![]() |
[wi] DV
Nieuwe vraag:
Bepaal de Laplace getransformeerde van f(t) = te2t sin t. |
Ik heb m'n fout inmiddels gevonden, ik weet alleen niet wat er fout is.
Dus als iemand kan laten zien hoe ik y'=-y-e^t had moeten oplossen dmv variatie van de constanten ben ik ook weer blij |
Je integreert eerst de homogene vergelijking dmv scheiden van veranderlijken en vindt dan: c.e^(-t). Het voorstel tot particuliere oplossing mbv variatie van de constante is dan: c(t).e^(-t).
Substitueren in de DV: c'(t).e^(-t) = -e^(-t) c'(t) = -1 c(t) = INT -1 dt = -t => y_p = -t.e^(-t) Samen met de homogene levert dit de volledige oplossing: y = (c-t)e^(-t) |
Citaat:
|
Geen van beide, als voorstel (op een constante na die je van t laat afhangen) neem je e^(-t), dus c(t).e^(-t).
|
Maar als ik het dmv een integratiefactor uitreken komt er het volgende uit:
y'+y=-e^t y*e^t=int (-e^2t)=-0,5e^2t y= c2e^t - 0,5e^t |
Ik begrijp eerlijkgezegd niet wat je hier doet, een integrerende factor maar dan...?
Wat snap je niet aan de gegeven oplossing, dmv variatie van de constante zoals je vroeg? |
Citaat:
c'(t).e^(-t) = -e^(-t) moet dat niet: c'(t).e^(-t) = -e^(t) zijn? |
Citaat:
Waarbij b de factor voor de y in de vergelijking is. Vervolgens kan je stellen dat: I*y=int (I*-e^t) En dan los je dan op. Dat antwoord klopt met het gegeven antwoord. |
Citaat:
Ik had het eerder niet door, ik heb de opgave opgelost met een minteken in de exponent van het rechterlid. Oops :) |
Citaat:
2(s-2)/(1+(s-2)²)² Of zoek je een uitwerking? |
Citaat:
De Laplacegetransformeerde van sin(t) is 1/(s²+1), dus met behulp van de eerste formule vind je dan: L{e2*t*sin(t)}=1/((s-2)²+1), en met behulp van de tweede formule vind je dan: L{t*e2*t*sin(t)}=2(s-2)/((s-2)²+1). |
Citaat:
|
Citaat:
:confused: |
Citaat:
=-C(x)*e-t-et, dus C'(x)*e-t=-et, dus C'(x)=-e2*t, dus C(x)=-1/2*-e2*t+c, dus y=-1/2*et+c*e-t. |
Citaat:
Ik kom idd ook tot c'= -e^2t en dat integreer ik dan tot -0,5e^2t. En daarnaast zie ik ook niet hoe je van 0,5e^2t+C naar y=-0,5e^t gaat. Zou je dat misschien nog kunnen toelichten? |
Citaat:
=-1/2*e2*t*e-t+c*e-t =-1/2*et+c*e-t. |
ok bedankt :)
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41. |