![]() |
Geld op kamers etc.
Hoe zit het als je ouders gaan scheiden en je bent (ongeveer) verplicht om op kamers te gaan?
Mijn zus is nu bijna 18 jaar. Maar omdat mijn vader teveel verdiend (en nu dus dat geld nog op allebei mijn ouders naam staat) Kan ze bijna geen studiefinanciering krijgen (250 euro per maand ofzoiets(het minimale)) Daarmee kan ze het niet zomaar redden om op kamers te gaan!, Hoe zou ze ooit aan meer geld kunnen komen? Ook zit het zo dat mijn moeder bijna geen inkomsten heeft en dat ze onder 'gemeenschap van goederen'(als ik het goed heb) getrouwt zijn, zodat mijn moeder met veel moeite alleen mij nog in huis kan nemen.. Hier zitten we heel erg mee, want van mijn vader krijgt mijn moeder niets.. Zijn er site's etc waar ik meer uitleg hierover kan krijgen? |
Echt vervelend voor je, maar over het geld en je ouders en hoe dat precies zit, weet ik niet. Maar het geld dat je zusje krijgt is normaal. Veel mensen bij mij op school zitten ook op kamers en die krijgen hetzelfde bedrag en die moeten ook alles zelf betalen. De enige oplossing is dan een lening bij de IB-groep of gaan werken. Ik zou wel ff op de site van de IB-groep kijken, want misschien staat daar nog nuttige info op. Succes!
|
Jouw vader is verplicht een aantal dingen rond jouw studie voor je te betalen. Weigert hij, dan zou ik eens met de IB-Groep bellen :)
|
De reden dat mensen met rijkere ouders minder stufi krijgen, is dat de ouders ook wel een beetje kunnen bijdragen. Als het goed is heeft je zus een brief van de ib-groep gekregen, of die krijgt ze nog, waarin staat hoeveel jullie ouders moeten bijdragen aan haar studie. De ouderlijke bijdrage plus de studiefinanciering is doorgaans net genoeg voor collegegeld, studieboeken, eten en kamerhuur; om geld voor leuke dingen te hebben kan ze een bijbaantje nemen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
zoek een baantje en leen bij de IBG
|
Citaat:
En meteen in de schulden (n), teringzooi al dat geld :@ |
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn genoeg studenten die lenen, gelukkig hoef ik dat niet en ben ik me ouders dankbaar voor. Maar ze betalen alleen me boeken, collegegeld en ziektekosten. Maar me ouders hebben me wel al vroeg leren omgaan met geld en de waarde daarvan. en ach een lening bij de IB-groep is best een asantrekkelijk lening tegen een aantrekkelijk aflossing grtz ivo |
Je kan het op een hardheidsclaussule gooien, daar ben ik op het moment mee bezig. Maar dan moet je slecht contact hebben met een van je ouders, en dat is niet het geval denk ik.
Wanneer je ouders scheiden krijgen allebei de ouders een papier dat ze moeten invullen, en via de belasting dienst wordt hun inkomen gecheckt. Je vader zal dan een bijdrage moeten gaan betalen. Dat is ongeveer 200 euro per maand. Met de basisbeurs erbij komt je dan op 450 euro. Daar kan je in principe je huur + eten al van betalen. Dangn og een baantje erbij voor een deel van je studie en voor leuke dingen. Desnoods leen je je studie bij elkaar. Waarom kan je moeder jou wel in huis nemen maar je zus niet? |
Ik zou geen genoegen nemen met een baante voor minder dan 5 euro per uur (als je 18 bent).
Verder hebben veel mensen een lening, en stimuleert de regering het aanvragen van een lening door de rente heel laag te houden (bijna net zo hoog als je rente die je op een spaarrekening vangt bij de bank). Je mag het bovendien in 10 jaar terugbetalen. Dat kan iedereen wel. Je kunt best 150 lenen per maand. Zo'n lening is er trouwens speciaal voor mensen die veel zelf moeten betalen. |
lenen bij de ib-groep is simpelweg de goedkoopste vorm van lenen die er momenteel bestaat.
Daarnaast zijn ze gewoon heel redelijk als het op terugbetalen aankomt. maar in principe moeten de ouders de beurs aanvullen tot het standaardbedrag. In theorie heeft elke student evenveel : een gedeelte beurs, eventueel een aanvullende beurs als de ouders niet zoveel verdienen en anders een ouderbijdrage, eventueel een gedeelte lening of een bijbaantje. of je doet allebei, je werkt en je leent wat bij, zodat je tijdens je studie normaal kan leven en je op je studie kunt richten. |
Citaat:
|
Citaat:
Promotiewerk, je kan je op al die websites zo inschrijven en als ik wil kan ik iedere zaterdag en een doordeweekse dag voor ze werken dus het is niet dat ze nooit bellen. Het loon is bijna altijd rond de 7.50 bruto |
Citaat:
|
Hoezo, van je vader krijgt je moeder niets? Als jij thuis woont en onder de 18 bent, moet er toch gewoon alimentatie betaalt worden?
