![]() |
binomPDF en binomCDF
plz help me stel je hebt 5 x gooien met een dobbelsteen, en je wilt weten wat de kans is op 3x een 6
dan doe je binompdf(5,1/6,3)= 0.0321502058 dus de kans is 3%??? en dan doe je dat het hoogstens 3X6 is binomCDF(5,1/6,2) (waarom ookal were 2?????) =0,996656 % klopt niet tog?!??!?! help me plz!!!! |
Je moet BPD nemen. BCD is voor als de hoeveelheid waaruit de kans wordt genomen groter of kleiner dan een getal moet zijn. Dus bijvoorbeeld minimaal 3x.
De kans is dus 3%. Dat is ook een stuk aannemlijker dan 99% [edit]BCD veranderd[/edit] |
damn ik zie de post niet, ja daar was ik ook al uit, waar staat binomCDF voor?
|
Permutaties =P
Combinaties =C Geen wiskundeleraar? Of heb je geen les meer :) |
neej,ik ben bijna het hele jaar niet op school geweest vanwege ziekte....
ik denk dat ik het jaar dan maar over doe... is beter voor me.. |
binomPDF en binomCDF hebben betrekking op de binominale kansverdeling. Je hebt dan met 3 dingen te maken:
-de kans op 'goed' en de kans op 'fout'. Hierbij moet je denken dat de kans op 6 gooien 'goed' is, en niet 6 gooien 'fout' is. Er is hierbij altijd sprake van 2 uitkomsten, niet meer of minder! Verder zijn de 2 kansen bij elkaar opgeteld altijd 1. De kans op 'goed' wordt aangegeven met p. -Het aantal keer dat het kansexperiment wordt uitgevoerd. Dit aantal geef je aan met de letter n. -Het aantal keer dat het kansexperiment 'goed' eindigt. Dus van de 10 keer dat je gooit, wil je weten wat de kans is dat er 5 keer 6 uitkomt. Dit aantal verwerk je altijd in de vorm van: P( X = .. ) X is hierbij je variabele, en staat voor het aantal keer dat het kansexperiment 'goed' slaagt. Je wilt dus uitrekenen wat de kans is dat na het kansexperiment X die waarde heeft. X is vrijwel altijd een heel getal. Nu reken je met binomPDF uit, de kans dat X één bepaalde waarde aanneemt. Bijvoorbeeld: de kans dat je van de 10 keer met een dobbelsteen gooit er 3 keer 4 of 5 uitkomt. Je weet: -kans op 'goed = p = kans op 4 of 5 = 1/6 + 1/6 = 1/3 -aantal keer het kansexperiment = n = 10 Je wilt weten: De kans op 3 keer van de 10 een 'goede' uitkomst = P( X = 3 ) = binomPDF(n,p,X) = binomPDF(10,1/3,3) = 0,2601 (ga dit antwoord na) Als je nu wilt weten wat de kans is dat je maximaal 3 keer 4 of 5 gooit moet je binomCDF gebruiken. Je rekenmachine rekent dan alle waardes uit van binomPDF voor X = 0, 1, 2 en 3. Je krijgt dus: De kans op maximaal 3 keer 4 of 5 gooien = P ( X < 3 of X = 3 ) = binomdCDF(n,p,X) = binomdCDF(10,1/3,3) = 0,5593 Dit is dus hetzelfde als: binomPDF(10,1/3,0) + binomPDF(10,1/3,1) + binomPDF(10,1/3,2) + binomPDF(10,1/3,3) De formule die je rekenmachine gebruikt om binomPDF te berekenen staat ook op je formulekaart (als je tenminste in nederland op school zit ;)). Het heeft verder niets met permutaties te maken. Ik zal overigens wel weer teveel hebben uitgelegd :rolleyes: :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51. |