijk ? Boven leef ik, boven zweef ik, Engeltje van ‘t hemelrijk. En ik blink er, en ik drink er ‘t Geen de schinker alles goeds Schenkt de zielen die daar krielen, Dertel van veel overvloeds Leer dan reizen met gepeizen Naar paleizen, uit het slik Dezer werreld, die zo dwerrelt: Eeuwig gaat voor ogenblik’. |
Bedankt voor de reacties!
Nog meer suggesties? |
De necrofiel, van Dorrestein.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19. |