Verder inderdaad, die ouderbijdrage. Ik zou als ik je zus was, maar eens even met pa gaan praten. En verder werken en lenen; ik ken genoeg mensen die daarmee rondkomen. (Hoor er alleen niet bij :o). |
Citaat:
Als je in een restaurant werkt, krijg je weliswaar minimumloon, maar daar komt veel fooi bij. Ga mij niet zeggen dat er het niet voor het kiezen hebt.. |
Citaat:
waar je woont maakt wat dat betreft ook een hoop uit. |
Citaat:
Wat je niet moet doen (over het algemeen) is - werken in een winkel of supermarkt - werken in de horeca, waar je weinig/geen fooi krijgt - oppassen Schoonmaken, administratief werk en vooral promotiewerk (call centres etc) worden goed betaald. |
Citaat:
Supermarkt/Winkel verdiend niet super nee als je begint, maar zodra je promotie maakt word het al wel iets beter en ach ik kom met op me 20ste met 6,27 per uur en secundair goede arbeidsvoorwaarde heel goed rond. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat is er mis met werken in een winkel ? verdient best redelijk en kan erg leuk werk zijn, afhankelijk van het werk. Werken in de horeca is gewoon erg gezellig, dus die snap ik ook niet helemaal. Fooien kan tegenwoordig kloppen - dat was vroeger beter. (Nou klink ik als mn opa... :() Oppassen kan ook goed verdienen, als je dat voor vrienden of zo doet. (Zo krijgt mn zus voor een dag oppassen - van acht tot vier - 80 euro, contant. Niet gek hoor.) Schoonmaakwerk verdient ook wel redelijk, lijkt me, maar ik kan me leuker werk voorstellen. (Hoezo is schoonmaken 'beter' dan winkelwerk :S ?) administratief werk is goed betaald, en leuk als je ervan houdt. (Ik hou de boekhouding etc. van de zaak hier bij; ik hou dr niet echt van, maar t moet gebeuren. Ik zou er echter zelf nooit werk in zoeken.) Overigens moet je daar meestal wel iets van papieren voor hebben. promotiewerk is vaak op tijdelijke basis; echt vast werk heb je er meestal niet aan. Sowieso, buiten-promotie doe je alleen zomers. Het verdient wel goed, daar heb je een punt. Je staat ook voor schut, maar ach, who cares. Callcenterwerk is alleen echt leuk als het 'gevraagde' telefoontjes zijn of zo; werk waarbij je rond etenstijd mensen opbelt om ze een verzekering aan te smeren lijkt me nou niet bepaald leuk werk. maar mocht je werk zoeken, en je hebt een rijbewijs, is het ook leuk om werk te zoeken als pakketbezorger bij een vrachtbedrijf, of iets in die richting. Soms worden er ook wel studentchauffeurs gevraagd, die mogen dan in hun vrije tijd 'belangrijke' lui rondrijden. Ook het ophalen van huurauto's (dan ben je een hiker,geloof ik) kan wel leuk zijn. Verdient goed, en je rijdt nog eens in leuke wagens he. maar echt, alleen in grote steden vind je als student makkelijk werk. Daarbuiten ben je OF te oud (duurder) of niet vaak genoeg inzetbaar (je moet ook nog studeren he). Of het zoontje van de directeur krijgt de baan, als je in friesland woont. |
Ik merk dat ik bij een aantal mensen een verkeerde indruk hebt gewekt. Wat ik eerder zei over bijbaantjes, dat ik wat ik van anderen heb meegekregen. Jullie kunnen natuurlijk andere ervaringen hebben, prima om dat even bij elkaar te zetten. Maar ik denk niet dat je per definitie kan zeggen dat dingen absoluut onmogelijk zijn. De kans kan misschien klein zijn, maar niets is echt onmogelijk. (Een vriend van mij verdient € 17 euro per uur (bijbaantje) met het begeleiden van gehandicapte jongeren, ik weet het klinkt onmogelijk en als hemel op aarde, maar het is echt zo).
ALs je echt in geldnood zit, is het misschien verstandig om 'gewoon even voor het geld te gaan'. Als uitzendkracht bijvoorbeeld. Je hebt dan geen vast werk, maar je kunt meestal wel veel werken als je wilt. Daarbij wordt je best redelijk betaald. Als je een weekje vrij hebt tussendoor is dit een goede oplossing, of gecombineerd met een andere (vaste) baan. Ik neem aan dat de zus van de topicstarter gaat studeren in een grotere stad (niet per de Randstad) dus daar zal ze ook wel aan een dergelijk baantje kunnen komen. Rondvragen bij vrienden, studiegenoten helpt ook. |
Citaat:
Maar het zijn er gewoon heel weinig die echt zo goed verdienen |
Stel je voor je verdient zo'n 200 euro met werken (wat best moeilijk is, maartoch)
200 + 80 euro stufi 85 euro verzekering 150 euro school 25 euro boeken ----- Je kan wel zeuren over je werken.. maar het is echt HEEL leuk 20 euro per maand over te houden voor andere spullen. Dan vraag ik me toch af hoe je genoeg geld zou moeten krijgen |
Citaat:
Stel je doet een studie waarbij je maar weinig college hebt (dat komt best vaak voor). Dan kun je wel 15 uur werken als je wilt (dan verdien je circa 250 euro) |
Citaat:
Citaat:
|
als je pa niet WIL betalen kan je dat kenbaar maken aan de IBG. je moet t echter wel 'bewijzen'.
over werken in horeca; mijn officiele loon is 4 euro. maar met fooi krijg ik toch zeker wel gemiddeld 11 a 12 euro per uur.... so much voor minder fooi dan vroeger! (en ik werk al in de horeca sinds 2001, nog voor het eurotijdperk dus) |
Citaat:
|
Citaat:
ja ze rekenen er inderdaad alleen maar op, er is niemand die controleerd of jij die allimentatie (om het zo maar even te noemen) krijgt. Ik dacht dat je na een jaar nog iets kan starten onder de naam 'weigerachtige ouders' en een vriendin van mij zei dat je in Gouda bij een instelling het kan afdwingen ofzo. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36. |