![]() |
Inkomensvorming
Hey, ik moet voor mijn examens wat meer kunnen zeggen over:
Inkomensvorming: -uit arbeid: soorten arbeid; -uit loon: direct en indirect, nominaal en reëel, tijdloon, stukloon, bruto, netto, inhoudingen op het loon. -uit kapitaal: soorten kapitaal, soorten intrestberekening. Heb al in verschillende boeken gekeken, en het net afgespeurt maar nergens heb ik iets gevonden. Iemand die me zou kunnen helpen? Dank u. |
Kun je je vraag wat specifieker stellen?
|
Mja specifieker, het is een leerplan dat ik volg en ik heb het u exact gegeven zoals het in mijn leerplan staat.
Ik heb zelf een paar jaar economie gedaan maar hier ben ik wel een leek in. Ik ga ervan uit dat ik de soorten arbeid moet geven waaruit men inkomens verwerft :s vind dit wel frustrerend, ben al de afgelopen 4 uur aan't zoeken maar nog niets bruikbaars gevonden :s |
Productiefactor -> Inkomen Arbeid -> loon
Natuur -> pacht Kapitaal -> Interest Ondernemerschap -> winst Soorten arbeid - formele of officiële economie (geregistreerd): wit betaald - informele of officieuze economie (niet-geregistreerd) - zwart betaald - onbetaald (niet-geldeconomie of parallelle economie) Indelingen van arbeid - geschoolde arbeid en ongeschoolde arbeid - hoofdarbeid en handarbeid - leidinggevende arbeid en uitvoerende arbeid nominaal loon beloning van de productiefactor arbeid. Het is het loon uitgedrukt in een geldeenheid, dus niet gecorrigeerd voor het prijspeil. Men spreekt ook wel van loon in lopende prijzen. reëel loon echt besteedbare beloning (in koopkracht uitgedrukt) van de productiefactor arbeid. Het reële loon kan uit het nominale loon worden berekend, door deze te delen door het prijsindexcijfer van de gezinsconsumptie. Deze techniek wordt defleren genoemd. Het reële loon wordt ook wel loon in constante prijzen genoemd. Ik heb een beginnetje met zoeken voor je gemaakt; maar dit moet je echt wel zelf kunnen vinden op internet. Plaats de desbetreffende term tussen " .." en je vindt er enorm veel resultaten bij (veelal samenvattingen uit verscheidene lesbrieven). |
Dank u zoooo hard!
You're my hero! zal zeker gebruiken maken van de zoekterms! |
hallo,
doe je ook mee aan de middenjury ik namelijk ook economie is niet echt het simpelste om op te zoeken he.... ikzelf heb problemen met geschiedenis mss kunnen we samenvattingen ruilen ik economie jij geschiedenis? met vriendelijke groeten eventueel kun je mij een mail sturen op knuffelbeertje_ursula@hotmail.com ciao Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12. |