Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   ik zweef weg (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1389183)

lieke008 05-04-2006 19:04

ik zweef weg

de wereld draait door
ik ben gestopt
er is niks meer dat ik zie of hoor
geen hart meer dat klopt

mijn lichaam blijft liggen
het is een ding
dat me niet meer past
en dan zweef ik weg
grijp om me heen
probeer iets te grijpen
grijp niets vast

mensen kijken naar mijn lichaam
met gesloten ogen ligt het daar, doodstil
ze zien me niet, blijven staan
ik schreeuw, gil, geen geluid
hou me tegen
laat me niet gaan

MarvinMys 05-04-2006 20:06

heel mooi (y)

zou je misschien ook op de mijne willen reageren??? :o

slapeloze nachten (A)

maar echt waar....super mooi gedaan (y)

Paars_Draakje 05-04-2006 20:14

Mooi :)

CSN 06-04-2006 09:58

Waarom vinden jullie het mooi?

Rita Pavlovic 06-04-2006 11:14

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo bijzonder?

Misschien dat het mooier is als je niet zoveel aandacht besteedt aan of iets rijmt. Je gedicht loopt op zich namelijk best lekker, maar van die te duidelijk aanwezige rijm maakt het een beetje te voor de hand liggend. Het 'vloeit' niet zo lekker door bij het lezen, want je aandacht wordt automatisch getrokken door het woord waar door de rijm de klemtoon op valt.

(ik geloof niet dat dit een hele duidelijke uitleg was...)

Persoonlijk vind ik het ook altijd leuker als mensen een originele manier proberen te vinden om iets simpels uit te leggen. Dat heb je bijvoorbeeld leuk gedaan bij

het is een ding
dat me niet meer past

Zoiets omschrijft het gevoel van 'het lichaam verlaten' veel beter dan de zo veelvuldig gebruikte frases als 'ik zweef weg' of 'met gesloten ogen ligt het daar'. Probeer een beetje origineel en speels met taal om te gaan, dat maakt het interessanter om te lezen :)

CSN: Ik krijg zo een beetje het idee dat jij je nogal ergert aan reacties als 'goh jeetje wat mooi' zonder verdere uitleg of onderbouwing? :D

lieke008 06-04-2006 13:06

dank je voor jullie reacties
ik dicht niet zo vaak dus ik wist neit wat er zou komen
maar bedankt voor jullie reacties

het klopt dat ik erg let op rijmen
dat is automatisch

heskk93 06-04-2006 19:46

eeyzz,, liekuhh, goed gedicht hoowr, wel ff un vraagiejj:
Hebbiej wel es vaker gedicht? Ervaring helpt!

Roosje 06-04-2006 19:48

Citaat:

heskk93 schreef op 06-04-2006 @ 20:46 :
eeyzz,, liekuhh, goed gedicht hoowr, wel ff un vraagiejj:
Hebbiej wel es vaker gedicht? Ervaring helpt!

Omg.

CSN 06-04-2006 19:51

Citaat:

Rita Pavlovic schreef op 06-04-2006 @ 12:14 :

CSN: Ik krijg zo een beetje het idee dat jij je nogal ergert aan reacties als 'goh jeetje wat mooi' zonder verdere uitleg of onderbouwing? :D

Jij niet dan?

.. ik erger me trouwens ook aan mensen die de naam Lieke als "liekuhh" schrijven of 'vraagje' als 'vraagiejj,' etc.

Rita Pavlovic 06-04-2006 20:24

Citaat:

CSN schreef op 06-04-2006 @ 20:51 :
Jij niet dan?

.. ik erger me trouwens ook aan mensen die de naam Lieke als "liekuhh" schrijven of 'vraagje' als 'vraagiejj,' etc.

Nogal.

Oh oh oh en mensen die een letter minder in hun alfabet hebben: 'Lache...!' en 'Jonge...!' en nog meer van zulke zooi. Het wordt bij ons aangeduid als 'de 'n'-loze meute'. Beetje cru misschien, maar kom nou: je hebt toch normaal basisschoolonderwijs gehad of niet soms? Terug naar het aap-noot-mies-leesplankje en leer S-P-E-L-L-E-N.

heskk93 07-04-2006 14:55

hallo,
sorry voor mijn ongehoorde taalgebruik
Ik heb dat aap-noot-miesplankje toch nog maar eens bekeken :p
maar om even tot de goede orde te komen: als je 's avonds lekker lui achter de computer zit weg te doezelen, heb je echt geen zin meer om volgens de officiële nederlandse spellingsregels te gaan typen.

Trouwens, dit is een dichtersforum, en eigenlijk niet bedoeld om over spelling te gaan discussiëren.
Toch zal ik ophouden met het volgens jullie 'ongehoorde' geschrijf.

