![]() |
Binnen tien jaar diploma...
Ik heb al drie opleidingen gevolgd maar ik vond ze allemaal niet leuk...Bij de derde stopte ik al in december...Nu was ik van plan om misschien geneeskunde te studeren, maar dat duurt zes jaar en je moet je diploma binnen tien jaar halen om je studiefinanciering te behouden...Betekent dat dus dat ik bijna acht jaar de tijd heb om mijn diploma te halen? En begint die tien jaar vanaf het begin dat ik begon te studeren?
|
Die termijn van tien jaar begint te lopen op het moment dat je voor het eerst studiefinanciering ontvangt. Dat is dus vanaf het moment dat je voor het eerst aan een opleiding in het hoger onderwijs (HBO of WO) begint. Dus het zit inderdaad zoals jij al dacht.
Overigens, even iets anders, om succesvol een studie geneeskunde af te ronden heb je wel iets meer motivatie nodig dan 'ik dacht er misschien over om het te gaan doen'. Je moet het willen, onvoorwaardelijk, anders red je het nooit. Je kunt niet even aan geneeskunde beginnen om te kijken of het bevalt. |
Bedankt voor het reageren..Maar ik heb nog een vraag..Ik ben van plan om eerst mijn vwo diploma in een jaar te halen en daarna pas geneeskunde te studeren..Gaat dat dan af van mijn tien jaar of begint mijn tien jaar verder met tellen als ik weer studeer en studiefinanciering ontvang?
|
"Die termijn van tien jaar begint te lopen op het moment dat je voor het eerst studiefinanciering ontvangt." Als je tussendoor wat anders gaat doen lopen die tien jaar gewoon door.
Het gaat dus van die tien jaar af. |
niet lullig bedoelt, als het je lukt is het leuk en heel knap, maar zou je niet eerst een dag meelopen met die studie of zo ?
overigens, als je het echt graag wil doen (daar oordeel ik niet over) dan moet je je niet laten tegenhouden door een eventuele studieschuld. (sowieso, een beetje chirurg heeft dat in een jaar wel weer afgelost.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Vergeet niet dat als je als zoveel jaar gestudeerd hebt dat je dan ook niet meer zoveel jaren studiefinanciering over hebt en dat geneeskunde wel zes jaar is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar zijn cursussen voor.... bijvoorbeeld bij het JBI in Utrecht, dus zonder docent zou je eigen keus zijn. Thunder110: Het gaat om "maar" 6 vakken, echter dat ligt aan je vooropleiding. Je kunt vrijstellingen krijgen als je vakken op VWO hebt gedaan. Zo niet, dan wordt je getentamineerd in Nederlands, Engels, wiskunde B1, scheikunde 1, natuurkunde 1 en biologie 1,2. Met deze vakken ben ik zelf ook bezig, alleen niet voor geneeskunde, maar voor diergeneeskunde (colloquium doctum is voor beide studie's echter hetzelfde). Ik doe het wel zonder cursus, dus helemaal via zelfstudie en in principe is dat goed te doen; je moet wel zelfdicipline hebben en het echt willen. Denk je dat dat niet lukt, dan zijn er genoeg cursussen. De meeste universiteiten bieden ook cursussen aan, die opleiden tot de landelijke tentamens. Om daar achter te komen moet je informatie gaan vragen bij de universiteit van je keuze. |
Als je al met 3 studies gestopt bent en je hebt je vwo-diploma nog niet dan moet je dus geen geneeskunde gaan doen.
|
Citaat:
|
Maar wel een logische, lijkt me.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben nu misschien toch van plan om een colloquium doctum te gaan halen alleen vroeg ik me af of het nu niet te laat is...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@TS : een CD is iets waar je meestal een jaar voor uit moet trekken. September gaat je dus niet meer lukken, vrees ik, maar september 2007 wellicht wel. |
Citaat:
|
Dat zal nou ook wel weer meevallen, he? Als je erachter staat, kun je met een jaar een CD halen. Er zijn zelfs mensen die het in drie maanden doen, dus wat tijd aangaat is het onzin wat je zegt.
Bovendien... met pensioen, overdrijf je niet een beetje. Ik weet niet hoe oud de originele vraagsteller is, maar het zal vast nog wel even duren voordat die met pensioen gaat. Ik ben zelf 38 en doe een CD, zal dus minstens 44 jaar oud (of jong :rolleyes: ) zijn als ik afstudeer voor dierenarts. Persoonlijk vind ik dat nog geen leeftijd om met pensioen te gaan. |
Citaat:
Ten eerste: dat je eerste 3 andere studies heb geprobeerd betekent niet dat je niet geschikt bent voor geneeskunde! Ten tweede: Dan ben jij nog nooit bij een college geweest van geneeskunde, want dr zitten genoeg oudere mensen tussen die ook ondertussen met pensioen kunnen! Iedereen kan het zolang je het maar echt wilt! Dus misschien moet je eerst even nadenken voordat je er iets uit floept |
Citaat:
Óf het betekent dat de TS geen motivatie en geen doorzettingsvermogen heeft en dan moet je überhaupt niet aan een universitaire opleiding beginnen, en zeker niet één van zes (!) jaar. |
nou heb ik nog wel een vraag.... als je al dacht 'jeetje dat zijn veel boeken die ik zelfstandig door moet nemen zonder docent' maar wat denk je dat je moet doen als je eenmaal op de uni zit? natuurlijk heb je colleges, maar die omvatten echt niet die 100 pagina's die je ongeveer per week moet lezen. Uni=zelfstandig en dat moet je aankunnen.
tis maar als een soort waarschuwing... |
Ik denk dat je wel écht gemotiveerd moet zijn om geneeskunde te gaan studeren. Eerlijk gezegd zie ik dit zeer somber in, al ken ik je niet.
Je hebt al verscheidene studies gedaan en geen enkele beviel je. Het leek je wel wat om geneeskunde te gaan studeren. Pardon? Voor jou duizend anderen! Er zijn zoveel mensen in Nederland alleen al die graag geneeskunde willen studeren, er minstens zes jaar voor hebben gewerkt op vwo, gemotiveerd zijn tot op het bot en dan kom jij er even tussendoor en misschien stop je wel binnen een jaar. Weet waar je aan begint. Bovendien zijn alle boeken in het Engels. Schrikt dat niet af, dan heb je in ieder geval één stap in de goede richting. Stel dat je een soort sollicitatiegesprek zou krijgen... ík zou je in ieder geval niet aannemen op de school. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06. |