![]() |
programma
bestaat er ook een programma dat je wiskundige formules met veel breuken en exponenten etc. handig en overzichtelijk op je computer kunt typen? Dus dat je geen soep krijgt van haakjes en dergelijken als je een breuk wil opschrijven.
|
Maple. Mathematica (cross-platform). Beiden zijn commercieël.
Bij Maple moet je wel alles eerst in haakjes noteren, maar nadat je op enter ramt, laat ie netjes een breuk of exponentiële functie zien. Open source alternatieven (die ik zelf niet gebruikt heb, dus ik weet niet of het wat is en of het alleen maar voor Windhoos is): * Axiom (BSD license) * Maxima (GPL). * EigenMath (freeware) |
Maple is erg handig maar kost nogal wat centjes.
Word heeft iets dat je 'equation editor' heet. Staat bij invoegen/object, als je het hebt tenminste. |
In Word zit een 'programmatje'. Klik op 'Invoegen', 'Object Invoegen' en dan iets van 'Vergelijkings editor' of 'Math type' (?) ofzo. Het is gewoon een simpel programmatje, maar wel duidelijk.
|
Dat zeg ik. :p
|
hmm hij staat er niet tussen, kan ik dat word dingetje ook downloaden ergens?
|
mathtype kan je misschien downloaden
|
Citaat:
dit is precies wat ik zocht. |
Voor wiskundige teksten is de enige echte oplossing natuurlijk LaTeX!
Helemaal gratis en voor niets, en je produceert er de mooiste teksten mee. |
Voor een beginner of iemand die maar op beperkte schaal wiskunde-formuletjes op het scherm moet toveren is LaTeX niet aan te raden. Mathtype is dan ideaal, eenvoudig in gebruik en toch redelijk uitgebreid qua mogelijkheden.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33. |