![]() |
god is een automutilist
vandaag heb ik god ontmoet
hij droeg een witte jas het opperwezen pochte dat hij vaak het leven nam en ook soms wel eens gaf – aldus moest dit hem zijn aanvank’lijk had ik god niet herkend hij was al een beetje kaal maar wel welbespraakt met tuf als hij opgewonden raakte verbi-nding- sstrofe de dokter is een dichter zonder welke ziekte niet door een naam zou kunnen worden gehoord en uiteindelijk snijdt god ook niet met het mes maar met zijn woord |
god is even een populair woord!
Ik vind je laatste strofe echt geniaal:eek: Het gedicht heeft een cadans als een sneltrein, in de zin van het leest lekker. Ik moest hem wel even 2 x lezen ofzo, om het goed te bevatten. Het "wel welbespraakt" vind ik leuk. En je verbindingsstrofe is, tja, apart. Zit daar nog een ideologie achter? |
tuf :D Dat is Vlaams :cool:
En het idee van een menselijke kalende god dat je schetst, erg gaaf. Interessant. |
tuf zeggen ze ook op de veluwe hoor :)
het laatste stuk vind ik erg goed, maar ik denk dat je van het begin meer had kunnen maken. het beeld is zo goed; dat moet je uitbuiten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik vind het hele gedicht goed. :) Het loopt ook goed, en het is fijn om te lezen. |
Citaat:
Hier is de tekst van Youp over God, die ook minder gelijkenissen heeft met jouw tekst dan ik eerder dacht. |
Citaat:
|
Briljant! :)
En ik weet niet exact waarom, maar het spreekt me aan. Vooral de eerste strofe heeft me geboeit, en gemotiveerd tot verder lezen. (Dat is het belangrijkste aan de eerste strofe) Een mooi stukje werk, om trots op te zijn! (y) Grtjs! |
De eerste strofe is zo fijn uh. cynisch, sarcastisch, spottend, ironisch? o dat weet ik nooit, sorry, maar iets in die richting :)
Ik ben ook heel benieuwd naar het doel van je verbindingsstrofe, het voegt voor mij iig wat toe, maakt het spannend, maar ik ben benieuwd naar jouw toelichting :) |
Dankjulliewel voor het commentaar!
Dankzij CSN heb ik het kunnen schrijven. Zij heeft mij geadviseerd en ik heb haar gequote :). De verbindingsstrofe zal zijn kracht verliezen als ik hem uitleg, dus ik denk dat ik dat ook maar niet doe. |
Welk stuk van CSN heb je gequote dan?
|
Citaat:
|
Ik heb weer een afwijkende mening
Ik vind het een stuk minder dan veel andere dingen van je. Je lijkt zo veel woorden nodig te hebben. Er zitten wel leuke dingetjes in, zoals wel welbespraakt en tuf, maar in z'n geheel is het een beetje dof. Die verbindingsstrofe, had je dat vantevoren al zo bedacht, of heb je dat gedaan omdat je geen 'normale' verbindingsstrofe kon bedenken? "de dokter is een dichter zonder welke ziekte niet door een naam zou kunnen worden gehoord" lijkt wel een beetje op die ene zin van CSN's voorgedragen gedicht, "je bent [...] pas koud als de dokter je pols heeft gevoeld " In de tussenversie die je me had gestuurd was 'verbindingsstrofe' nog gewoon aan elkaar geschreven. Wat voegt dit toe, behalve dat iedereen zich nu afvraagt waarom je het hebt gedaan? Ik vind de eindstrofe eigenlijk maar flauw. |
verbi-nding-
sstrofe Ik zie daar allemaal afgebroken woorden in enzo, maar dat zal ook wel weer niet de bedoeling zijn. :o *overpeinst* Ik had je gedicht allang gelezen, maar ik weet niet zo goed wat ik erover moet zeggen. Ik vind het wel wat hebben. En de eerste strofe juist het fijnste. En ik ga over die verbindingsstrofe nadenken. |
Ik interpreteerde die verbindingsstrofe gewoon als een woordspeling; door middel van het "verkeerd" verdelen van dit woord (in lettergrepen) verbindt deze dus niet werkelijk?
