![]() |
Frankenstein's tweede
(de spiegeling is als een vloek;
de beeigende verdoemenis, want de verwarde de lustige- de waarheid de realiteit liet ons schrikken, waarna te verklaren dat 'het' ons was 'wij' waren die speelden; de troef is onbekend wel tot diep in de nacht Laat het dan toch slapen Ik verplaats me, en dan wel als eerste) Tegelijkertijd beweeg jij je het is een list een strik de strop is mijn noodlot waar ik, mijzelf, aan mag en zet vijf stappen naar wat jij, de eeuwigheid, was Dan als eerste ademtocht blaas ik liefde, een kaarsje uit |
Het gedicht lijkt een duidelijke boodschap te hebben, ik bedoel: Toen je het schreef wist je vast heel goed wat je wilde zeggen. Een lezer hoeft niets van de schrijver te begrijpen, als hij dan maar wel voor zichzelf een betekenis op kan bouwen. Dat vind ik hier een beetje lastig.
Misschien komt dit doordat ik het idee heb dat je meer met woorden, nee, meer met zinnen had kunnen spelen. Want je zinnen op zichzelf vind ik wel treffend. "Laat het dan toch slapen" en "blaas ik liefde, een kaarsje uit" bijvoorbeeld. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53. |