CSN 07-04-2006 15:09

Dichten = taal = spelling!

heskk93 07-04-2006 15:10

Oke, sorry forumbaas......

Not for Sale 07-04-2006 15:21

Citaat:

CSN schreef op 07-04-2006 @ 16:09 :
Dichten = taal = spelling!
dichten > taal > spelling :o

CSN 07-04-2006 15:24

Kijk, ik wil niet dat je denkt dat we op DoP een stelletje zeuren zijn, echt niet. Ik vind het ook helemaal niet erg dat je af en toe een b33tj sow spelt; ik weet niet hoe oud je bent, maar gezien je nickname schat ik een jaar of 12 en ik weet van mezelf dat ik drie jaar geleden ook absoluut (bewust danwel onbewust) geen ster in spellen was. Dat hoeft ook niet, dat komt nog wel, maar dat neemt niet weg dat we je er niet op hoeven te wijzen. Heus, doe er vooral je voordeel mee.

MarvinMys 08-04-2006 22:28

Citaat:

Not for Sale schreef op 07-04-2006 @ 16:21 :
dichten > taal > spelling :o
:eek: (y) ;)

Not for Sale 08-04-2006 22:33

Eigenlijk :
spelling http://www.pmg.lcs.mit.edu/papers/popl97/subset.gif taal http://www.pmg.lcs.mit.edu/papers/popl97/subset.gif dichten

Maar goed :o

Rita Pavlovic 09-04-2006 11:28

Citaat:

heskk93 schreef op 07-04-2006 @ 15:55 :
hallo,
sorry voor mijn ongehoorde taalgebruik
Ik heb dat aap-noot-miesplankje toch nog maar eens bekeken :p
maar om even tot de goede orde te komen: als je 's avonds lekker lui achter de computer zit weg te doezelen, heb je echt geen zin meer om volgens de officiële nederlandse spellingsregels te gaan typen.

Trouwens, dit is een dichtersforum, en eigenlijk niet bedoeld om over spelling te gaan discussiëren.
Toch zal ik ophouden met het volgens jullie 'ongehoorde' geschrijf.

En zo hoort het ook!

En sorry van mijn kant als ik gemeen uit de hoek ben gekomen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik een paar jaar geleden door de een of andere wereldvreemde wethouder gedwongen werd bijlessen Nederlandse Taal te volgen (even voor de goede orde: ik woon hier nu al heel wat jaartjes en ik sta voor Nederlands gemiddeld een dikke acht) omdat ik buitenlands ben en hij meende dat bepaalde van origine buitenlandse 'hoge risicogroepen' (voor de duidelijkheid: deze regel gold slechts voor een aantal landen en mensen die wél hulp nodig hadden maar per ongeluk genoeg gewoon Nederlands waren of niet tot de doelgroep behoorden werden niét toegelaten) deze lessen nodig hadden. En ik was toen ook zo ongeveer jou leeftijd. Vandaar dat ik nu die houding heb van 'ik pik het absoluut niet dat een hollander wél gewoon shit mag schrijven!'.

(ik heb mij trouwens kéihard verzet tegen die onzinnige bijlessen en kreeg ook van de school binnen de korste keren mijn gelijk. Misschien ook omdat ik zo verdomd bijdehand was tegen de arme leraar die de lessen afnam. De verplichte bijlessen zijn gecanceld en de toelatingseisen zijn nu niet meer gericht op afkomst maar op beheersing van de taal.)

Rita Pavlovic 09-04-2006 11:29

Pfff ik kan mij er nóg over opwinden...

heskk93 12-04-2006 19:14

Citaat:

CSN schreef op 07-04-2006 @ 16:24 :
Kijk, ik wil niet dat je denkt dat we op DoP een stelletje zeuren zijn, echt niet. Ik vind het ook helemaal niet erg dat je af en toe een b33tj sow spelt; ik weet niet hoe oud je bent, maar gezien je nickname schat ik een jaar of 12 en ik weet van mezelf dat ik drie jaar geleden ook absoluut (bewust danwel onbewust) geen ster in spellen was. Dat hoeft ook niet, dat komt nog wel, maar dat neemt niet weg dat we je er niet op hoeven te wijzen. Heus, doe er vooral je voordeel mee.
Ja, ik ben 12, maar ik kan wel spellen hoor :)
Ik zit in de brugklas van het Gymnasium, dus van mij kun je wel iets meer verwachten dan 'msn taawll' of hoe je tijdens het msnnen ook maar typt.
Kijk, zoals ik al eerder zei, ik heb tijdens het msnnen geen zin in spellen, maar oke, ik snap dat msn-taal op dit forum niet echt toepasselijk is.

heskk93 12-04-2006 19:15

Citaat:

Rita Pavlovic schreef op 09-04-2006 @ 12:29 :
Pfff ik kan mij er nóg over opwinden...
Ik snap het ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.