De functie van de taal en spraak van de dokter vormt de kern van je gedicht (zo dacht ik) en juist door deze strofe laat je weten die taal niet echt te waarderen? ja jeetje zeg, leg eens uit? :s Ik vind je eerste twee strofes erg goed, ze lopen inderdaad erg lekker en het beeld dat je schept is sterk. Maar daarna verlies je me, het leest minder strak en ik raak het verband met het eerste deel een beetje kwijt... |
Ik snap de titel niet.
|
Citaat:
Als je mijn laatste strofen zo leest herinner je je meteen een andere zin van CSN: Je bent pas ziek als de dokter je pols heeft gevoeld. Maar daarvan kan ik in alle eerlijkheid zeggen, dat dat niet mijn bedoeling was. Ik had het gedicht af en toen pas zag ik dat die gedachte er wel doorheen zat. Sketch: als ik je niet zelf verteld had dat ik al de overeenkomst met CSN zag, was het je dan ook opgevallen? CSN en ik zitten alletwee met een zeker nominalisme in de maag. De macht en autoriteit van het woord. Alleen belicht ik het van een hele andere kant dan CSN. Dat we alletwee de dokter gebruiken als metafoor om dat duidelijk te maken zegt eerder wat over de geneeskunde. Citaat:
Citaat:
De zin heeft dus 2 kanten. Een snijdende dokter. De dokter opereert helemaal niet met zijn mes, hij opereert met zijn woord. De dokter snijdt door zijn woord in zichzelf, maar dat laatste is min of meer impliciet verborgen eigenlijk. |
Ik vind het wel een sterke metafoor eigenlijk!
|
Citaat:
Oh, ik had eerst staan "lijkt inderdaad wel een beetje op die ene zin van CSN's voorgedragen gedicht" oid. Dat inderdaad is dan denk ik weggevallen toen ik het herschreef. |
Citaat:
dichterlijke vrijheid? |
Wij zijn toch door God geschapen. Wij zijn deel van God. Alles is deel van God.
Het idee van God kost veel mensenlevens, vooral van degenen die God in het leven hebben geroepen. Het idee schaadt zijn bedenker. Bovendien: Als God wel bestaat en levens wegneemt van gelovigen wordt zijn bestaan ook minder krachtig. De dokter/God in het gedicht kan met woorden mensen tot verdoemenis veroordelen. |
Citaat:
|
Super gedicht. Geniaal, wazig met opzet. Echt leuk.
P.s. tuf is volgens mij gewoon nederlands. (in ieder geval brabants :P) |
Die verbindingsstrofe is wel een onding ! Dokter/god is wel een aardige vergelijking, spelen voor god is aan de orde van de dag, zo lijkt het.
... Faustroll, antwoordend op de vraag of hij in god gelooft: "Ik ben god." |
Hm, komt me nogal bekend voor.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hij heeft gelijk :D
|
En ik vind de titel eigenlijk een 'onprettig gevoel' brengen. In tegenstelling tot het gedicht zelf. Het begin is het leuks naar mijn mening. Lekker scherp.
Maar wat bedoel je met: zonder welke ziekte niet door een naam zou kunnen worden gehoord? |
Citaat:
|
Citaat:
En mr soija; ik geloof dat je het nog steeds niet echt begrijpt, of ik begrijp EggeD verkeerd, maar god is een metafoor voor God, net als het lam een metafoor voor onschuldigheid kan zijn. |
Citaat:
|
Leuk, lekker tempo! :)
|
Citaat:
Maf gedicht is dit toch, ik weet nog steeds geen goede reactie terwijl ik het al heel vaak heb gelezen. Getver, met tuf als hij opgewonden raakte. Eerste strofe vind ik prachtig, daarna vind ik het grappig, daarna vind ik het slim. De eindzin snijdt ook. Bah, je hebt niets aan deze kritiek. Ik geloof dat ik het gewoon een tof gedicht vind. :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11. |