![]() |
Leren een relatie te onderhouden?
Hoi allemaal,
ik zit met iets wat misschien voor jullie een beetje onzinnig is..ik weet het niet. Het zit namelijk zo, ik heb al wat relaties achter de rug, en iedere keer gaat het weer mis. Dit zit mij erg dwars. Ik heb al 2 relaties achter de rug van elk bijna 2 jaar! En nu heb ik een relatie van net een jaartje. Alleen..er zijn nu weer allemaal botsingen en meningsverschillen. Zo ging het bij mijn vorige relaties ook, dit was het begin van het einde. Maar nu wil ik heel graag bij deze jongen blijven, ik wil niet weer ruzie maken tot we erbij neervallen. Ik ga nu ook echt de fout bij mezelf zoeken, maar ik weet niet of ik dat moet doen. Wat denken jullie, heb ik gewoon nog niet de juiste gevonden, of moet ik beter leren omgaan met meningsverschillen en relaties? Ik weet het even niet meer allemaal.. :( Maar ik raak er gek van om elke relatie helemaal kapot te zien gaan terwijl mijn vriend en ik wel echt hetzelfde levensbeeld hebben enzo.. En kom alsjeblieft niet met 'praat erover' enzo, heel lief bedoeld, maar mijn vriend en ik doen niets anders. En met mijn exen heb ik ook altijd heel veel gepraat. Nouja misschien zeik ik gewoon te erg, maar ik baal er gewoon van dat elke relatie bij mij kapot lijkt te gaan :s . Kan ik geen relatie onderhouden? Of heb ik gewoon de juiste nog niet gevonden? |
Citaat:
|
Misschien praat je juist wel te veel?
Ik was in het begin ook geneigd om constant maar te praten over alles wat beter kan in de relatie en over alles wat me dwars zat, maar kan me voorstellen dat je partner juist daar erg moe van gaat worden. Als praten niet helpt terwijl je zo je best doet, creëert dat vaak juist alleen maar meer wrijving. Ik zou gewoon even een stapje terug doen, elkaar wat meer de ruimte geven en het hebben over de leuke dingen van het leven/de relatie. Maar misschien lul ik nu wel onzin, want ik kan niet echt duidelijk opmaken wat nou het probleem is? |
Citaat:
maar nu had ik dat eindelijk afgeleerd, en laatst begon hij opeens over allerlei negatieve dingen! En toen had ik het helemaal gehad en wilde ik het echt uitmaken :s Ik zal inderdaad proberen gewoon meer aandacht te geven aan de leuke dingen. Nouja het probleem is, dat ik niet weet of ik nu weer moet vechten voor deze relatie, zoals mijn vorige 2 relaties, of dat ik gewoon moet toegeven dat dit dan blijkbaar niet de juiste persoon voor mij is, en ik ook niet voor hem .... :( Ik ben een beetje moe van al dat gevecht :( |
Leer elkaar te accepteren... Zorg voor wederzijds respect en leg de oorzaken van problemen niet steeds bij een ander ('je bent er zo weinig de laatste tijd', 'ja maar jij bent ook niet gezellig als ik thuis ben', 'dat komt doordat je altijd zo zit te zeuren', 'maar... 'etc.). Dan kun je bezig blijven.
Je zegt dat jullie veel praten... Blijkbaar gaat er toch iets niet goed. Misschien praten jullie wel, maar verandert er niets in jullie gedachtengang. Dat is natuurlijk wel de bedoeling. En steeds ruzie maken om daarna het uit te praten werkt natuurlijk ook niet. De ruzies zijn er dan toch en die maken het er echt niet beter op. Probeer juist die ruzies te voorkomen. Daar moet dus iets veranderd worden. |
Citaat:
En ik denk inderdaad dat we heel veel praten, zonder dat er écht iets verandert.. :s |
Stel je vriend zegt iets wat jij niet leuk vindt, dan reageer je op een bepaalde manier waardoor jullie ruzie krijgen. Ook al zit je vriend fout, probeer rustig te reageren. Probeer er een grapje van te maken. Let niet op alle kleine dingetjes die fout gaan.
Door zelf positief tegenover je relatie te staan, gaat hij dat gevoel vanzelf overnemen. Als het allemaal niet werkt, passen jullie misschien toch niet zo goed bij elkaar. Waar maken jullie ruzie over? |
Citaat:
En hij kan af en toe ook wel eens fel uit de hoek komen..en dan reageer ik daar inderdaad fout op, ik 'hap' altijd.. Maar je hebt gelijk, ik ga proberen een grapje ervan proberen te maken, meer humor er proberen in te stoppen.. En ik stond ook de laatste tijd heel positief tegenover onze relatie, maar nu laatst ging het weer mis, en nu weet ik het allemaal niet meer :( Aan de ene kant wil ik hem vasthouden, aan de andere kant ben ik boos op hem en de situatie dat het weer mis is gegaan terwijl ik nu echt positief tegenover alles stond. Ik legde altijd de schuld bij mezelf, maar nu geef ik hem daar de schuld van..omdat ik positief was, maar hij weer niet..:( |
Kijk, als jij echt ontzettend je best hebt gedaan om het beste ervan te maken en het wil na een tijdje nog steeds niet lukken, moet je jezelf niet blijven vermoeien natuurlijk. Als het niet beter gaat, is het na een tijdje klaar. Dan kost de relatie je veel te veel energie. Maar te snel opgeven is zonde.
Mijn vriend moet trouwens ook veel uit mij trekken en dat werd hij na een heel aantal maanden ook wel eens zat. Dat is er langzaam wel uitgesleten, ook omdat ik meer uit mezelf durfde te zeggen. Ik heb hem ook vaak uitgelegd waarom ik dingen niet zomaar zei en hij begreep wel dat ik het zo voelde. Daardoor respecteerde hij het meer etc. Iedere relatie heeft wel eens moment waarop het even minder gaat... Soms gaat het daarna weer beter, andere keren blijft het minder gaan en gaat het dus uit. Veel succes ermee in ieder geval :) |
Volgens mij... maak jij je veels te druk :)
|
Klinkt een beetje als een 'Disney-complex'. Niet zo druk maken!
|
haha ja maar het stomme is, dat als ik me dan een keer niet druk maak, en het is gezellig, hij zich opeens druk gaat maken en we alsnog moeilijke gesprekken hebben..en ik ga er dan nog ook op in met mijn stomme kop
wat dat betreft zijn we goed op elkaar afgestemd :s maar ik ga in ieder geval wel proberen me minder druk te maken! :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet elke relatie is ervoor gemaakt om te blijven, soms gaat 't gewoon uit. Teken dat je de juiste nog niet gevonden hebt... Niet te snel de fout bij jezelf zoeken. 't Is goed dat je dat doet, maar je mag de fout niet exclusief bij jezelf zoeken. Krijg je alleen maar complexen van. :)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01. |