![]() |
Hoe komt het nou dat wortels goed voor je ogen zijn?
Heej!
Het is algemeen bekend in de volksmond dat wortels goed voor je ogen zijn.Maar ik kan nergens achterhalen waarom dit eigenlijk zo is? Ideën? Suggesties? Filosofeer hier! ~*Nik |
Stof die in wortels zit (carrotine als ik me niet vergis)
Bij gebrek daaraan verminderd het zicht en word je o.a. nachtblind. |
Dat wortels goed voor de ogen zijn. Hoe je dat weet? Heb je ooit een konijn met een bril gezien?
|
Citaat:
|
Volgens mij een fabeltje. Ik denk neit dat er iemand meer wortels eet dan ik en toch zijn mijn ogen barslecht
|
Er zit een bepaalde stof in, die goed voor je ogen is. Maar die stof zit ook wel in andere producten.
Ik eet echt nooit wortels. Oh wacht, ik heb ook een zicht van min 8 :D |
Bèta caroteen, toch? En volgens mij ook vitamine A, dat voorkomt nachtblindheid, dacht ik. Maar 't is niet zo dat je als je wortels eet ineens heel goed gaat kunnen zien, als je gewoon evenwichtig en gezond eet, is dat goed genoeg. Extra wortels zijn dus niet nodig.
|
Haiii!
Daar hebben we het net met bio over :P Je hebt in je ogen een lichtgevoelige stof: gezichtspurper/gezichtsrood. Onder invloed van licht wordt dat omgezet in gezichtsgeel. Na een lange tijd is dat gezichtspurper/gezichtsrood dus op zeg maar. Dan heb je vitamine A (in wortels idd) nodig om het gezichtsgeel om te zetten in het gezichtspurper/gezichtsrood. xxx |
In wortels zit veel vitamine A, in het lichaam wordt dat omgezet in beta-caroteen en dit is nodig voor de vorming van gezichtskleurstof in de kegeltjes in je oog :)
|
Betacaroteen is pro vitamine A. Beta caroteen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A. Dit is wat ik dacht. Om Beta caroteen om te zetten heeft je lichaam een ander stof nodig. Ik weet niet meer wat. Te veel vitmanine A is schadelijk en te veel betacaroteen niet. Heb ik het nu mis? :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En verder heb je in je netvlies een laagje met staafjes en kegeltjes, die licht op kunnen vangen. De staafjes gebruik je om in het donker te kunnen kijken. In die staafjes zit een bepaald eiwit: rodopsine. En je hebt vitamine A nodig bij de aanmaak van rodopsine. Dus vandaar. :) |
Wat gewoonmezelf zegt.
|
Inderdaad. En betacaroteen is oranje. Dat heeft niets met je ogen te maken maar het is wel zo. Het zit niet alleen veel in wortelen, maar ook in pompoenen en in zoete aardappelen.
|
tis misschien dan wel een drogreden, maar ik eet ook veel wortel, en ik zie ook nie al te best.
maar ik vin t wel gek dat juist mensen die wortel lekker vinden vaak slechte ogen hebben... |
Citaat:
Het wil niet zeggen dat wortels een soort wonder middeltje zijn waar je fantastische ogen van krijgt. Daarnaast hebben héél veel mensen een bril/lenzen, komt dat dan allemaal door het feit dat ze wel of geen wortelen eten? Tuurlijk niet! |
Goed voor je ogen =/= bevorderlijk voor je gezichtsvermogen.
|
Mensen met slechte ogen hebben bijna altijd een probleem met hun ooglens, en vitamine A is juist nodig voor rodopsine in je netvlies, dat zijn twee totaal verschillende delen van het oog
|
Heb je weleens een blind konijn gezien dan?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Het is geen dooddoener. Het is een lamme grap.
|
Citaat:
Dus geen fabeltje, maar worteltjes zijn echt goed voor je ogen :cool: |
Citaat:
Dat stond in de Donald Duck. :( |
ja als je er teveel van binnenkrijgt, krijgt je huid inderdaad een oranje kleur.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
betacaroteen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55. |