![]() |
Literatuur niet Engels, Frans, Duits
Kent iemand nog aanraders uit de literatuur die niet oorspronkelijk in het Engels Duits of Frans geschreven zijn?
|
Er zijn toch genoeg goede Nederlandstalige schrijvers...?
Of bedoel je dat niet? En wat vind jij goed? Noem eens voorbeelden. Dan is de kans dat mensen titels gaan noemen van boeken die je totaal niet liggen veel minder groot. (Er staan al zo veel topics hier en op MT met 'tips', ook van Nederlandstalige boeken.) |
Citaat:
|
Wil je juist meer Nederlandse schrijvers lezen, of ben je op zoek naar schrijvers die voorbij ons kleine West-Europa liggen?
LUH-3417 |
ik bedoelde eigenlijk ook niet-nederlands.
ik moet voor ckv boeken lezen in andere talen! Ik heb net ff gezocht maar ik kom alleen uit bij heel oude boeken. Misschien dat mensen hier nog wat recenters weten uit andere talen |
Ooit van Spaans gehoord? Er zijn veel goede Zuid-Amerikaanse schrijvers, zoals Gabriel Garcia Marquez. Verder natuurlijk ook nog veel Russische schrijvers etc etc.
|
Je kan ook de lijst van nobelprijswinnaars erop naslaan. De laatste dertig jaar heeft men daar de wonderbaarlijke ontdekking gedaan dat er kennelijk ook niet-Europese/niet-Amerikaanse/niet-mannelijke/niet-blanke schrijvers bestaan die goede boeken schrijven. (Y)
LUH-3417 |
Chinua Achebe is Afrikaans, maar die schrijft dan wel weer in het Engels... Hm :P
|
iemand nog aanraders toevallig?
|
Coetzee (geboren in Zuid-Afrika, maar schrijft in het Engels)
Dostojewski Marquez Saramago |
Dostojewski's verhalen zijn mooi. :)
Dante, zijn La Divina Commedia is bijzonder bekend. En wel tof. Heel mooi geschreven. Boris Pasternak met zijn dr. Zhivago is puik. Linkje: http://www.digischool.nl/ckv1/literatuur/intro.htm |
Issabel Allende (Argentinië of zo), zeer mooi
|
Schuld en boete van Dostojewski
|
Eva Luna van Isabel Allende vond ik mooi, en Honderd Jaar Eenzaamheid van Gabriel García Márquez ook. Oh, en de Schaduw van de Wind van Carlos Ruiz Zafón.
|
Lulu Wang - Het Lelietheater :liefde:
|
Salman Rushdie had een leuk boek, ben alleen de titel vergeten. Je kunt evenwel alles van hem lezen.
|
De duivelsverzen of een ander, Grimm?
|
Citaat:
ik weet niet in welke taal Waris Dirie schrijft, maar volgens mij is dat het de taal die ze in Somalie spreken (somaals? nee toch...). persoonlijk ben ik onder de indruk van haar boeken. |
Huh...in het Afrikaans (het 'Nederlands' dat delen van Zuid-Afrika spreekt) is veel moois geschreven, en als bonus voor de docent kan je ook nog es roepen dat je het boek in de originele taal gelezen hebt (want dat is prima te doen)
Griet skryf n sprokie - Marita van den Vyver (lekker simpel maar o zo grappig GTST thema boek) Kennis van die aand - Andre Brink (moooi...zit ook vol met bijbelverwijzingen en existentialistisch gedachtegoed...zijn docenten altijd dol op, ofzo) Die swye van Mario Salviati - Gah..was er helemaal wild van maar kan me nu de schrijver niet meer herinneren...magisch realisme roels. Maar Gabriel Garcia Marquez is natuurlijk dé middelbare school-klassieker wat betreft niet Engels/Frans/Duitse literatuur...en terecht. |
Jung Chang - Wilde Zwanen
Prachtich verhaal over 3 generaties vrouwen in China. Verder vind ik de boeken van Waris Dirie erg indrukwekkend ("mooi" is niet echt een term die je kunt gebruiken als het gaat over vrouwenbesnijdenis) |
Citaat:
CHILI |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42. |