![]() |
De zucht (kritiek gewenst)
De morgenstonden breken aan, de lucht gevuld met goud
waar de wind met de bladeren speelt de Havik eenzaam schreeuwt over de toendra eeuwig koud.... Zal de zucht de waarheid spreken het gebroken licht een leven moe van vechten zwicht witte sneeuw als deken de zucht, een laatste gebroken snik een tijdperk voorbij gegaan emoties gevangen in een traan nog een laatste slik Vrij als een vogel, gedragen door de wind komt er een eind aan de nacht, de laatstste zucht, rust zacht opkomende zon, een nieuwe dag begint |
Cool,geen kritiek dus deze was wel goed ;-)
|
Ik vind het vrij vaag vanaf de tweede strofe.
De puntjes na regel 4 zijn overbodig. Je had ze beter wat kunnen verspreiden over het gedicht, aangezien je wel hoofdletters en komma's gebruikt. Staat laatstste er expres zo? Zo ja, dan vind ik het niet mooi. De combinatie laatste zucht - rust zacht heeft wel wat. |
De 1e regel is te lang in vergelijking met de rest van de regels. Het breekt het ritme. Zoals vidaaa terecht zegt, is het vanaf de 2e strofe inderdaad vrij vaag. De puntjes op het einde van de 1e strofe zijn storend, zeker omdat je verder niet met interpunctie werkt. Waarom is havik trouwens met een hoofdletter?
"Emoties gevangen in een traan" komt nogal cliché naar m'n gevoel over. Je rijm is wel goed maar het geheel van het gedicht spreekt me niet aan en de sfeer weet me niet te raken. |
hmmmm die kritiek had even eerder moeten zijn.
Dit wordt voorgelezen op de dodenherdenking 4 mei, ter ere van slachtoffers die na de 2de zijn gevallen. Havik staat dan ook met een hoofdletter omdat dit symbool staat voor een bepaalde eenheid, welke ik er graag in wilde verwerken. Maar aanpassingen kunnen nog alleen wil ik de tekst niet compleet veranderen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32. |