Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   VWO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Uitsluiting nderwerpen examens (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1387670)

professor2 03-04-2006 15:35

Uitsluiting nderwerpen examens
 
wat vinden jullie van de onderwerpen die itgeslopten zijn van examen >?
voor biologie is uitgesloten

Subdomein C1 Levenscyclus en erfelijke informatie (eindterm 27 t/m 40)

De kandidaat kan
27 de relatie leggen tussen DNA en genotype.
28 uitleggen waardoor het fenotype ontstaat onder invloed van genotype en milieufactoren.
29 aan de hand van gegevens aangeven of bepaalde veranderingen van het fenotype worden veroorzaakt door genotype of milieu.
30 uitleggen waardoor geslachtelijke voortplanting, in tegenstelling tot ongeslachtelijke voortplanting, nieuwe combinaties van erfelijke informatie oplevert.
31 uitleggen op welke manier de verdeling van erfelijk materiaal over de geslachtscellen tot stand komt.
32 voor- en nadelen van klonering in de landbouw uitleggen.
33 aangeven dat de mens met oude en nieuwe technieken ingrijpt in erfelijke informatie met het doel de door de mens gewenste eigenschappen te verbeteren:
• gebruik van mutatie;
• gebruik van recombinatie;
• veredelen;
• fokken;
• recombinant-DNA-techniek;
• celfusie;
• selectie.
34 een eigen standpunt ten aanzien van genetische modificatie beargumenteren.
35 uitleggen waardoor veredelen en fokken kunnen leiden tot verlies van erfelijke informatie.
36 de uitkomst voorspellen van mono- en dihybride kruisingen, onder andere met behulp van kansberekeningen
in het bijzonder:
• dominante en recessieve allelen;
• intermediair fenotype;
• X-chromosomale genen;
• gekoppelde genen.
37 de in eindterm 36 genoemde kennis toepassen in stamboomonderzoek en bij de erfelijke bepaling van het geslacht.
38 een beargumenteerde mening geven over het toepassen van prenatale diagnostiek bij de mens.
39 aangeven dat karyogrammen gebruikt worden bij erfelijkheidsadvisering en afwijkingen in vorm en aantallen chromosomen herkennen in een karyogram.
40 aangeven dat erfelijke en milieufactoren invloed hebben op het ontstaan van ziekten
in het bijzonder:
• de invloed van erfelijke factoren op hart- en vaatziekten (hypercholesterolemie);
• de invloed van milieufactoren bij het ontstaan van kanker (asbest, carcinogene stoffen, UV-straling).

Subdomein C2 Levenscyclus van de mens (eindterm 41 t/m 59).
De kandidaat kan
41 met behulp van anatomische informatie de primaire en secundaire geslachtskenmerken bij de vrouw en de man noemen en in afbeeldingen herkennen.
42 de functies van de geslachtsorganen beschrijven
in het bijzonder:
• vorming en transport van eicellen;
• vorming, opslag en transport van zaadcellen.
43 aangeven dat een eicel in een eileider bevrucht wordt en dat de innesteling in de baarmoeder plaatsvindt.
44 de functie van trofoblast, placenta en vruchtvliezen uitleggen en hun ontwikkeling beschrijven.
45 aangeven dat placenta, navelstreng, vruchtvliezen en vruchtwater een rol spelen in de voeding en bescherming van het embryo en de foetus.
46 aan de hand van een gegeven afbeelding beschrijven welke veranderingen er plaatsvinden in de bloedsomloop bij de geboorte en vlak erna en uitleggen wat de functie hiervan is.
47 de lichamelijke ontwikkeling van kind naar volwassene beschrijven, zoals deze in de puberteit plaats vindt; beschrijven hoe groei en ontwikkeling door voeding en hormonen beοnvloed worden.
48 uitleggen dat de relatie tussen lichaamsoppervlak en volume evenals de verhouding van de lichaamsdelen verandert tijdens de groei.
49 de cyclische veranderingen beschrijven die tijdens de menstruatiecyclus plaatsvinden, aangeven welke hormonen en hormoonklieren bij deze veranderingen betrokken zijn en de invloed van anticonceptiepillen hierop aangeven.
50 een beargumenteerde mening geven over de betekenis van seksualiteit voor de mens.
51 een beargumenteerde mening geven over aspecten van seksualiteit zoals: hetero- en homoseksualiteit, erfelijk en cultureel bepaalde verschillen tussen man en vrouw en seksueel geweld.
52 een relatie leggen tussen seksueel gedrag en seksueel overdraagbare ziekten.
53 de effecten beschrijven van oestrogenen, progesteron, placentahormonen, oxytocine en prolactine op vruchtbaarheid, zwangerschap, bevalling en lactatie.
54 aangeven wanneer in de menstruatiecyclus een vrouw vruchtbaar is.
55 aangeven dat er voorwaarden zijn voor een goede vruchtbaarheid
in het bijzonder:
• voeding;
• algemene gezondheidstoestand;
• leeftijd;
• een geschikte temperatuur in de testes;
• milieufactoren zoals de afwezigheid van toxische stoffen.
56 methoden aangeven waarmee wordt geprobeerd ongewenste kinderloosheid op te heffen
in het bijzonder:
• kunstmatige inseminatie;
• in-vitrofertilisatie.
57 een beargumenteerde mening geven over het gebruik van nieuwe voortplantingstechnieken bij de mens.
58 de toepassing en het werkingsprincipe aangeven van de volgende anticonceptiemethoden en de voor- en nadelen van deze methoden noemen:
• ’de pil’;
• condoom;
• spiraaltje;
• pessarium;
• sterilisatie.
59 een eigen mening formuleren met betrekking tot de kwaliteit van het leven in relatie met ingrepen van de gezondheidszorg.


