Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Eeuwige Veranderingen en Liefde (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1391566)

Jacques 09-04-2006 18:16

Eeuwige Veranderingen

Eeuwige veranderingen

Warmmakende verlangens hopen zich op
In mijn veel te chaotische rotkop
Met het gevolg dat het overzicht verdwijnt
En dat deze jongen rustig wegkwijnt

In het heden en de toekomst
Denkend aan de mooiigheid
In het heden en de toekomst
Denkend aan de harde strijd

In het heden en verleden
Blijven hangen in de waan
In het heden en verleden
Gedacht maar nooit gedaan

Koudvoelende gedachten hopen zich op
In mijn veel te geordende rotkop
Met het gevolg dat het teruggaat
Naar de tijd van chaos en te laat

Jacques 09-04-2006 18:19

Liefde

Liefde

Allemaal kleuren
Overal kleuren
Hele spectra aan
kleuren
kleurigheid
ten voeten uit
zonniger dan zonnig
zonnigheid en zonnedans
zons als nooit te voren
zonnigere zonnigheid
dan dat zonnigheid ooit zonnig was

allemaal door jou
want jij bent vlammend
vuriger dan de grootste hitte
vlammigere vlammen en
vlammiger dan ontvlambaarheid
vlams als nooit te voren
onstuitbaar vuur in schoenen,
sloffen en het hart staat
in vuur en vlam

Halogeen 09-04-2006 19:19

Max. 1 thread per dag. Zo zijn de regels. Je moet ergens een lijn trekken. en andere Verdonk onzin.

Rita Pavlovic 09-04-2006 20:07

Citaat:

Jacques schreef op 09-04-2006 @ 19:16 :
Warmmakende verlangens hopen zich op
In mijn veel te chaotische rotkop
Met het gevolg dat het overzicht verdwijnt
En dat deze jongen rustig wegkwijnt

- tekst -

Koudvoelende gedachten hopen zich op
In mijn veel te geordende rotkop
Met het gevolg dat het teruggaat
Naar de tijd van chaos en te laat

vind ik allebei leuk. Dat tussenstukje kun je linea recta je digitale prullenbak in sturen. Maar het begin- en einddingetje zijn sterk. Ik vind het leuk dat de tegenstelling van 'warmmakende verlangens' en 'koudvoelende gedachten' ook terugkomt in 'chaotische rotkop' en 'geordende rotkop' (al staat de herhaling van 'rotkop' mij niet zo aan, het woord 'rotkop' zelf vind ik best grappig en passend. Daarnaast geeft het een bepaald gevoel van bitterheid en zelfkennis weer? Ja, nee tis leuk!)

Ik heb best wel het gevoel dat als je wat aan dat tussenstuk doet (onthoud: rijm is geen vereiste, slechts een mooi geplaatste toevalligheid) het een heel goed gedicht zou kunnen worden. Iets aan de opzet bevalt mij heel erg. Ik kan niet echt aanwijzen wát het is, maar tegenstellingen zijn altijd leuk en mooi denk ik.

Jacques 10-04-2006 13:05

Citaat:

Halogeen schreef op 09-04-2006 @ 20:19 :
Max. 1 thread per dag. Zo zijn de regels. Je moet ergens een lijn trekken. en andere Verdonk onzin.

sorry :o

Jacques 10-04-2006 13:06

Citaat:

Rita Pavlovic schreef op 09-04-2006 @ 21:07 :
vind ik allebei leuk. Dat tussenstukje kun je linea recta je digitale prullenbak in sturen. Maar het begin- en einddingetje zijn sterk. Ik vind het leuk dat de tegenstelling van 'warmmakende verlangens' en 'koudvoelende gedachten' ook terugkomt in 'chaotische rotkop' en 'geordende rotkop' (al staat de herhaling van 'rotkop' mij niet zo aan, het woord 'rotkop' zelf vind ik best grappig en passend. Daarnaast geeft het een bepaald gevoel van bitterheid en zelfkennis weer? Ja, nee tis leuk!)

Ik heb best wel het gevoel dat als je wat aan dat tussenstuk doet (onthoud: rijm is geen vereiste, slechts een mooi geplaatste toevalligheid) het een heel goed gedicht zou kunnen worden. Iets aan de opzet bevalt mij heel erg. Ik kan niet echt aanwijzen wát het is, maar tegenstellingen zijn altijd leuk en mooi denk ik.

dank voor deze leerzame en zinvolle woorden.

LiefsvanHier 10-04-2006 18:46

Ik vind je eerste gedicht niet mooi, je herhaalt een paar zinnen en dat vind ik niet mooi. Verder vind ik het ook niet goed lopen en soms komt het cliché op mij over :).

Je tweede gedicht vind ik wel leuk. Daar heb ik denk ik ook weinig op aan te merken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.