![]() |
[WI] matrix
kan iemand ons helpen met het oplossen van de volgende vraag:
-probeer de matrix van D te vinden. D^2= [1 1 1 0 1 1 1 0 1 1 1 0 0 0 0 3] alvast bedankt :) |
Methode 1: wat spelen met getallen. Doe eens een gok over matrix D en pas die gok aan waar nodig.
Methode 2: heel netjes werken. Dat betekent: linksboven beginnen en steeds van de definitie van het matrix-product uitgaan. Omdat je met kleine getallen en een kleine matrix D werkt moet dat ook te doen zijn. |
'k ben al een hele tijd bezig geweest met "gewoon wat uitproberen" maar dat lukt niet echt. Als ik op mijn rekenmachine bij de matrix "1" intyp, wordt dat in het kwadraat 3 ??!!
|
Je kunt de matrix D maken met:
[a,b,c,d, e,f,g,h, i,j,k,l, m,n,o,p] en dan deze matrix met zichzelf vermenigvuldigen. Je krijgt dan zestien vergelijkingen met zestien onbekenden, dus die kun je oplossen :). |
Citaat:
|
haha, inderdaad.
Ik heb met een algebrapakket alle matrices met nullen en enen in de eerste drie rijen/kolommen en sqrt(3) op [4,4] geprobeerd, maar geen enkele voldoet aan de eisen.. Kan zijn dat ik ergens een foutje heb gemaakt, maar ik heb het antwoord dus niet gevonden. |
ik ook nog niet, en 16 vergelijkingen.... :eek:
|
Citaat:
D=[d11 d12 d13 d14 d21 d22 d23 d24 d31 d32 d33 d34 d41 d42 d43 d44]. Om het getal in rij i en kolom j van Dē te vinden ga je uit van rij i en kolom j van D. Rij i is dan di1 di2 di3 di4, en kolom j is dan d1j d2j d3j d4j, zodat het getal in rij i en kolom j van Dē gelijk is aan di1*d1j+di2*d2j +di3*d3j+di4*d4j. Zoals je ziet zijn er 6 termen in Dē die gelijk zijn aan 0. Laat deze termen in rij i en kolom j van Dē staan, dan kun je dus afleiden dat di1*d1j+di2*d2j +di3*d3j+di4*d4j=0. Dit geeft dus een betrekking tussen de termen di1 t/m di4 en d1j t/m d4j. |
Het feit dat D^2 wel erg regelmatig is wijst erop dat D dan ook wel regelmatig zal zijn.
Maak eens alle elementen nul behalve de vierde rij en de vierde kolom, probeer het nu nog eens. Probeer na te gaan waarom dit zo moet zijn. |
Dē heeft twee eigenwaarden 3 en twee eigenwaarden 0;
deze eigenvectoren bij ew 3 zijn.. [1 1 1 0] en [0 0 0 1] dan volgt uit de spectraal decompositie van Dē dat Code:
D = [k/3 k/3 k/3 0met k = wortel(3) |
Citaat:
@mini89: Veronderstel dat Code:
D = [a a a 0 |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23. |