en daar baal ik behoorlijk van erfelijkheids shizzels is echt het makkelijkste wat er bij zit

:(

Snees 03-04-2006 15:53

Hetzelfde geldt voor scheikunde: niks fijner dan een redoxreactie oplossen. Met zuur-base weet je nooit waar je aan toe bent.

Nick-Name 03-04-2006 16:08

Citaat:

Snees schreef op 03-04-2006 @ 16:53 :
Hetzelfde geldt voor scheikunde: niks fijner dan een redoxreactie oplossen. Met zuur-base weet je nooit waar je aan toe bent.
Lol dat vind ik nou juist andersom.. Redox vind ik altijd alle kanten op kunnen, zuur base is het altijd wel duidelijk wat de zuur en de base is..

Ik heb trouwens het idee dat alleen het uitsluiten van Redox echt een voordeel is, voor de andere vakken valt het allemaal wel mee volgens mij..

da leentjuh 03-04-2006 16:29

Dat van bio vind ik qua genetica kut, was altijd mooi punten incasseren. Dat gedoe met die hormonen was altijd wel lastig, dus dat is beter.
Redox is ook niet mijn favo onderwerp, al helemaal dat gezeur met die elektrochemische cel, dus dat scheelt dan weer wel. Maar zuur-base vind ik nog lastiger eigenlijk.
Bij wiskunde B1 zit continue dynamische modellen er niet bij, dat is wel minder.

remy476 03-04-2006 17:52

Citaat:

da leentjuh schreef op 03-04-2006 @ 17:29 :
Dat van bio vind ik qua genetica kut, was altijd mooi punten incasseren. Dat gedoe met die hormonen was altijd wel lastig, dus dat is beter.
Redox is ook niet mijn favo onderwerp, al helemaal dat gezeur met die elektrochemische cel, dus dat scheelt dan weer wel. Maar zuur-base vind ik nog lastiger eigenlijk.
Bij wiskunde B1 zit continue dynamische modellen er niet bij, dat is wel minder.

ze kunnen je wel een elektrochmische cel geven maar geen halfreacties op laten schrijven d8 ik.

da leentjuh 03-04-2006 17:54

Citaat:

remy476 schreef op 03-04-2006 @ 18:52 :
ze kunnen je wel een elektrochmische cel geven maar geen halfreacties op laten schrijven d8 ik.
Oh. Ik heb alleen scheikunde 1, dacht dat daar helemaal geen redox in voorkwam?

gewoonmezelf 04-04-2006 07:03

Hmmm

zijn er nog meer van die uitgesloten dingen bij andere vakken?

Dit heb k namelijk nog nooit gezien :P

xxx

Sylph 04-04-2006 08:21

Valt grafen & matrices nou wel of niet weg uit wiskunde A1?

Anneka 04-04-2006 08:31

Citaat:

Sylph schreef op 04-04-2006 @ 09:21 :
Valt grafen & matrices nou wel of niet weg uit wiskunde A1?
Ik heb het iig niet bij wisa12

Sylph 04-04-2006 09:05

Ik vond het raar, want ik als op watmoetikleren.nl bij VWO-Wiskunde A1-2005/2006 en bij domein Ea (Grafen en matrices) staan bij de doelen zowel CSE & SE...

Wel raar, want ik heb wel ooit een se over die stof gehad dacht ik. Maar dit jaar hebben we grafen en matrices overgeslagen voor de se-stof? Raar.

Snees 04-04-2006 11:48

Citaat:

Sylph schreef op 04-04-2006 @ 10:05 :
Ik vond het raar, want ik als op watmoetikleren.nl bij VWO-Wiskunde A1-2005/2006 en bij domein Ea (Grafen en matrices) staan bij de doelen zowel CSE & SE...

