![]() |
Copyright, hoe zit dit?
Ik heb een vraagje.
Voor een stagebedrijf heb ik een site gebouwd. De afbeeldingen zijn van hun, dus ook de basis van de site. Alleen ik heb hem in elkaar gezet en de dingen erop gezet enzo. Hoe zit het nu met de copyright? Kan ik ook verwachten dat ze mij ("Gemaakt door Elkana" oid) op de site vermelden? Kan ik dat van ze vragen? |
Ok, ze willen het niet hebben dat ik met mijn naam erop sta..
Ik heb er toch erg veel werk ingestoken... :s Jammer |
nou het lijkt me wel netjes als er ergens staat (bij een soort credits of contact pagina) wie de site heeft gemaakt... maar of dat altijd gebeurt en of dat zo 'hoort' weet ik niet. krijg je er wel betaald voor? zo niet dan vind ik het wel netje als je naam ergens mag staan
|
Zo werkt dat bijna altijd met stages.
|
Tjah, in dit geval werk je voor een bedrijf en doe je alles wat je doet ook in hun naam. Wel zou het netjes zijn middels de broncode even te vermelden wie het gemaakt heeft, dat is achteraf ook wel zo handig.
|
Toevallig heb ik een eigen IT bedrijf... Het is zo dat jij het copyright bezit over hetgeen je gemaakt hebt (net zoals een auteur copyright heeft over het boek dat hij heeft geschreven)...
Echter, je kan het bedrijf niet verplichten om jouw naam op hun site te zetten. Hierover had je vooraf afspraken moeten maken. Het stagebedrijf heeft er ook geen baat bij om jouw naam te vermelden... |
Citaat:
In jouw geval is dat anders, omdat je niet in dienstbetrekking bent. Toch doe je er goed aan duidelijkheid te scheppen over het auteursrecht van je werk. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik vind het wel duidelijk wat jullie zeggen. Je kan van allebei de punten wat zeggen. Dat wel.
Voor mij zou het dus sonde (klote) kunnen zijn omdat mijn naam er in vermeld wordt terwijl ik de site wel heb gebouwd. Maar omdat mijn 'baas' mij de opdracht heeft gegeven, zou hij dus de copyright krijgen. Dat snap ik. En op de site staat ook 'Copyright 2006 by [naam bedrijf]". Maar dan kan hij toch wel zo aardig zijn om mijn naam alleen maar even te noemen? Want anders zul je zien, dan krijg ik bijvoorbeeld en slecht cijfer en heeft hij mooi gratis een nieuwe website!? Of zie ik dit nu verkeerd? Het lijkt me gewoon wel eerlijk om mijn naam eventjes - ook al is het lettertype punt 5 - er bij te zetten? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij mijn vorige webdesignbedrijf stond in de algemene voorwaarde onder andere vastgesteld dat er mijn naam en een link naar mijn webdesign promotiesite geplaatst wordt op elke site die ik maak, tenzij anders afgesproken.
Wil de klant mijn naam er niet op, dan moet hij een andere webdesigner zoeken (maar natuurlijk maak je voor klanten die veel willen betalen een uitzondering ;) ). Ik zou je in ieder geval - zoals eerder al is gezegd - aanraden voortaan van tevoren afspraken hierover maken. Als je het dan niet eens kunt worden met de klant, heb je in ieder geval niet een heleboel werk gedaan voor niets. Mij persoonlijk maakt 't niet zoveel uit of mijn naam erop staat (vandaar dat ik die algemene voorwaarden nu niet meer hanteer). Als ik mijn geld maar krijg, ben ik al dik tevreden :) Bovendien heb ik altijd nog een site met een portfolio waarop staat welke sites ik heb gemaakt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18. |