Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Meervoudige persoonlijkheid (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1388943)

Silver_Rose 05-04-2006 13:42

Meervoudige persoonlijkheid

Wanneer heb je een meervoudige persoonlijkheid?

Iveauh 05-04-2006 13:49

als je verschillende persoonlijkheden hebt :confused:

Silver_Rose 05-04-2006 13:49

Citaat:

Iveauh schreef op 05-04-2006 @ 14:49 :
als je verschillende persoonlijkheden hebt :confused:
voorbeeld?

Nona 05-04-2006 13:50

Als je een meervoudige persoonlijkheidsstoornis (multiple personality disorder) hebt. Dat betekent dat je een aantal persoonlijkheden hebt, elk met eigen gedachten, ideeën en gewoontes. Deze leven niet zozeer naast elkaar, maar wisselen elkaar af: het ene moment ben je de één, het andere moment de ander (hoe lang een persoonlijkheid aanhoudt verschilt).

Verwar dit niet met schizofrenie. Dat gebeurt in de media vaak, maar schizofrenie houdt onder andere in dat je waanideeën hebt (bijvoorbeeld grootheidswaanzin of achtervolgingswaanzin) en hallucinaties (bijvoorbeeld stemmen horen, maar die niet herkennen als onderdeel van jezelf).

Silver_Rose 05-04-2006 13:55

Citaat:

Kruimel schreef op 05-04-2006 @ 14:50 :
Als je een meervoudige persoonlijkheidsstoornis (multiple personality disorder) hebt. Dat betekent dat je een aantal persoonlijkheden hebt, elk met eigen gedachten, ideeën en gewoontes. Deze leven niet zozeer naast elkaar, maar wisselen elkaar af: het ene moment ben je de één, het andere moment de ander (hoe lang een persoonlijkheid aanhoudt verschilt).

Verwar dit niet met schizofrenie. Dat gebeurt in de media vaak, maar schizofrenie houdt onder andere in dat je waanideeën hebt (bijvoorbeeld grootheidswaanzin of achtervolgingswaanzin) en hallucinaties (bijvoorbeeld stemmen horen, maar die niet herkennen als onderdeel van jezelf).

dankje :)

ik kon natuurlijk ook op google zoeken, :p sorry,,
k was al bang dat ik dat had,,
want ik heb heel vaak verschillende meningen, en anderen worden daar gek van, want het ene moment zeg ik dat, en het andere moment is dat weer totaaal anders, alsof ik 2 verschillende personen ben :confused:

maar het is wel erg vergezocht om te zeggen dat ik zo'n stoornis heb.

Nona 05-04-2006 14:04

Citaat:

Silver_Rose schreef op 05-04-2006 @ 14:55 :

want ik heb heel vaak verschillende meningen, en anderen worden daar gek van, want het ene moment zeg ik dat, en het andere moment is dat weer totaaal anders, alsof ik 2 verschillende personen ben :confused:

Dan ben je gewoon nog bezig meningen te vormen, heel normaal in de puberteit. Verander jij lekker van mening. :)

Silver_Rose 05-04-2006 14:06

Citaat:

Kruimel schreef op 05-04-2006 @ 15:04 :
Dan ben je gewoon nog bezig meningen te vormen, heel normaal in de puberteit. Verander jij lekker van mening. :)
Ik kan er zelf soms best wel gestoord van worden, maarja het gaat wel weer over :p

Paranoide 05-04-2006 15:04

Vaak van mening veranderen is iets heel anders dan twee of vier of negentien volledig verschillende personen zijn.

coopergirl 05-04-2006 15:14

Het heet trouwens tegenwoordig geen meervoudige persoonlijkheidsstoornis meer maar DIS (Dissociatieve Identiteits Stoornis). Vaak hebben deze mensen ook kenmerken zoals depersonalisatie, derealisatie, 'geheugenverlies' (niet weten wat een andere persoonlijkheid heeft gedaan).

Silver_Rose 05-04-2006 15:49

Citaat:

Paranoide schreef op 05-04-2006 @ 16:04 :
Vaak van mening veranderen is iets heel anders dan twee of vier of negentien volledig verschillende personen zijn.
ja, daarom zei ik ook dat ik het wel erg vergezocht van mezelf vond. :)

Iveauh 06-04-2006 16:20

hahahah wat een achterlijk topic :D

Nona 06-04-2006 16:33

Citaat:

coopergirl schreef op 05-04-2006 @ 16:14 :
Het heet trouwens tegenwoordig geen meervoudige persoonlijkheidsstoornis meer maar DIS (Dissociatieve Identiteits Stoornis).
OMG ja, dat is nog wel het vermoeiendste aan terminologie: alles moet veranderen. Verstandelijk gehandicapten mogen geen verstandelijk gehandicapten meer heten na mongolen, idioten en dommies. En we noemen die mensen die er anders uitzien opeens Afro-Europeanen in plaats van zwarten of negers.

Dodelijk vermoeiend.

