![]() |
Welke vakken vind jij dat er moeten zijn of extra bij moeten komen..
Voorbeelden zijn:
- sterrenkunde - moderne natuurkunde - rechten - extra talen : spaans , rusisch, chinees etc - psycholgie - socialogie - kooklessen Weten jullie nog meer en wat voor vakken zouden er nog extra op school moeten komen en welke zouden moeten afgeschaft worden? Welke extra vakken zouden leuk zijn voor een VWO +? Alvast bedankt |
Kooklessen en 'huishoudlessen' zijn waarschijnlijk nog niet eens zo slecht voor VWO(+) leerlingen. Ik ken genoeg mensen in mijn klas die nog niet eens een eitje kunnen bakken, en daarbij overdrijf ik echt niet..
Voor de rest zou ik het eigenlijk niet zo weten. |
Citaat:
Maar echte vakken waarin je ook eindexamen kunt doen: Spaans Psychologie |
Psychologie, sociologie en recht.
|
geen
laten we eerst maar wat vakken afschaffen terug naar de basis (y) de middelbare school is voor het geven van een basis waarmee je al die andere vakken zelf kunt gaan doen :) |
Er moeten niet nog meer vakken bijkomen! Dan gaat namelijk weer ten koste van andere 'belangrijke' vakken.
|
Ik heb niet echt behoefte aan nog meer vakken, koken kwam bij ons bij verzorging aan bod, dingen als psygologie en moderne natuurkunde zijn maar voor een zeer selectief aantal mensen interessant.
|
Het klinkt allemaal wel heel leuk, en ze zijn vast goed voor je algemene ontwikkeling, maar vergeet niet dat er genoeg leerlingen zijn die al moeite genoeg hebben met het gewone vwo. Zulk soort extra vakken zullen altijd ten koste gaan van de normale vakken, zeker omdat ze gewoon leuker zijn. Als je zulk soort dingen echt graag wilt leren, kan je beter een cursus naast je school volgen. Bovendien kosten zulke vakken waarschijnlijk een hoop geld, omdat er docenten moeten worden aangetrokken, ruimtes bezet zijn, en dat waarschijnlijk voor een handjevol leerlingen.
En roepen welke vakken afgeschaft moeten worden is sowieso onzinnig, iedereen roept dan het vak waar hij/zij een hekel aan heeft, en de bedoeling van een middelbare school is toch echt dat je basiskennis hebt van de belangrijkste dingen, waar je later verder mee kan. In de bovenbouw met je profiel ga je dieper op enkele vakken in. Hoe veel mensen roepen er niet : ' ik ga toch geen wiskunde studeren, waarom moet ik dit dan volgen, ik doe er toch nooit meer iets mee?' Je zult verbaasd staan hoe vaak je wiskunde tegenkomt in je verdere leven. |
vwo oude stijl :o
|
Citaat:
|
Wiskunde verplicht op MAVO. Al is het alleen maar dat ze een beetje kunnen hoofdrekenen. Extra vakken zou misschien als examenvakken kunnen geven zodat jongeren die vakken kunnen kiezen.
|
ik zou wel godsdienst willen in de bovenbouw.
|
Citaat:
en een vwo+ mag van mij best sterrenkunde, russisch en fotografie volgen hoor. |
Ik zou die vakken dan inderdaad bovenop het normale programma doen (dus niet ten koste van andere vakken) of voor een VWO+ ofzo. Ze mogen absoluut niet ten koste gaan van andere vakken.
Probleem is dan dat iedereen weer andere dingen leuk vind. Zelf zou ik wel Italiaans willen, een ander weer psychologie, sociologie, recht of iets anders. Hoe maak je dan een keus? |
Gewoon als module lijken zulke vakken me wel wat en dan in de plaats van ANW en CKV en er mogen van mij ook wel wat PO's weg (desnoods het hele profielwerkstuk), dan heb je al behoorlijk wat studielasturen die je op kan vullen zonder heel ver over die 40 uur per week heen te gaan. Spaans lijkt me heel gaaf, Chinees, psychologie, recht of kooklessen. Oh, en meer verschillende gymmodules in plaats van alleen voetbal, softbal en andere standaard balsporten.
|
Alsjeblieft zeg, breng eerst maar eens wat diepgang in de bestaande vakken voordat je van die wannabe vakken gaat geven.
|
Diepgang is inderdaad ver te zoeken, maar dat zal er ook helaas waarschijnlijk ook nooit komen.
Alles wordt makkelijker gemaakt, anders is het te zielig voor de mensjes die dan geen vwo kunnen doen. Bespottelijk beleid. :rolleyes: |
Verzorging zouden ze uitgebreider moeten gaan geven, en langer. Ik heb het 1 jaartje gehad, en de helft werd geschrapt. Ook werd op de onderwerpen niet langer dan 2 weken, en dus 2 lessen aan besteed.
