Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [linux] Welk systeem moet ik nemen?? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=138422)

JJzD 24-06-2002 15:26

ik heb:
P1 60
48 mb ram
1 gig HD

ik wil ermee:
routen/firewall
webserver met php/mysql (hoeveel gebruikers kan ik dan aan??)
fileserver voor mp3

Ik ben totaal N00B met linux :)

debian wil na tig keer nog geen 2de nic installeren en kan ik dus niet als router gebruiken

JJzD 24-06-2002 15:28

vergeten mail aan te vinken :)

dystopia 24-06-2002 15:33

miB RAM heeft-ie iig wel. Hoe denk jij op een 1 gB HDD GNU/Linux, webserver + content en mp3's te serveren? Hoeveel mp3's denk je dat daarop passen? 20 of 30? :p

JJzD 24-06-2002 15:34

Citaat:

dystopia schreef:
Hoeveel mp3's denk je dat daarop passen? 20 of 30? :p
wijsneus :p

op langer termijn zet ik er wel 5 gig bij
of miss ook wel niet aangezien me labtop nu weg is

dan wil ik er gewoon documenten bij opslaan :)

dystopia 24-06-2002 15:38

Mja. En ik denk, hoe spijtig het ook moge zijn, niet dat Samba, Apache, MySQL, SSH en SMTP (+ evt. POP3) allemaal in combinatie lekker gaat draaien. Je hebt gewoon een oude kutprocessor. Als firewall is dat ding perfect. Mailserver evt. ook wel. Maar verder wordt het echt kielekiele :p (en de distro doet er dan niet zo toe ;)

JJzD 24-06-2002 15:41

Citaat:

dystopia schreef:
Samba, SSH en SMTP (+ evt. POP3)
waar zou ik die allemaal voor nodig hebben dan ??

*is n00b*

JJzD 24-06-2002 15:42

Citaat:

JJzD schreef:

waar zou ik die allemaal voor nodig hebben dan ??

*is n00b*

webserver heeft desnoods maar 1 gebruiker

het is all1 om te demo-en wat ik voor de opdr8gever heb gemaakt met mysql en php :)

nu heb ik geen mysql :)

Koen 24-06-2002 15:43

Samba: Filesharing zoals Windows dat doet.
SSH: Het op afstand bedienen van je Linux bak.
SMTP en Pop3: Mailserver.
Apache: Webserver.

JJzD 24-06-2002 15:47

Citaat:

Koen schreef:
Samba: Filesharing zoals Windows dat doet.
SSH: Het op afstand bedienen van je Linux bak.
SMTP en Pop3: Mailserver.
Apache: Webserver.

ssh en mailserver mogen eruit
samba ook mocht dat nodig zijn :)

maar bedankt :)

Lethalis 24-06-2002 20:01

Citaat:

dystopia schreef:
Mja. En ik denk, hoe spijtig het ook moge zijn, niet dat Samba, Apache, MySQL, SSH en SMTP (+ evt. POP3) allemaal in combinatie lekker gaat draaien. Je hebt gewoon een oude kutprocessor. Als firewall is dat ding perfect. Mailserver evt. ook wel. Maar verder wordt het echt kielekiele :p (en de distro doet er dan niet zo toe ;)
Ik draai 2 servers met elk een P166 .. en die doen prima dienst als File- en printserver, firewall en webserver (incl. PHP en MySQL).

De processor is het probleem niet denk ik, maar die HD is idd erg klein (de kleinste die ik gebruik is 6.5GB). Het zou misschien mogelijk zijn om een minimale Debian installatie te doen en alleen de nodige deamons toe te voegen. Dan verbruik je misschien 300 - 500 MB aan ruimte (incl. swap) en heb je toch nog de helft over voor andere dingen.

dystopia 24-06-2002 20:36

Citaat:

******** schreef:
Ik draai 2 servers met elk een P166 .. en die doen prima dienst als File- en printserver, firewall en webserver (incl. PHP en MySQL).
Oh, ik draai ook een firewall/router/server op een P200. Dat is heel wat anders dan een P60 hoor. Bovendien draait dat ook niet allemaal lekker op zo'n bak.

JJzD wil Apache icm. PHP en MySQL lokaal gebruiken. Dat is behalve snelheidtests natuurlijk weer wel te doen en dat is heel wat anders dan een site draaien op zo'n bak.

Qua minimale install: dat werkt niet. Je hebt op een gegeven moment ook compilers en devel utils nodig wil je wat compileren. Ook wil je een eigen text editor naar smaak. Kost allemaal ruimte - moet je rekening mee houden.

JJzD 27-06-2002 12:08

het is maar een P60 :)
maar een grotere HD zou dus wel kunnen dan??
debian wil na ig keer geen 2e netwerkkart pakken dus die kan ik niet gebruiken
(vast een hardwarefout ofzo)

JJzD 08-08-2002 17:10

ik ga debian nog 's proberen maar samba en mailserver trekt ie wel denk je??

(sorry voor de up maar d8 dat het hier nog wel thuishoorde)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.