Wel raar, want ik heb wel ooit een se over die stof gehad dacht ik. Maar dit jaar hebben we grafen en matrices overgeslagen voor de se-stof? Raar.

Je moet ook niet bij watmoetikleren.nl kijken.

Maar: http://www.eindexamen.nl/9336000/1f/...kx60k7u0#par14

Sylph 04-04-2006 11:58

Oh, wat aardig van je Snees. Als ze dat nou op ιιn site zetten. :p

Sidhe 04-04-2006 12:32

Citaat:

Sylph schreef op 04-04-2006 @ 09:21 :
Valt grafen & matrices nou wel of niet weg uit wiskunde A1?
Bijlage 1. Domeinen c.q. subdomeinen waarover op het centraal examen vwo in 2006 respectievelijk 2007 geen vragen worden gesteld

1. Wiskunde A12006 en 2007
Domein Ea, Grafen en Matrices (109-121)

5803 04-04-2006 12:43

Heeuh, Wiskundeleraar heeft dat echt totaal niet verteld dat er ook maar enigszins iets zou wegvallen ofzo! Gisteren had ik het laatste SE voor Wiskunde A1, en dat zou alle examenstof zijn, en er is toch redelijk wat over matrices gevraagd. Flauw. Had ik liever iets moeilijkers weggehad, want matrices is echt het makkelijkste van Wiskunde.

professor2 04-04-2006 15:53

Citaat:

Snees schreef op 03-04-2006 @ 16:53 :
Hetzelfde geldt voor scheikunde: niks fijner dan een redoxreactie oplossen. Met zuur-base weet je nooit waar je aan toe bent.
och scheikunde maakt volgens mij niet zoveel uit wat ze uitsluiten over alle onderwerpen zijn wel verveledne vragen te bedenken
als mijn scheikunde leraar zich weer eens uitleeft en zelf een nieuwe stof bedenkt etc maakt het niet uit of dat zuur base is of redox hoor :p (n)

Poepkind 05-04-2006 20:18

Mijn natuurkunde leraar houdt stellig vol dat ALLE stof terugkomt op het examen en er NIKS vervalt. Ik probeer hem al een maand aan zn verstand te peuteren dat dit niet zo is, maar hij wilt niet luisteren! Hij is gewoon dom.

Lucky Luciano 05-04-2006 23:27

Citaat:

Poepkind schreef op 05-04-2006 @ 21:18 :
Mijn natuurkunde leraar houdt stellig vol dat ALLE stof terugkomt op het examen en er NIKS vervalt. Ik probeer hem al een maand aan zn verstand te peuteren dat dit niet zo is, maar hij wilt niet luisteren! Hij is gewoon dom.
Het onderdeel elektromagnetisch spectrum is bij nk1 en kn1,2 geschrapt

remy476 06-04-2006 08:40

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 06-04-2006 @ 00:27 :
Het onderdeel elektromagnetisch spectrum is bij nk1 en kn1,2 geschrapt
jammer dat was net zo simpel

Vitamintje 07-04-2006 18:52

Economie 1,2 22006 en 2007
Domein O, Onderontwikkeling (67-76)
Domein P, Sociale zekerheid (77-83)

Sociale zekerheid vind ik echt algemene ontwikkeling, snap niet dat ze dat eruit halen.

Anneka 08-04-2006 08:35

Citaat:

Vitamintje schreef op 07-04-2006 @ 19:52 :
Economie 1,2 22006 en 2007
Domein O, Onderontwikkeling (67-76)
Domein P, Sociale zekerheid (77-83)

Sociale zekerheid vind ik echt algemene ontwikkeling, snap niet dat ze dat eruit halen.

hmm sociale zekerheid vond ik altijd wel makkelijk, de onderontwikkeling vond ik beetje onzin. Het zijn ding die je over het algemeen toch wel weet, scheelt weer wat leerwerk.

Philemon 09-04-2006 14:58

Citaat:

da leentjuh schreef op 03-04-2006 @ 17:29 :
Dat van bio vind ik qua genetica kut, was altijd mooi punten incasseren. Dat gedoe met die hormonen was altijd wel lastig, dus dat is beter.
Redox is ook niet mijn favo onderwerp, al helemaal dat gezeur met die elektrochemische cel, dus dat scheelt dan weer wel. Maar zuur-base vind ik nog lastiger eigenlijk.
Bij wiskunde B1 zit continue dynamische modellen er niet bij, dat is wel minder.

Vraagje tussendoor he: wat zijn ook alweer continue dynamische modellen? Zijn dat die figuren waar je dan met phi moet gaan werken?

sdekivit 09-04-2006 20:50

continue dynamische modellen wordt al jaren geschrapt in het CSE --> differentiaalvergelijkingen.


Scheikunde wordt dit jaar ook weer lastig --> redox geschrapt (loser-examens voor scheikunde dit jaar dus .....)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.