![]() |
Uitsluiting nderwerpen examens
wat vinden jullie van de onderwerpen die itgeslopten zijn van examen >?
voor biologie is uitgesloten Subdomein C1 Levenscyclus en erfelijke informatie (eindterm 27 t/m 40) De kandidaat kan 27 de relatie leggen tussen DNA en genotype. 28 uitleggen waardoor het fenotype ontstaat onder invloed van genotype en milieufactoren. 29 aan de hand van gegevens aangeven of bepaalde veranderingen van het fenotype worden veroorzaakt door genotype of milieu. 30 uitleggen waardoor geslachtelijke voortplanting, in tegenstelling tot ongeslachtelijke voortplanting, nieuwe combinaties van erfelijke informatie oplevert. 31 uitleggen op welke manier de verdeling van erfelijk materiaal over de geslachtscellen tot stand komt. 32 voor- en nadelen van klonering in de landbouw uitleggen. 33 aangeven dat de mens met oude en nieuwe technieken ingrijpt in erfelijke informatie met het doel de door de mens gewenste eigenschappen te verbeteren: gebruik van mutatie; gebruik van recombinatie; veredelen; fokken; recombinant-DNA-techniek; celfusie; selectie. 34 een eigen standpunt ten aanzien van genetische modificatie beargumenteren. 35 uitleggen waardoor veredelen en fokken kunnen leiden tot verlies van erfelijke informatie. 36 de uitkomst voorspellen van mono- en dihybride kruisingen, onder andere met behulp van kansberekeningen in het bijzonder: dominante en recessieve allelen; intermediair fenotype; X-chromosomale genen; gekoppelde genen. 37 de in eindterm 36 genoemde kennis toepassen in stamboomonderzoek en bij de erfelijke bepaling van het geslacht. 38 een beargumenteerde mening geven over het toepassen van prenatale diagnostiek bij de mens. 39 aangeven dat karyogrammen gebruikt worden bij erfelijkheidsadvisering en afwijkingen in vorm en aantallen chromosomen herkennen in een karyogram. 40 aangeven dat erfelijke en milieufactoren invloed hebben op het ontstaan van ziekten in het bijzonder: de invloed van erfelijke factoren op hart- en vaatziekten (hypercholesterolemie); de invloed van milieufactoren bij het ontstaan van kanker (asbest, carcinogene stoffen, UV-straling). Subdomein C2 Levenscyclus van de mens (eindterm 41 t/m 59). De kandidaat kan 41 met behulp van anatomische informatie de primaire en secundaire geslachtskenmerken bij de vrouw en de man noemen en in afbeeldingen herkennen. 42 de functies van de geslachtsorganen beschrijven in het bijzonder: vorming en transport van eicellen; vorming, opslag en transport van zaadcellen. 43 aangeven dat een eicel in een eileider bevrucht wordt en dat de innesteling in de baarmoeder plaatsvindt. 44 de functie van trofoblast, placenta en vruchtvliezen uitleggen en hun ontwikkeling beschrijven. 45 aangeven dat placenta, navelstreng, vruchtvliezen en vruchtwater een rol spelen in de voeding en bescherming van het embryo en de foetus. 46 aan de hand van een gegeven afbeelding beschrijven welke veranderingen er plaatsvinden in de bloedsomloop bij de geboorte en vlak erna en uitleggen wat de functie hiervan is. 47 de lichamelijke ontwikkeling van kind naar volwassene beschrijven, zoals deze in de puberteit plaats vindt; beschrijven hoe groei en ontwikkeling door voeding en hormonen beοnvloed worden. 48 uitleggen dat de relatie tussen lichaamsoppervlak en volume evenals de verhouding van de lichaamsdelen verandert tijdens de groei. 49 de cyclische veranderingen beschrijven die tijdens de menstruatiecyclus plaatsvinden, aangeven welke hormonen en hormoonklieren bij deze veranderingen betrokken zijn en de invloed van anticonceptiepillen hierop aangeven. 50 een beargumenteerde mening geven over de betekenis van seksualiteit voor de mens. 51 een beargumenteerde mening geven over aspecten van seksualiteit zoals: hetero- en homoseksualiteit, erfelijk en cultureel bepaalde verschillen tussen man en vrouw en seksueel geweld. 