![]() |
De 'R'
Nederlanders spreken op verschillende manieren de R uit. Je hebt de zogn. tong-r of de huig-r.
Op welke manier spreek jij de R uit? Wat is eigenlijk de goede manier? Ik kan de tong-r niet uitspreken. Hoe doe je dat? |
:p Volgens mij moeten we nu een phonetisch schrift gaan gebruiken... Ik gebruik geloof ik de "Velar trill" een rol+ de tong zoals je een k uitspreekt. Alleen rol ik 'm niet zo heel erg aan het eind van een woord. Maja ik vind de Nederlandse R'en nogal verwarrend oh oh eigenlijk zou iedereen de zijne moetne inspreken dan weet je een beetje hoe het klinkt...
|
Ik kan me herinneren dat dit eerder een topic geweest is.
Mijn basis-r neigt naar de 'g' toe (=Limburgse manier van uitspreken), maar ik maak ook wel eens, ter ergernis van andere Limburgers, de tong-r. |
Ik gebruik de rollende r en soms de gooise r. Ligt aan het woord.
|
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...light=rollende hier bijvoorbeeld :) |
Citaat:
|
Volgens mij met mijn huig, hij klinkt in ieder geval als een g..
|
ik zeg de r rollend, geloof ik. T klinkt niet als een 'g' in elk geval.
|
Rrrrrollend alveolair en ik ben er trots op. :o
|
Rollend, natuurlijk. Zoals het hoort. Die belachelijke Gooise TMF-R is echt te triest voor woorden. De keel-R is nog tot daar aan toe...
En hoe je die R maakt? Je laat je tong tegen het voorste deel van je gehemelte trillen... |
keel-r...maar dat komt waarschijnlijk omdat ik eerst frans heb leren spreken en dan pas nederlands? 'k Ben nu in ieder geval aan't oefenen met de tong-r, maar 'k vind het belachelijk klinken wanneer ik die gebruik :s zal wel aan mij liggen zeker :p
|
en dan hebben we nog de zachte g
|
Ik heb een huig-r. Een tongpunt r vind ik niet echt iets, trillend gaat nog wel, maar zo'n gooische(n) Bij zo'n tong r moet je de punt van je tong naar boven bewegen, geloof ik.
Ik kan hem niet laten trillen al had ik het graag:( |
Citaat:
|
Soms neig ik een beetje naar zo'n kakker-r :(
|
Citaat:
'WaarrrrrschYnlYk is de rrrrrrrrrepetitie rrrrrrrrrredelYk gemaakt' :( (hij spreekt de ij in die woorden niet uit als een 'u' maar als een IJ :confused: ) |
Ik heb een rollende Rotterdamse -r.
En heeel soms betrap ik me erop dat ik een beetje bekakt klink, maar dat ligt eraan met wie ik praat. |
Citaat:
|
Ik spreek afwisselend met een Gooische R en een huig-R. Ik ben nu hard aan het oefenen op de tongpunt-R en hij lukt al aardig(Y) Zijn best goede oefeningen voor :)
|
Hey, is de tongpunt-r ineens hip aan het worden? :cool: Vroeger vonden de mensen mij juist raar. :o
|
Huig R.
Lekker vibreren die huig. Heerlijk. |
Citaat:
zoiets? :rolleyes: En dat is leraar NL? :nono: |
Ow nee, w8 ff... had verkeerd gelezen :p Dacht dat er stond dat ie de ij als u uitsprak overal...
Ik hou mn mond nu verder.. :rolleyes: :o |
Citaat:
Juist daarom;) |
Ze zegt dat hij de schwa niet als schwa uitspreekt maar gewoon als ij.
Ik zeg: Standbeeld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Gewoon een rol-r, en dat is de enige dus :confused: . Die andere zijn accenten :p .
In de romaanse talen gebruik ik natuurlijk de huigversie, zoals ie daar hoort. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens mij ligt het dus niet aan mij, of zie ik nog iets over het hoofd? :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik gebruik de tongpunt r. De rest van de r-en komt voort uit een splaakgeblek. :)
|
Citaat:
Leuk voorbeeldje van hypercorrect vind ik altijd dat kade eigenlijk kaai was, maar dat mensen het uit gingen spreken als kade omdat ze dachten dat kaai plat was. (y) |
Citaat:
Citaat:
*Edit: het ging hier dus niet over hypocrisie. :rolleyes: |
Wat is de tong-r? :o
|
Citaat:
|
Hoewel het een uiterst vage term is (iedere letter wordt gevormd door de tong, inclusief deze beide r-varianten), lijkt hier de 'tong-r' tegenover de 'huig-r' geplaatst te worden, en duidt het dus juist de alveolaire r aan, niet de velaire. :)
Voor White Trash dus: met de 'tong-r' wordt bedoeld de r die je maakt door je tong te plaatsen op de richel die zich achter je voortanden bevindt, en die daar laat trillen, in tegenstelling tot de r die je maakt door met de achterkant van je tong het zachte gedeelte van je gehemelte te laten trillen. :) |
Oh is er een speciale regio die de tong-r gebruikt? Dan kan ik me er iets meer bij voorstellen.
|
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de spreiding eigenlijk. :cool: Hier in de omgeving (Deventer) gebruikt men hem iig doorgaans niet. Mijn gebruik ervan is te verklaren door mijn Friese roots. :)
|
Citaat:
|
Maar bij veel mensen hoor je dat verschil ook haast niet meer. Zo wordt graag vaak uitgesproken als [x:ax] (ggaag). :|
|
Mijne is de tongpunt-r. Vroeger op school regelmatig mee gepest (omg. Zutphen-Deventer), maar hier in Groningen volledig geaccepteerd.
Hoe te maken? Tongpunt beetje slap net achter je boventanden houden en dan wachten tot er iets trilt :). |
Citaat:
De huig-R is gebruikelijker in 't zuiden van het land, de tong-R meer in het noord-oosten. In het westen lijkt de kak-R over te nemen... |
Mijn R zit in m'n keel en die van de rest in mijn omgeving voor in de mond.
Ik heb het er zwaar mee. :( |
De rollende, de goeie R, zeg maar ;)
|
Citaat:
Ik kom uit het zuiden, en ik moet zeggen dat ik niet eens een 'r' kan uitspreken die meer naar voren in mijn mond ligt: dat is totaal onmogelijk. In dat opzicht hebben "wij zuiderlingen" meer met de franse taal gemeen. :D Er zijn natuurlijk ook zuiderlingen die meer abn praten natuurlijk. |
In het Nederlands gebruik ik de tongpunt-r. In het Duits een sterk rollende huig-r en in het Frans dan weer een zachte huig-r. :)
|
een R?? die doe ik uberhaupt nauwelijks, ben een Tukker hé? ;)
ben nu al twee weken bezig om het woord interpReteren fatsoenlijk uit te spreken... :s |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17. |