En erm ja.. ik ben dus een van die Vwo leerlingen die net een eitje kan bakken... :bloos:. En dan wil ik over 1,5 jaar het huis uit.. :p |
Citaat:
|
:rolleyes: Koken ook niet?
|
Maar ja, dat zit al een klein beetje in verzorging (basisvormingsvak) ingebouwd hè.
|
Citaat:
|
Leren koken is geen taak van school.
Spaans kan je al op verschillende scholen leren, maar dit zou naar mijn mening geen verplicht vak moeten zijn, want je hebt niet zoveel aan Spaans. Niet meer als elke willekeurige andere taal. (Russisch of Arabisch) |
Citaat:
|
Onze school heeft sowieso een gebrek aan vakken dus er moet naar mening in ieder geval komen:
- drama - filosofie - godsdienst Maar aangezien mijn school een van de weinigen is waarop je dit soort vakken niet krijgt... Wat mij ook leuk lijkt is dit rijtje: - rechten - extra talen : spaans , rusisch, chinees etc - psycholgie - sociologie - kooklessen |
Moderne natuurkunde (QM, relativiteit) (Y)
|
Goh ben hier toch niet de enige die vind dat ze kooklessen moeten geven.. Waar moet ik t dan leren? Mijn ma wil t me niet geven hoor, die zegt; doe t zelf dan leer je t wel. Zal de volgende keer eerst t huis af laten fikken voordat ze eindelijk snapt dat ik eerst ff moet zien en weten hoe alles gaat.
|
Citaat:
Er zouden meer keuzevakken aangeboden kunnen worden (bv. samen met een aantal andere scholen ofzo, zodat je niet met maar één leerling zit)...maar meer diepgang in de al bestaande vakken lijkt me ook wel nodig. |
Citaat:
Koken leer je door te doen of dat nu thuis of op school is maakt daarbij geen verschil. (Ook op school zullen ze echt niet altijd alles voor doen...) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar laat ik voor de lol er toch maar serieus op ingaan. Er zijn meer handelscontacten met Duits- en Franstalige landen, dus is het logisch die talen 'nuttiger' te achten dan Spaans. Zo kun je ook stellen dat wiskunde maar voor weinig mensen nuttig is, omdat bijna niemand iets met wiskunde gaat doen. Maar in tegenstelling tot Spaans levert wiskunde ontzettend veel geld en besparingen van mensenlevens op. |
Citaat:
En is op basis van dergelijke dingen Chinees niet 'nuttiger' dan Frans of Duits? Als het gaat om het besparen van geld en besparingen van mensenlevens dan kunnen ze beter EHBO gaan geven. (Best een goed idee btw. ;) :p) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Beetje elementair strafrecht zou wel handig zijn, misschien dat we dan ooit verlost worden van dat gezeik over 'die straffen hier'.
|
Citaat:
m'n absolute lievelingsvak ooit :cool: |
Citaat:
|
Op mijn school kreeg ik kooklessen als onderdeel van verzorging :) .
Ik vind dat wat (extra) Verzorgings dingen ook geen kwaad kunnen in 6VWO en 5HAVO. Nu leerden wij in de tweede bijvoorbeeld dingen over wassen, koken, budgetten en andere huishoud-dingen, terwijl die in de 6e toch een stuk relevanter zijn (ivm met op kamers gaan). |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind alle talen (op Engels na dan) even zinnig of even onzinnig om verplicht op school aan te bieden. Citaat:
Citaat:
Deze discussie lijkt me btw vrij offtopic... :o |
Citaat:
duits is bijvoorbeeld een ex wetenschaps taal wat nu engels is was vroeger duits veel literatuur is in het duits frans ook vroeger was dat de taal veel literatuur in het frans frans of duit lijken me dan ook een stuk nuttiger dan ijslands om maar wat te noemen |
Citaat:
Ze zouden beter meer aandacht aan Nederlands (incl. dingen als hoofdletters en leestekens) kunnen besteden. Wanneer iedereen dat goed beheerst kunnen talen als Frans en Duits wel eens aan bod komen. |
Citaat:
wat is dat nou voor loze zin ik ben liever gericht op de toekomst dan op vroeger ja en ? :confused: ik ben een stuk dislectischer dan ieke dus niet zeuren overigens heeft het vergroten van uren voor nederlands(waa rik voor ben) weinig met een extra tal te maken |
Citaat:
niet iets waar ze mogelijk wat aan hebben als de wereld ineens veranderd :confused: |
Citaat:
En waarom je Ieke er bij haalt begrijp ik al helemaal niet. |
Citaat:
En gericht op de toekomst is niet hetzelfde als 'dingen laten leren waar je pas wat aan hebt als de wereld veranderd'. Het hele onderwijs is gericht op de toekomst: je leert om je te ontwikkelen, om een diploma te krijgen, om een baan te krijgen, enz. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53. |