52 een relatie leggen tussen seksueel gedrag en seksueel overdraagbare ziekten. 53 de effecten beschrijven van oestrogenen, progesteron, placentahormonen, oxytocine en prolactine op vruchtbaarheid, zwangerschap, bevalling en lactatie. 54 aangeven wanneer in de menstruatiecyclus een vrouw vruchtbaar is. 55 aangeven dat er voorwaarden zijn voor een goede vruchtbaarheid in het bijzonder: voeding; algemene gezondheidstoestand; leeftijd; een geschikte temperatuur in de testes; milieufactoren zoals de afwezigheid van toxische stoffen. 56 methoden aangeven waarmee wordt geprobeerd ongewenste kinderloosheid op te heffen in het bijzonder: kunstmatige inseminatie; in-vitrofertilisatie. 57 een beargumenteerde mening geven over het gebruik van nieuwe voortplantingstechnieken bij de mens. 58 de toepassing en het werkingsprincipe aangeven van de volgende anticonceptiemethoden en de voor- en nadelen van deze methoden noemen: de pil; condoom; spiraaltje; pessarium; sterilisatie. 59 een eigen mening formuleren met betrekking tot de kwaliteit van het leven in relatie met ingrepen van de gezondheidszorg. en daar baal ik behoorlijk van erfelijkheids shizzels is echt het makkelijkste wat er bij zit :( |
Hetzelfde geldt voor scheikunde: niks fijner dan een redoxreactie oplossen. Met zuur-base weet je nooit waar je aan toe bent.
|
Citaat:
Ik heb trouwens het idee dat alleen het uitsluiten van Redox echt een voordeel is, voor de andere vakken valt het allemaal wel mee volgens mij.. |
Dat van bio vind ik qua genetica kut, was altijd mooi punten incasseren. Dat gedoe met die hormonen was altijd wel lastig, dus dat is beter.
Redox is ook niet mijn favo onderwerp, al helemaal dat gezeur met die elektrochemische cel, dus dat scheelt dan weer wel. Maar zuur-base vind ik nog lastiger eigenlijk. Bij wiskunde B1 zit continue dynamische modellen er niet bij, dat is wel minder. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hmmm
zijn er nog meer van die uitgesloten dingen bij andere vakken? Dit heb k namelijk nog nooit gezien :P xxx |
Valt grafen & matrices nou wel of niet weg uit wiskunde A1?
|
Citaat:
|
Ik vond het raar, want ik als op watmoetikleren.nl bij VWO-Wiskunde A1-2005/2006 en bij domein Ea (Grafen en matrices) staan bij de doelen zowel CSE & SE...
Wel raar, want ik heb wel ooit een se over die stof gehad dacht ik. Maar dit jaar hebben we grafen en matrices overgeslagen voor de se-stof? Raar. |
Citaat:
Maar: http://www.eindexamen.nl/9336000/1f/...kx60k7u0#par14 |
Oh, wat aardig van je Snees. Als ze dat nou op ιιn site zetten. :p
|
Citaat:
1. Wiskunde A12006 en 2007 Domein Ea, Grafen en Matrices (109-121) |
Heeuh, Wiskundeleraar heeft dat echt totaal niet verteld dat er ook maar enigszins iets zou wegvallen ofzo! Gisteren had ik het laatste SE voor Wiskunde A1, en dat zou alle examenstof zijn, en er is toch redelijk wat over matrices gevraagd. Flauw. Had ik liever iets moeilijkers weggehad, want matrices is echt het makkelijkste van Wiskunde.
|
Citaat:
als mijn scheikunde leraar zich weer eens uitleeft en zelf een nieuwe stof bedenkt etc maakt het niet uit of dat zuur base is of redox hoor :p (n) |
Mijn natuurkunde leraar houdt stellig vol dat ALLE stof terugkomt op het examen en er NIKS vervalt. Ik probeer hem al een maand aan zn verstand te peuteren dat dit niet zo is, maar hij wilt niet luisteren! Hij is gewoon dom.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Economie 1,2 22006 en 2007
Domein O, Onderontwikkeling (67-76) Domein P, Sociale zekerheid (77-83) Sociale zekerheid vind ik echt algemene ontwikkeling, snap niet dat ze dat eruit halen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
continue dynamische modellen wordt al jaren geschrapt in het CSE --> differentiaalvergelijkingen.
Scheikunde wordt dit jaar ook weer lastig --> redox geschrapt (loser-examens voor scheikunde dit jaar dus .....) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.