![]() |
Hoe word ik slim en intelligent ?
Is het mogelijk je hersens te trainen waardoor je dingen beter onthoud en verwerkt en slimmer word ?
Er schijnen boeken hierover te bestaan van oa anderen NLP. Wat vinden jullie daarvan ? |
Ik ken die boeken niet, maar ik denk dat 'slim' en 'intelligent zijn' meer iets van een vast gegeven zijn dan iets wat je kan ontwikkelen. Tuurlijk, als je inzicht hebt zal je het heus wel kunnen 'trainen', maar tot een bepaald limiet denk ik.
|
memory spelen schijnt te helpen (y)
Maarehm, serieus, ik heb nog nooit van de boeken gehoord die jij noemt, maar ik denk wel dat je dingen kunt trainen, maar er zal toch wel een limiet aan zitten. Je kunt niet van iedereen een universiteits kind maken. |
Geheugen kan je heel goed trainen, daarmee heeft mijn broer met een IQ van 79 een MBO niveau-3 afgerond, wel via een grote omweg, maarja, hij heeft het nu toch. Maar écht intelligenter worden qua inzicht en leersnelheid kan niet. Je moet dan blij zijn met welk niveau je hebt.
|
Je kunt je geheugencapaciteit vergroten of leren om je geheugen zo efficiënt mogelijk te gebruiken, maar daarmee word je niet slimmer of intelligenter.
|
Je hebt van die boekjes om je IQ op een IQ-test op te krikken, maar op die manier train je alleen in de taakjes die je op een dergelijke test moet doen. Je wordt in werkelijkheid niet slimmer.
Door geheugentraining of oefening met mentale taken kun je wel beter worden in dat soort dingen. Je werkelijke IQ kun je geloof ik tot ongeveer 2 punten omhoog krikken. Je moet ook een beetje bezig blijven; ht blijkt bijvoorbeeld dat schoolkinderen na een zomervakantie een lager IQ hebben dan voorheen, gewoon omdat ze niet bezig zijn geweest. |
How to think like Leonardo da Vinci van Michael J. Gelb (Y)
|
Of je er slim en intelligent mee kan worden weet ik niet, maar als je iets vaak doet met je hersenen, dan word je daar beter in. Door geheugenspelletjes of door je proefwerken goed te leren word je beter in het onthouden van dingen, door te rekenen wordt je wiskundig inzicht groter, je ruimtelijk inzicht kun je oefenen met spelletjes en puzzeltjes waarvoor ruimtelijk inzicht nodig is, etc.
|
Ik denk niet dat iemands intelligentie al bij de geboorte vaststaat maar dat het voor een groot deel afhankelijk is van de denkstijl die iemand zichzelf aanleert.
Een goed voorbeeld is de manier waarop mensen nieuwe talen leren. Je hebt mensen die een taal leren door zich ervoor open te stellen en zoveel mogelijk te spreken en te luisteren en zo hun woordenschat aan te vullen en de grammaticaregels te leren. Maar je hebt ook mensen die een taal heel erg vanuit hun moedertaal leren door zinnen en woordenlijsten uit hun hoofd te leren. Als jij een taal op die tweede manier leert kost het spreken van die tweede taal je meer energie omdat je naast het interpreteren wat je hoort en bedenken wat je gaat zeggen ook constant aan het vertalen bent naar je moedertaal. Mensen die de taal volgens de eerste methode hebben geleerd kost het minder moeite om een gesprek te voeren omdat de taal efficienter en toegankelijker in hun hoofd zit. Een ander voorbeeld is dat als je 17 x 6 wil uitrekenen je dat kan doen door de tafel van 17 uit je hoofd te leren maar ook door 10 x 6 en 7 x 6 bij elkaar op te tellen. Ik denk dus zeker dat je slimmer kan worden. Boeken over dit onderwerp kan ik je alleen niet aanraden want ik heb er geen een gelezen, en helaas voor jou ligt mijn eigen boek 'intelligentie zit tussen je oren' pas vanaf 2056 in de winkel. |
Citaat:
|
Van NLP technieken wordt je niet slimmer. Die techniek leert je positief om te gaan met alles. Pas het niet tot in het extreme toe, want dan ga je op Tom Cruise lijken.