Nala 06-04-2006 17:07

Je kunt hier ook even kijken voor meer informatie Klik dan even links op mps/dis

fiepje 06-04-2006 17:35

Citaat:

Iveauh schreef op 06-04-2006 @ 17:20 :
hahahah wat een achterlijk topic :D
:/

alluman 06-04-2006 18:04

Citaat:

Silver_Rose schreef op 05-04-2006 @ 14:55 :

Meid, verander vastbesloten van mening! Wat kan jou het schelen dat een ander daar gek van wordt. Jij denkt tenminste na.

alluman 06-04-2006 18:05

Citaat:

Nala schreef op 06-04-2006 @ 18:07 :
Je kunt hier ook even kijken voor meer informatie Klik dan even links op mps/dis
Ik vraag em af hoeveel loginnamen je dan per lid hebt... :D

Nala 06-04-2006 18:53

Citaat:

alluman schreef op 06-04-2006 @ 19:05 :
Ik vraag em af hoeveel loginnamen je dan per lid hebt... :D
Dat ligt er dus aan hoeveel alters er zijn en hoeveel van die alters eraan behoefte hebben om lid te zijn :)

coopergirl 06-04-2006 19:22

Citaat:

Kruimel schreef op 06-04-2006 @ 17:33 :
OMG ja, dat is nog wel het vermoeiendste aan terminologie: alles moet veranderen. Verstandelijk gehandicapten mogen geen verstandelijk gehandicapten meer heten na mongolen, idioten en dommies. En we noemen die mensen die er anders uitzien opeens Afro-Europeanen in plaats van zwarten of negers.

Dodelijk vermoeiend.

Hé, ik heb het niet verzonnen ;)
Soms kom je via de nieuwe naam verder op google dan met de oude term.

Verstandelijk gehandicapten zijn these days personen met een verstandelijke beperking :p Veel te lange zin (n)

Nala 06-04-2006 19:54

Citaat:

coopergirl schreef op 06-04-2006 @ 20:22 :
Verstandelijk gehandicapten zijn these days personen met een verstandelijke beperking :p Veel te lange zin (n)
Was het ook niet op een gegeven moment dat er voor gepleit werd ze 'mensen met mogelijkheden' te noemen? Zoiets staat me nog bij :s

coopergirl 06-04-2006 20:36

Citaat:

Nala schreef op 06-04-2006 @ 20:54 :
Was het ook niet op een gegeven moment dat er voor gepleit werd ze 'mensen met mogelijkheden' te noemen? Zoiets staat me nog bij :s
Het zou me niets verbazen, 'mensen met mogelijkheden' benadrukt de mogelijkheden, de positieve punten die nog aanwezig zijn.. Niets mag negatief klinken. Je bent in de GGZ ook geen patiënt meer maar een cliënt e.d..

Nona 06-04-2006 20:56

Citaat:

coopergirl schreef op 06-04-2006 @ 21:36 :
Je bent in de GGZ ook geen patiënt meer maar een cliënt e.d..
Die term benadrukt in mijn ogen alleen maar dat het een bedrijf is dat bepaalde winsten moet halen, met gelimiteerd budget en tijd.

Klaas B. 06-04-2006 22:00

Ik heb de GGZ en dergelijke instanties (als het RIAGG) altijd al gezien als de verzamelplaats van op commercie gebaseerde semi-psychologen c.q. maatschappelijk werkers.
Wat een aanfluiting.

Myuki 06-04-2006 22:29

Citaat:

Heb ik ook gehoord ja, vreselijk.

Fade of Light 07-04-2006 01:04

Citaat:

Kruimel schreef op 06-04-2006 @ 21:56 :
Die term benadrukt in mijn ogen alleen maar dat het een bedrijf is dat bepaalde winsten moet halen, met gelimiteerd budget en tijd.
Hoho, dan werden ze wel consument genoemd :P(consument is iemand die een product verbruikt/gebruikt.)

cli·ënt (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die van de diensten van een advocaat, notaris, psychotherapeut, maatschappelijk werker e.d. gebruikmaakt in zijn verhouding tot deze

Volgens de vandale staan ze volledig in hun recht ;)

Tot zover mijn jaarlijkse bijdrage. Ik ga weer terug in winterslaap :+

CoveredEyes 07-04-2006 18:01

Ik vind cliënt vriendelijker klinken dan patient, maar oke, wie ben ik? :P

mathfreak 08-04-2006 13:39

Citaat:

CoveredEyes schreef op 07-04-2006 @ 19:01 :
Ik vind cliënt vriendelijker klinken dan patiënt, maar oke, wie ben ik? :P
Hier kan ik me wel in vinden. Bij het begrip patiënt denk je wat dat betreft in eerste instantie toch aan iemand die ziek is, dus het begrip cliënt komt dan toch een stuk neutraler, en dus ook prettiger, over.
Ik heb zelf in dat verband zo'n 2 jaar geleden bezwaar gemaakt tegen het feit dat men op de site van CZ in de medische encyclopedie van patiënten met het syndroom van Asperger sprak. Mijn reactie was dat mensen met het syndroom van Asperger geen patiënten zijn omdat ze niet ziek zijn, maar alleen een andere vorm van denken en beleven van dingen hebben dan "normale" mensen. Ik stelde toen dan ook voor om de termen patiënt(en) met het syndroom van Asperger" door "iemand(mensen) met het syndroom van Asperger" te vervangen, wat toen ook gebeurd is. :)

*amélie* 08-04-2006 14:11

Citaat:

Was het niet 'mensen met andere mogelijkheden'?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.