Verder denk ik dat je door vooral veel te lezen slimmer wordt. Of tja, ik weet niet eens of er een 't' achter 'word' moet komen te staan, maar het helpt wel, dat lezen. Van boeken lezen krijg je een uitgebreidere fantasie en het leert je andere standpunten te snappen. Ook leer je veel meer woorden kennen, wat natuurlijk altijd handig is. Zaken beter onthouden is gewoon een kwestie van oefenen en je best doen. |
ren 3 rondjes om je huis heen.
ren er nog eens 3, maar dan naakt spring in een ijskoude sloot eet een levende vis ga als het volle maan is, naakt met een koeielever strak om je strot gedraaid in een ton met kikkeringewanden staan en huil naar de maan. |
Citaat:
|
het werkt, kijk maar naar mij ;) :p
|
Nah, ik geloof dat denksnelheid, vermogen tot analytisch en abstract denken en (met name) verbale aanleg geheel biologisch is bepaald. Je kunt wel degelijk invloed uitoefenen op wat je kunt, door de potentie die je hebt ook volledig te ontwikkelen. Als je een IQ hebt van 80 is daar niets mis mee, als je dan ook maar hard werkt en eruit haalt wat erin zit, bijvoorbeeld door echt een goed vakman te worden.
|
Citaat:
|
Ik geloof wel dat je je hersens kan trainen.
Na 2 uur MSNen is je IQ ook gedaald, dus stoppen met MSNen lijkt me een bijzonder goed begin. |
Citaat:
Wanneer jij veel aan sport doet, vergroot je bijvoorbeeld het motorische gedeelte van je hersenen. En wanneer jij veel geheugenspelletjes doet, vergroot je een ander deel van je hersenen. Doordat dit gedeelte groter wordt, en doordat er meer verbindingen tussen neuronen zijn, zul je beter worden in die taak. Zo kan je je geheugen verbeteren, je rekenvaardigheden, je taalvaardigheden etc... Dat intelligentie aangeboren is, is onzin. Hoe intelligent je bent/wordt hangt inderdaad voor een deel van genetische factoren af. Maar ook voor een deel van omgevingsfactoren. Het gaat niet alleen om datgene dat je geërfd hebt, maar het gaat om wat jij dóet met datgene dat je geërfd hebt. |
Even een ander vraagje.
Waarom zou je slim(mer) en intelligent(er) willen worden? |
Omdat je dan meer maatschappelijk aanzien hebt, duh.
|
:mad: :mad:
Citaat:
maar waarom ik me frans voor morgen niet meer weet is een raadsel!!! :mad: :mad: |
Selectief geheugen denk ik. Wat je interessant vindt of wat je opvalt onthou je, maar wat je niet zo leuk vindt (Frans) dat vergeet je.
Begin eens eerder met leren dan. Neem tien woorden/zinnen per keer en doe dat een week lang ipv twee dagen van te voren te beginnen. |
Citaat:
Potentie tot bepaalde intelligentie zit in de genen. Wat haal je eruit en op welke manier. Ontwikkeling tot een bepaald retoriek. |
Citaat:
|
Van het spelletje Memory krijg je een goed geheugen.. :o
|
Ik denk dat je je geheugen idd wat kunt verbeteren, maar dat dat héél langzaam gaat en dat je dat moet blijven oefenen. En aan intelligentie kun je ook niet zoveel veranderen! Jezelf wat meer motiveren om meer voor die ene taak of zow te werken kun je wel doen natuurlijk, intelligentie is vooral afhankelijk van genetische factoren en een motiverend milieu. Aangezien je aan dat eerste niets kunt veranderen...
|
Citaat:
|
visolie :cool:
|
Trouwens, de dingen die je nu noemt zijn echt van die 'weetjes'. Dat soort feitelijke kennis doe je niet (goed/grondig) op door dingen uit je hoofd te stampen vlak voor tentamens, maar door veel te lezen, veel te discussiëren, veel wetenschappelijke/actualiteitenprogramma's te bekijken, etc.etc. Kortom gewoon door veel kennis tot je te nemen over de jaren. Dat is een langdurig proces. Veel mensen die 'slim' genoemd worden, weten gewoon veel maar dat zegt weinig over hun éigenlijke denkwerk.
|
En wat als je een sterk en goed ontwikkelde denkwijze hebt, maar vaak niet kunt meepraten over gebeurtenissen, feiten etc.
Wat dan? Ik denk dat veel mensen zo'n persoon niet begrijpen en 'dom' noemen. Maar in hoeverre is dat dan waar? |
Ik ben het wel eens met Frostbite: je kunt ook gewoon handig denken.
Maar ik denk niet echt dat je er intelligenter van kunt worden. Je kunt je intelligentie wel 'op peil houden' door ze af en toe te trainen, door bijvoorbeeld Memory te spelen, of af en toe baanbrekende wiskundige formules te kraken... :P (Dit is overigens iets wat veel neurologen beamen). Maar tja, eens debiel, altijd debiel... ...Geen hoop voor mij dus... |
Ik zeg altijd maar doe goed je best, wees geintereseerd en hard leren dan kom je al heel ver (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45. |